Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:45:21 GMT

کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را دارند؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۰۵۵۳

کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را دارند؟

در ماه‌های اخیر شدت رشد چک‌های برگشتی به دلیل اعمال مقررات سخت‌گیرانه مرتبط با قانون چک، کاهش یافته است.

کارشناسان معتقد هستند با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در ماه‌های گذشته در صورت نبود این مقررات سخت‌گیرانه، شاهد رشد چشم‌گیر این چک‌ها و به تبع آن، افزایش پرونده‌های حقوقی و کیفری در محاکم قضایی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ٦٩٤ هزار فقره چک به ارزش حدود ١١٢ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور برگشت خورده‌اند.

بر این اساس، ۸.۲ درصد از تعداد و ۱۰.۱ درصد از مبلغ چک‌های صادره، برگشت خورده است.

٦٦٦ هزار فقره چک به ارزش حدود ١٠٥ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.

۵۷.۷ درصد چک‌های صادره در اختیار ۴ استان

چهار استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد ۵۷.۷ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در دی‌ماه ۹۸ را به خود اختصاص داده اند.

در استان تهران حدود ٢ میلیون و ۷۵۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۵۶.۷ هزار میلیارد تومان مبادله شد که معادل ۳۲.۷ درصد کل چک‌های مبادله ای است.

پس از آن، استان اصفهان با ۸۷۱ هزار چک (۱۰.۳ درصد) به ارزش هفت هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان، خراسان رضوی با ۶۷۵ هزار چک (۸ درصد) به ارزش ۶ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان و یزد با ۵۶۶ هزار چک مبادله ای (۶.۷ د رصد) به ارزش سه هزار و ۴۰ میلیارد تومان قرار دارند.

کمترین شمار چک‌های مبادله ای صادر شده نیز در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد با چهار هزار چک به ارزش حدود۴۰ میلیارد تومان قرار دارد.

پس از کهگیلویه و بویراحمد، کمترین میزان چک‌های مبادله‌ای به استان‌های ایلام با چهار و ۴۰۰ چک به ارزش ۵۲.۹ میلیارد تومان، خراسان شمالی با ۱۹ هزار و ۸۰۰ چک به ارزش ۲۲۹.۹ میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان با ۲۲ هزار و ۸۰۰ چک به ارزش ۲۷۶ میلیارد تومان و لرستان با ۲۹ هزار و ۹۰۰ چک به ارزش ۳۱۰ میلیارد تومان تعلق دارد.

استان‌های رکورد دار چک‌های برگشتی

استان تهران در دی ماه به تنهایی  ۲۹.۶ درصد شمار و ۴۵ درصد ارزش چک‌های برگشتی کشور را به خود اختصاص داده است.

در دوره مورد بررسی، ٢٠٥ هزار فقره چک به ارزش بـیش از ٥٠ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که نشان می‌دهد ۷.۴ درصد  تعداد و معادل۸.۸ درصد ارزش چک‌های مبادله‌ای تهرانی‌ها برگشت خورده است.

پس از تهران، استان‌های اصفهان با ۱۱درصد تعداد و ۷.۴ درصد ارزش، خراسان رضوی با ۷.۷ درصد تعداد و ۷.۶ درصد ارزش چک‌های برگشتی در رده بعدی قرار دارند.

البته در دوره مورد بررسی، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۱۵.۲ درصد)، چهارمحال و بختیاری (۱۲.۲ درصد) تعلق دارد.

در رده‌های بعدی، استان‌های کردستان با ۱۱.۷درصد و لرسـتان با ۱۱.۷ درصد اختصـاص دارد.

کمترین دارندگان چک برگشتی

کمترین میزان چک برگشی نیز به ایلام با یک دهم درصد (۴۰۰ چک) تعلق دارد.

پس از آن استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با یک دهم درصد (۶۰۰ چک)، خراسان شمالی با سه دهم درصد (۲ هزار و ۳۰۰  چک)، سیستان و بلوچستان با سه دهم درصد (۲ هزار و ۳۰۰  چک) و لرستان با پنج دهم درصد (سه هزار و ۵۰۰ چک) قرار دارند.

برچسب‌ها تسهیلات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تسهیلات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کهگیلویه و بویراحمد هزار فقره چک به ارزش چک های مبادله ای میلیارد تومان چک های برگشتی درصد ارزش استان ها دهم درصد هزار چک ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

طبق اعلام مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار، تعداد مجوز‌های کاغذی که تا روز چهارم اردیبهشت ماه به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۴۲۷ هزار و ۶۳۸ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۴۰۱ هزار و ۵۰۱ مجوز است.

همچنین، استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین میزان تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا را انجام داده‌اند. در استان لرستان ۲۱ هزار و ۹۵۷ مجوز، گیلان ۳۱ هزار و ۳۹۰ مجوز، چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۷۷۶ مجوز و خراسان جنوبی ۶ هزار و ۵۰۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.

با این حال، در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان کمترین میزان تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا انجام شده است.

کدام دستگاه‌ها صدر نشین هستند؟

گفتنی است؛ بررسی آمار تبدیل مجوز‌های کاغذی در دستگاه‌ها، نشان می‌دهد چهار دستگاه برتر در این رتبه بندی به ترتیب سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و سازمان نظام پزشکی هستند. در هر یک از این دستگاه‌ها به ترتیب ۲۳.۹ درصد، ۱۴.۴ درصد، ۸.۳ درصد و ۲.۸ درصد از مجموع مجوز‌های کاغذی صادره به مجوز الکترونیکی تبدیل شده است.

لازم به ذکر است؛ از تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مجوز‌های کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمات دولتی ارائه نمی‌دهند. بنابراین، آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام شان در سامانه درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی qr.mojavez.ir ثبت نشده است، می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوز‌ها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خود را دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان