Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سلمان سالاری مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی  با اشاره به آغاز عرضه نهال روی پایه‌های رویشی رضوی گفت: از مجموع نهال‌های تولید شده، حدود ۴۰۰ هزار اصله نهال مثمر، روی پایه‌های رویشی و سایر نهال‌های مثمر به صورت پایه بذری تولید شده است.
او درباره انواع نهال‌های مثمر پایه رویشی تصریح کرد: نهال‌های آلبالو و گیلاس روی پایه گزیلا؛ هلو، شلیل و بادام روی پایه GN؛ آلو، زردآلو و گوجه سبز روی پایه میروبالان و گلابی روی پایه پیرودوارف تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی گفت: علاوه بر این، تمامی نهال‌های دانه دار و هسته دار بذری موجود است.
سالاری با اشاره به مفهوم نهال روی پایه رویشی افزود: نهال میوه از دو قسمت پیوندک که در بیرون از خاک است و یک پایه که در درون خاک می‌باشد، تشکیل شده است و نوع پایه مورد استفاده اثرات عمده‌ای بر رشد و ظرفیت تولید پیوندک در طول عمر باغ دارد.
او تصریح کرد: پایه‌های بذری به دلیل القاء رشد رویشی بیشتر در پیوند و ناهماهنگی رشد رویشی و زایشی و در نتیجه آن دیر به بار نشستن درختان، امروزه اهمیت کمتری دارند، لذا برای بهبود این مشکلات به پایه‌های رویشی رو آورده شده که بخش‌های بسیار کوچک گیاه نظیر جوانه ها، گره ها، قطعات برگ و... در محیط استریل رشد داده می‌شود.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی  با بیان این که استفاده از پایه‌های رویشی در احداث باغ‌های میوه دنیا به دلیل مزایای آن‌ها از سالیان قبل آغاز شده و در حال حاضر به شدت در حال توسعه است، گفت: با استفاده از این شیوه نوین می‌توان علاوه بر کیفیت و یکدستی محصول، عملکرد محصول در واحد سطح را نیز افزایش داد.
سالاری افزود: هماهنگی بین رشد رویشی، زایشی و اندام هوایی و زمینی، زودباردهی و رسیدن به منفعت اقتصادی و همچنین مقاومت به کمبود آهن در شرایط خاک‌های آهکی کشور را از جمله مزایای نهال روی پایه رویشی است.
او تصریح کرد: علاوه بر این می‌توان مزیت‌هایی نظیر رشد بسیار سریع، داشتن سیستم ریشه‌ای بسیار قوی، مقاومت خوب به آفات و بیماری‌های مختلف، تولید میوه‌های با کیفیت بالاتر و یکدست و نیز مقاومت به خشکی و کم آبی را نام برد.   منبع: آستان نیوز انتهای پیام//ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهال رضوی بذر و نهال نهال مثمر احداث باغ پایه های رویشی پایه رویشی روی پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان

ایسنا/همدان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه این مرکز با تولید و کاشت نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشارکت می کند.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ارگان‌های نظامی و انتظامی که شرایط و پتانسیل تولید و کاشت نهال را در محوطه‌های خود دارند در این طرح با منابع طبیعی همکاری می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در همین رابطه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه در استان منعقد شد، خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل‌های موجود در این مرکز آموزشی برای فرهنگ سازی، آموزش و تولید نهال به شکل زمینی و گلدانی و نیز توسعه فضای سبز و کاشت نهال استفاده خواهد شد . 

خزائی تصریح کرد:همچنین در برگزاری پویش‌ها و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های پرسنل و نیروهای کادر و وظیفه این مرکز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در زمان تولید و کاشت نهال نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و گلدان‌های تولید نهال و قلمه و نهاده‌های تولید نهال‌های زمینی هم برای این مرکز تامین خواهد  شد.

خزائی گفت: در کنار این موارد راهنمایی فنی و اصولی که باید برای تولید و کاشت نهال مورد استفاده قرار گیرد توسط کارشناسان منابع طبیعی به مرکز آموزش قدس سپاه ارائه می‌شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • باد و باران باعث خسارت به ۳۷ اصله پایه شبکه برق سیستان و بلوچستان شد
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت