Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@12:13:15 GMT

رقابت بر سر صندلی ریاست مجلس؛ چه کسی رئیس می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۶۵۳۸

فرارو- محمد باقر قالیباف محتمل‌ترین گزینه ریاست مجلس آتی با بیشترین شانس است؛ شناخته‌شده‌ترین چهره از میان نامزد‌های راه‌یافته به پارلمان یازدهم که بار‌ها بحث سرلیستی‌اش در کارزار انتخابات هم مطرح بود، وی در این راه رقبایی نظیر مصطفی میرسلیم، مرتضی آقا تهرانی و علیرضا زاکانی را پیش روی خود می‌بیند.
به گزارش فرارو، برخی‌ها معتقدند ریاست قالیباف بر مجلس شکننده هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید دید ترکیب نهایی مجلس چقدر از جریان جبهه پایداری است یا به آن نزدیک است و چقدر هوادار قالیباف. قطعا آقا تهرانی و قالیباف از هم‌اکنون لابی خود را برای یارگیری از میان نامزد‌ها به‌ویژه نمایندگان طیف به‌ظاهر مستقل و شهر‌های کوچک و به‌ویژه نماینده اولی‌های آغاز خواهند کرد.   ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به نامزد‌های بالقوه مجلس در بین اصول‌گرایان راه‌یافته به مجلس یازدهم اظهارداشت: این افراد نیز تقریبا از قبل مشخص بودند، ولی به طور قطع آقای قالیباف شانس اصلی ریاست مجلس آینده است و به اعتقاد بنده سایر اصول‌گرایانی که در مجلس حضور دارند، نمی‌توانند مانع از آن شوند تا شهردار اسبق تهران به صندلی سبز رنگ ریاست تکیه بزند.
وی افزود: افرادی همچون زاکانی، آقا تهرانی، میرسلیم و ذوالنوری نیز خود را در قواره ریاست می‌دانند و به طور قطع یکی، دو تن از آن‌ها در رقابت نهایی با قالیباف برای رئیس مجلس شدن باقی می‌ماند، اما نکته مهم اقبالی است که در حال حاضر قالیباف در بین اصول‌گرایان دارد که این امر زمینه را برای رسیدن به اهدافی که در سر دارد را فراهم می‌کند.
ایمانی با اشاره به اینکه از الان زود است که بخواهیم در مورد ترکیب هیئت ریسه مجلس صحبت کنیم، گفت: با توجه به رایی که آقای قالیباف در تهران کسب کرد، به نظر می‌رسد وی با همین اختلاف قابل توجه به رقبایی که با وی رقابت خواهند کرد، برنده رقابت ریاست مجلس خواهد شد، چرا که اقبال عمومی در بین اصول گر‌ایان بر این است که وی سکان مجلس یازدهم را بر عهده بگیرد.   بیشتر بخوانید: سرنوشت پنج رئیس‌ مجلس روایت ناکامان از انتخابات مجلس
این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه به احتمال فراوان اصلاح‌طلبان و مستقلین نیز در مجلس فراکسیون اقلیت را تشکیل دهند، بیان داشت: آن‌ها نیز ترکیب حدود ۵۰ نفره‌ای را تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد در بین نامزد‌هایی که برای ریاست مجلس وجود دارد، آن‌ها نیز به سمت قالیباف متمایل باشند، چرا که وی از مابقی افراد از تندروی بسیار کمتری برخوردار است.
وی همچنین با اشاره به تمایل دولت به ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم، اضافه کرد: با توجه به اینکه سال پایانی دولت آقای روحانی با مجلس اصول‌گرا همراه خواهد شد، ترجیح آنان نیز این است که قالیباف بتواند فضای مجلس را با توجه به حضور جبهه پایداری کنترل کند، این در حالی است که در مجلس فعلی نیز دولت ترجیح می‌داد شخصیتی به مانند علی لاریجانی رییس باشد که بتواند با دولت به تعامل درستی برسد که اینگونه نیز شد و شما مشاهده کردید که در موضوعات مختلف مجلس با دولت همراهی مناسبی را انجام داد.   این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه آقا تهرانی و زاکانی اصلی‌ترین رقبای قالیباف به حساب می‌آیند، گفت: به نظر می‌رسد آقا تهرانی به احتمال زیاد نامزد شود، ولی در مورد زاکانی باید دید اوضاع به چه نحوی پیش می‌رود، این در حالی است که نکته قطعی این است که جبهه پایداری با توجه به مشکلاتی که با قالیباف دارد، نامزد مخصوص به خود را برای ریاست مجلس معرفی خواهد کرد که در این باره نیز آقا تهرانی گزینه مطلوب برای پایداری‌های محسوب خواهد گفت.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مجلس اصول گرا ریاست مجلس قالیباف آقا تهرانی زاکانی میر سلیم مجلس یازدهم آقا تهرانی ریاست مجلس اصول گرا نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

کد خبر 6088555 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی پور /غضنفری: در عوض رأی دادن به قالیباف، وعده خودرو و وام چندصدمیلیونی دادند/حبیب زاده: تکذیب می کنم
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟