Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:46:34 GMT

چند نکته برای مقابله روان‌شناختی با کرونا

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۴۸۸۸

چند نکته برای مقابله روان‌شناختی با کرونا

ایسنا/خوزستان دکتر سودابه بساک نژاد دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی به نکاتی درباره مقابله روان‌شناختی با بحران ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، در متن این یادداشت آمده است:

استرس روان‌شناختی واژه‌ای است که به‌طور روزمره با آن مواجه می‌شویم و برخاسته از ترس، تردید و ناتوانی در کنترل منبع استرس است که گاهی کوچک (مثل دیر رسیدن به محل کار) یا بزرگ (مثل مواجهه با بحران انتشار ویروس کشنده) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر نوع استرسی با عملکردهای جسمی (افزایش فشارخون،  افزایش ضربان قلب و تعریق ) و روان‌شناختی ( نگرانی،  ترس، تردید و گوش به‌زنگی) همراه است. مغز و فرآیندهای شناختی انسان همیشه در حال پیدا کردن راه‌هایی برای گریز و مدیریت عوامل تهدیدکننده‌ای است که با آن مواجه می‌شود.

انتشار ویروس کرونا در جهان و شنیدن مرگ افراد که روزانه گزارش می‌شود، برای هر فردی تهدیدکننده و نگران زا است. از ابتدای شروع این پدیده در ووهان چین متخصصین بهداشت روانی در چین، کره، اروپا و آمریکا برنامه‌های آموزشی را برای مقابله با این تهدید جهانی ارائه داده‌اند و به‌سرعت به حمایت روان‌شناختی از افراد بیمار که امید به زندگی را از دست می‌دهند و افرادی که هنوز بیمار نشدند ولی در معرض خطر هستند، پرداختند.

به یاد داشته باشیم که تمامی این پیشنهادهای متخصصین،  بستگی به مدت و شدت بیماری در هر منطقه و ادراک استرس مطابق بر فرهنگ هر جامعه دارد. برخی از راهبردهای مقابله با استرس پیشنهادی توسط متخصصین به شرح ذیل است: 

به نکات بهداشت اولیه توجه کنید

رعایت بهداشت اولیه آموزشی است و روش‌های آن به‌طور عموم پیشنهادشده است. برای کاهش نگرانی لازم است مطمئن باشیم که روش‌های پیشگیری را می‌دانیم و آنچه متخصصان به ما پیشنهاد می‌دهند را انجام می‌دهیم. مسلم است بخش عمده‌ای از نگرانی ما با رعایت صحیح بهداشت اولیه کاهش می‌یابد.

با دوستان همکاران و اعضای خانواده درباره روش‌های پیشگیری صحبت کنیم؛ اگر روش‌های مناسبی برای پیشگیری می‌دانیم و آموخته‌ایم آن را به دیگران ارائه دهیم . درباره روش‌های پیشگیری با دیگران صحبت کنیم و بدین ترتیب اطمینان حاصل کنیم که روش‌های درست را در پیش‌گرفته و اگر کسی رعایت نمی‌کند، به او گوشزد می‌کنیم تا نگرانی‌های خود و دیگران را کاهش دهیم.

از شنیدن اخبار و رسانه‌های بی‌اعتبار اجتناب کنیم

از  اخبارهای ناصحیح و کذب و روش‌های غیراصولی پیشنهادهای دیگران اجتناب کنیم. به یاد داشته باشیم رعایت اصول اولیه بهداشتی، امری فردی است. به اخبار یک منبع موثق گوش دهیم و بدانید که اخبار مختلف و متعدد نگران‌کننده است، بیشتر ما را آشفته می‌کنند و با افزایش ترس و نگرانی، سیستم ایمنی ما به‌طور خودکار کاهش می‌یابد.

به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید و آن‌ها را به تعویق نیندازید

انجام فعالیت‌های روزانه به شما آرامش می‌دهد و ذهن شما را از مسائل نگران‌کننده دور می‌کند. توجه داشته باشید که دستورات بهداشت اولیه فردی را تحت هر شرایطی اجرا کنید و در کنار انجام فعالیت‌های روزانه، رعایت بهداشت اولیه را حفظ کنید. برنامه منظمی را برای انجام هم‌زمان بهداشت اولیه فردی و فعالیت‌های روزانه در نظر بگیرید برای مثال چه زمان‌هایی دست خود را بشویید و ضدعفونی کنید، از چه وسایل بهداشتی استفاده کنید،کدام فعالیت‌های روزانه شما ممکن است بهداشت اولیه را تهدید کنند و لازم است برخی را اصلاح و تغییر دهید. این به شما کمک می‌کند تا نگرانی و استرس شما کاهش یابد.                                                  

با جسم خود مهربان باشید

شعار دنیای امروز شفقت ورزی بدنی است. این بدان معنا است که همه ما نیازمند حفاظت و مراقبت بهداشتی از جسم خود هستیم. از فعالیت‌های غیرضروری جسمانی که ممکن است شما را آلوده به ویروس کنند، بپرهیزید. انجام اعمال غیرضروری این امر نگرانی و استرس شما را افزایش می‌دهد که کار درستی کردید یا نه و دائماً در چرخه ذهنی به آن فکر می‌کنید. پس لازم است اعمال جراحی غیرضروری یا تغییرات ظاهری نالازم را در شرایط کنونی کنار بگذارید.                     

به حفظ آرامش خود، اعضای خانواده و همکاران بیندیشیم    

برای دقایقی به این امر بیندیشیم که فکر استرس‌زا از منبع استرس‌زا دردناک‌تر است و انتظار این‌که ممکن است بیمار شویم، بیشتر ما را آزار می‌دهد. پس به بهداشت روانی خود در کنار بهداشت جسمی توجه کنیم. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان کروناویروس فعالیت های روزانه بهداشت اولیه روان شناختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۴۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسن‌هایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریه‌های مختلفی در مورد این واکسن در نشریه‌های مختلف منتشر می‌شد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که می‌تواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.

آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟

واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق می‌شود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شده‌است. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بوده‌است.

واکسن آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت‌های کم منجر شود.

واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی‌تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می‌شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی‌کند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار می‌رود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد.

وی افزود: واکسن‌های برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسن‌ها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسن‌ها خیلی زودتر وارد بازار شدند.

اکثر واکسن‌ها دارای عوارض هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن ساز‌های داخلی عوارض واکسن را بررسی می‌کنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسن‌هایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار می‌گیرند.

وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لخته‌ی خون برای همه‌ی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان می‌دهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از دارو‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟