Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به نزدیک شدن به سال نو و آغاز سفرهای نوروزی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جنوب کرمان، تیم هایی از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در مبادی ورودی جنوب کرمان غربالگری اولیه مسافران و رانندگان را انجام می دهند.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: بیماری کرونا، نوعی بیماری ویروسی با قابلیت انتشار بالاست که تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است اما آنچه که مهم است پیشگیری بهتر از درمان است، به گفته پزشکان قطعا با جدی گرفتن و رعایت نکات بهداشتی همچون شستن دست ها با آب و صابون و یا ضدعفونی کننده ها، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن و پرهیز از سفرهای غیر ضروری می توان از ابتلا به بیماری کرونا مصون ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران در حال مبارزه با این بیماری هستند، این بیماری تاکنون چندین استان از کشور را درگیر کرده است ولی برخی از استان ها در وضعیت سفید هستند یعنی تاکنون مورد مثبتی از بیماری کرونا  در آنها یافت نشده است و در این بین جنوب کرمان یکی از مناطقی است که خوشبختانه تا به امروز مورد مثبتی از این بیماری گزارش نشده است.

بنابراین گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص اقدامات پیشگیرانه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از شیوع بیماری کرونا در جنوب کرمان و اهمیت رعایت نکات بهداشتی توسط مردم با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت و گو کرد.

«اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، به اقدامات پیشگیرانه در خصوص بیماری کرونا که تاکنون در سطح جنوب کرمان صورت گرفته است، اشاره کرد و افزود: با توجه به دستورالعمل های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جلسات هماهنگی با حضور مسئولین ادارات در سطح هفت شهرستان جنوبی کرمان تشکیل شد و در خصوص راه های پیشگیری و شیوع بیماری کرونا و نیز ایجاد حساسیت نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی توسط مردم تاکید شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در جنوب کرمان بنابراین با توجه به نزدیک شدن به سال نو و آغاز سفرهای نوروزی برای مبادی ورودی شهرهای جنوب کرمان از جمله زهکلوت، منوجان و جیرفت تمهیداتی اندیشیده شده و قرار است تیم هایی از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت علاوه بر غربالگری اولیه مسافران و رانندگان، توصیه های بهداشتی لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در سطح این منطقه، را به رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای و عمومی ارائه دهند.
وی عنوان کرد: با توجه به جلسات متعدد با همکاران ما در ادارات راه و پایانه ها، مقرر شد تیم های غربالگری در مبادی زهکلوت، جیرفت و منوجان مستقر شوند و غربالگری های اولیه را انجام دهند. 

خیرخواه ادامه داد: با هماهنگی با پایانه ها و اداره راه ها و با همکاری تیم های ما به راننده ها روش های ضد عفونی به رانندگان اتوبوس های شهری و بین شهری آموزش داده می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن هشدار، اظهار کرد: فصل مناسبی برای سفر مخصوصا به هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیست بنابراین هم وطنان از سفرهای غیر ضرور بپرهیزند.

وی بیان کرد: از آنجایی که تجمعات موجب انتشار بیشتر این ویروس می شود و اما هر چقدر مردم در منزل مانده و از رفت و آمدهای غیر ضروری پرهیز کنند انتشار این ویروس کاهش می یابد بنابراین محدویت هایی برای برگزاری تجمعات در نظر گرفته شده و در همین راستا مراسم اعتکاف، تورهای سیاحتی و زیارتی لغو شده است.

خیرخواه افزود: تاکید ما بر این است که ضد عفونی بانک ها و اماکن عمومی هر چه سریع تر شروع شود و تیم بازرسی از مراکز و مکان هایی مثل بانک ها بازدید کرده و در صورت مشاهده عدم رعایت نکات بهداشتی در این مکان ها، با هماهنگی های صورت گرفته با روسای دادگستری ها به شدت متخلفین برخورد خواهد شد چرا که پای سلامت مردم در میان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: آموزش روش های ضد عفونی به کارکنان شهرداری ها در دستور کار قرار دارد و همکاران ما روش های ضدعفونی را به شهرداری ها آموزش می دهند تا برای پیشگیری از بیماری کرونا در سطح شهرستان های جنوب کرمان به کمک ما بیایند.

وی عنوان کرد: ما تمام تلاش خود را برای پیشگیری از شیوع این بیماری در این منطقه به کار خواهیم برد اما می طلبد مردم نیز با درک حساسیت موضوع و رعایت نکات بهداشتی به ما کمک کنند، در غیر این صورت تلاش های ما بی فایده است.

خیرخواه بیان کرد: مغازه داران باید راغب به رعایت نکات بهداشتی باشند تا جان خانواده های خود را به خطر نیاندازند، تاکید بر این است جایگاه داران پمپ بنزین ها، این امکان را ضد عفونی متولی کرده و فقط یک پمپ چی مستقر شده و بنزین بزند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: همکاران بهداشت محیط اکنون با جدیت در حال بازدید از نانوایی های سطح شهرستان ها هستند، به نانوایی ها هشدار داده شده که بهداشت را رعایت کنند در غیر این صورت در صورت دریافت و یا با مشاهده تخلفات بهداشتی با آنها به شکل جدی برخورد خواهد شد البته رستوران ها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. 

وی ابراز کرد: کلیه استان ها با این مشکل کمبود ماسک و ژل ضدعفونی کننده مواجه هستند که متاسفانه بخش عمده آن مربوط به احتکار هایی است که طی چند روز گذشته صورت گرفته و در جنوب کرمان نیز با این دسته از مشکلات مواجه هستیم اما به زودی توزیع ماسک در مراکز توزیع و داروخانه آغاز خواهد شد و مردم می توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند.

خیرخواه افزود: به زودی ماسک در مراکز توزیع خواهد شد و توصیه می کنیم مردم سطوح منازل خود را ضدعفونی کنند به زودی از طریق رسانه ها آموزش های لازم برای ضدعفونی کردن این سطوح ارائه می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: هیچ شواهد علمی اثبات شده ای مبنی بر تاثیر گرما در کاهش ابتلا به بیماری کرونا وجود ندارد ولی بر اساس مقالاتی که به شکل محدود در خصوص این ویروس منتشر شده می توان امیدوار بود چنانچه این ویروس مانند آنفولانزا باشد با گرم شدن هوا، ابتلا به آن کاهش یابد و یا حداقل به دنبال گرم شدن هوا و کاهش تردد مردم در مکان های عمومی، انتشار این ویروس کاهش پیدا کند.

وی ابراز کرد: تاکنون در سطح شهرستان های جنوبی کرمان ۸ مرکز آموزش راه های پيشگيری از ابتلا به بیماری کرونا راه اندازی شده است و اجرای طرح غربالگری و آموزش های پیشگیرانه از این بیماری در قالب طرح خانه به خانه حتی در مناطق دور افتاده جنوب کرمان در دستور کار قرار دارد.

خیرخواه اضافه کرد: به پرسنل این مراکز مراقبت های بهداشتی لازم آموزش داده شده است و در حال رایزنی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستیم تا بتوانیم تجهیزات و امکانات لازم برای این مراکز را تامین کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به آمادگی نسبی بیمارستان های سطح جنوب کرمان در خصوص مواجه با موارد مثبت کرونا، افزود: بیمارستان های امام خمینی (ره) جیرفت و ۱۲ فروردین کهنوج به عنوان بیمارستان های معین در نظر گرفته شده اند و بخش هایی از این بیمارستان ها به منظور مراقبت از بیماران احتمالی کرونایی در نظر گرفته شده و در بخش های ICU نیز تخت هایی به این نوع بیماران اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: بیمارستان ۱۲ فروردین بیماران پنج شهرستان جنوبی و بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت نیز بیماران شهرستان های عنبرآباد و جیرفت را تحت درمان قرار خواهد داد اما تلاش ما بر این است که بیماران با علائم خفیف که مشکل خاصی ندارند در بیمارستان های شهر خود درمان شوند زیرا جابجایی موجب انتشار بیشتر بیماری کرونا می شود ولی چنانچه حال بیماران حاد گزارش شد به بیمارستان های معین انتقال داده می شوند.


خیرخواه عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون نتایج آزمایش موارد مشکوک به بیماری کرونا، منفی اعلام شده و منتظر هستیم نتایج مابقی موارد مشکوک نیز اعلام شود و چنانچه مورد مثبتی اعلام شد حتما به اطلاع مردم خواهیم رساند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: درست است که تاکنون مورد مثبتی در سطح جنوب کرمان گزارش نشده است اما توصیه می کنیم و انتظار داریم مردم با این فکر که اگر اینجا مورد مثبتی بود نکات بهداشتی را با جدیت رعایت می کردند اکنون نیز با همان حساسیت و به دور از ترس و واهمه نکات بهداشتی را رعایت کنند.


 

کمبود دارو برای درمان های حمایتی نداریم 


در ادامه این گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان با معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت و گو کرد.

«محمد امیر پور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان این مطلب که کرونا درمان دارویی خاصی ندارد، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و به دنبال آن احتمال شیوع این بیماری در جنوب کرمان وجود دارد بنابراین با تمهیدات اندیشیده شده در مراکز درمانی دارو به اندازه کافی وجود دارد و با کمبود دارو برای درمان های حمایتی مواجه نیستیم. 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: متاسفانه در جنوب کرمان با کمبود ماسک و نبود ژل ضدعفونی کننده مواجه هستیم که بخش عمده آن به دلیل عدم توازن در خرید این اقلام از سوی مردم و بخش دیگر  آن مربوط به بازار سیاه است.

وی در خصوص گلایه مردم نسبت به قیمت های متفاوت ماسک و ژل های ضدعفونی کننده در داروخانه های سطح جنوب کرمان، اظهار کرد: لوازم بهداشتی مانند دارو از قیمت مصوبی برخوردار نیستند و مشمول قیمت گذاری یکسانی نمی باشند و با توجه به وضع موجود در کشور، بسیاری از کارخانه های توزیع کننده قیمت ها را افزایش داده اند بنابراین فروش اقلام دارویی بر طبق نرخ مصوب و فروش اقلام بهداشتی باید مطابق فاکتور خرید معتبر باشد.

امیرپور اضافه کرد: در غیر این صورت براساس هماهنگی های صورت گرفته با تعزیرات، با متخلفین برخورد جدی خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: علاوه بر این که بازرسان ما در حال بازدید از داروخانه های سطح جنوب کرمان هستند سامانه ۱۹۰ نیز پل ارتباطی مردم با ماست بنابراین مردم می توانند شکایات خود را از طریق این سامانه به ما اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن بازرسان ما در محل حاضر شده و با بررسی فاکتور ها به شکایات آنها رسیدگی کنند. 

وی عنوان کرد: با پیگیری های صورت گرفته از شنبه ژل ضدعفونی کننده در سطح وسیع آغاز خواهد شد و این مشکل برطرف می شود.

امیرپور ابراز کرد: در حال حاضر ماسک معمولی در داروخانه های امام خمینی (ره) و سلندری به نرخ مصوب ۵۰۰ تومان به فروش می رسد اما ماسک فیلتر دار موجود نیست البته بزودی با دستور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ماسک فیلتردار از طریق مراکز بهداشتی و با اولویت کادر درمانی توزیع خواهد شد.

شایان ذکر است؛ چنانچه مردم به دور از ترس و واهمه، نکات بهداشتی را با جدیت رعایت کنند قطعا به بیماری کرونا مبتلا نخواهند شد و با توجه به کمبود ماسک و دیگر اقلام بهداشتی اگر مردم برای تهیه آنها به داروخانه ها و مراکز توزیع هجوم نیاورند و به اندازه مورد نیاز خود خریداری کنند قطعا با مشکلات کمتری در این خصوص مواجه خواهیم بود.

پس بیاییم همگی با امید به خداوند و با رعایت نکات بهداشتی به فکر نجات جان و سلامت خود و عزیزانمان باشیم.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی جیرفت کرونا خبرنگار خبرگزاری شبستان شیوع بیماری کرونا رعایت نکات بهداشتی رعایت نکات بهداشت بیماری کرونا سطح جنوب کرمان ضدعفونی کننده جنوب کرمان بیمارستان ها ضدعفونی کنند داروخانه ها شهرستان ها مورد مثبتی ضد عفونی خواهد شد گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد

پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ و اطلاعیه‌های تاریخ ۲ و ۵ و ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ضمن اعلام رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشته‌محل‌ها به شرح فایل پیوست مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اطلاعیه‌های اصلاحی آن، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌رساند به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۱۰) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز چهارشنبه به تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ نسبت به ویرایش و ثبت رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

 داوطلبان، ضرورت دارد پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، اطلاعیه‌های مذکور و این اطلاعیه، در صورت نیاز در مهلت در نظر گرفته شده مذکور به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به بروزرسانی فهرست رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲، نسبت به ویرایش فهرست رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند. 

برای مشاهده سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری ۱۴۰۳ اینجا را کلیک کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس در سال گذشته
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • تغییرات دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید