Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@16:53:40 GMT

مدت زمان معمول تبديل يك واقعه به جوك

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۳۹۲

مدت زمان معمول تبديل يك واقعه به جوك

سام سکوتی بداغ

بر اساس تحقیقات روانشناسان اجتماعی، ۳۶ روز طول می کشد تا یک واقعه تلخ تراژیک بتواند راهی به درون جوک های طنازان بیابد و یا آن واقعه تراژیک قدرت خنداندن مردم را پیدا کند.

روانشناسان در دانشگاه کلورادو، این موضوع را بر سر میز کار خود قرار دادند و پس از بررسی ها و تحقیقات به این نتیجه رسیدند که در یک ماه اول، دستمایه قرار دادن یک واقعه تلخ برای طنزهای روزانه علاوه بر اینکه اصلا نمی تواند موجب خنده افراد شود بلکه حتی حس همدردی با خسارت دیدگان را زنده تر می کند و موجب واکنش منفی شنونده نسبت به فرد طناز هم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سینوس واکنش ها از نقطه شروع تا به اوج و سپس به مرور سیر نزولی را طی می کند و به جایی می رسد که دیگر پس از ۱۰۰ روز، آن وضع دیگر چیزی برای خنداندن نخواهد داشت، در آغاز اصلا خنده دار نیست و وقتی که مردم احساس کردند دیگر خطری آنها را تهدید نمی کند، برای رهایی از فشار ناشی از استرس های آن حادثه شروع به محل شوخی و خنده قرار دادن می کنند تا مدتی که دیگر سعی می کنند آن را به دست فراموشی بسپارند.


مثلا در مورد واقعه طوفان کاترینا زمانی که هنوز رخ نداده بود، توییت های کمک زیادی رد و بدل می شد، خوانندگان آن توییت ها را خنده دار توصیف می کردند اما وقتی که آن حادثه رخ داد کم کم دیگر کسی سعی نمی کرد با کاترینا شوخی کند زیرا نه فقط کاترینا سخت عصبانی و تند شده بود بلکه مردم امریکا هم دیگر تحمل توییت های مسخره در مورد این طوفان خسارت بار را نداشتند و دلیل کنار آمدن با آن پس از مدتی شاید ترس از تکرار آن باشد و زندگی کردن در فضای نگران کننده پس لرزه های حادثه که با خنده و شوخی اضطراب ناشی از آن را مدیریت می کنند.


بر اساس نتیجه گیری مک گرا، فاصله یک رخداد با دستمایه طنز شدن آن، رابطه مستقیمی دارد که البته کمی فاصله طنز را شیرین تر می کند اما اگر همین فاصله بیش از حد معمول شود دیگر آن خوشمزگی را برای شنونده نخواهد داشت.


البته همان ترس از واقعه که بن مایه طنزهای اجتماعی هم می شود، در رفتار مردم در جاهای دیگری نيز بروز می کند، مثلا در جوامعی، مردم برای فرار از فشار کار و یا ناملایمات حاكم، چون جسارت اعتراض مستقیم ندارند دست به دامن جوک های معمولی می شوند و وزیر و وکیل و مدیر را به کمک طنز نقد می کنند که این موضوع هم می تواند دلیلی بر ترس از انتقاد مستقیم به واسطه تحمل ناپذیری نقد و یا رشد ریا در جامعه باشد.

هر جامعه ای که جوک های سیاسی بیشتری دارد به نظر نگرانى از نقد مستقيم بر آن حاکم است و اگر فرهنگ اعتراض در جامعه ای نهادینه نشده باشد، تنها راه تخلیه روانی همان جوک ساختن و گفتن و خندیدن در مورد مشکلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی خواهد بود تا تلاش براي حل آن.

 

لینک کوتاه: asriran.com/0030I0

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: طنز واقعه تلخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام میرزایی با تسلیت شهادت رئیس مذهب تشیع، امام جعفرصادق(ع) اظهار داشت: باید به موضوع مهدویت به صورت گسترده در جامعه پرداخت شود و تبدیل به بحث روز باشد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید اگر به مباحث مهدویت پرداخت شود در دوران غیبت به وظیفه خود در قبال امام زمان(عج) آشنا می‌شویم و با توجه به اینکه هم اکنون دسترسی به امام معصوم و کامل و خلیفه الله وجود ندارد باید وظیفه خود را در زمان غیبت بدانیم.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) آذربایجان‌غربی گفت: برخی ادعا دارند که در زمان غیبت، وظیفه خاصی نداشته بلکه همانند دوران بنی‌عباس و بنی‌امیه اعتقاد دارند که وظیفه شیعه، تقیه است در حالی که شیعیان باید نسبت به اتفاقات و مسائل پیرامونی و بین‌المللی وظیفه داشته باشند و بنابراین باید آمادگی ظهور در مردم ایجاد شود که این مسئله به تاخیر نیافتد.

وی افزود: بی‌شک اگر در زمینه مهدویت بحث کنیم هم از لحاظ روایی و آیات قرآن و از نظر عقلی، وظیفه ما در دوران غیبت، زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور است نه اینکه بشینیم تا امام زمان آمده و تمامی مشکلات را حل کند.

حجت الاسلام میرزایی اظهار داشت: باید از خود سؤال کرد که اگر نیروی تربیت و یارانی پرورش نیافته باشد و اگر آمادگی در مردم ایجاد نشود، امام زمان چگونه می‌تواند وظیفه خطیر و بزرگی که بر عهده ایشان گذاشته تا حکومت جهانی واحد عدالت‌گستر و مبارزه با تمام مستکبران و ظالمان عالم و محو و نابودی استکبار است را به پیش ببرد و بی‌تردید به تنهایی این کار امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • زمان واریز یارانه اردیبهشت 1403 / طرح فجرانه کالابرگ تمدید می شود ؟
  • طوطی دراکولا ؛ این خون آشام عاشق میوه است! (+تصاویر)
  • امروز با نیما: ختده سرد
  • پلنگ صورتی عضله‌ای: این شخصیت دیگر خنده دار نیست! (عکس)
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!
  • پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • پویش این خنده را فراموش نخواهیم کرد برگزار می‌شود