Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@01:37:46 GMT

پیش‌بینی ۳ برابر شدن هجوم ملخ‌های صحرایی در سال جاری

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۸۲۲۵

پیش‌بینی ۳ برابر شدن هجوم ملخ‌های صحرایی در سال جاری

رئیس سازمان حفظ نباتات پیش‌بینی کرد: میزان هجوم دسته‌جات ملخ‌های صحرایی امسال نسبت به پارسال، ۳ برابر افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا درگاهی با بیان این که امسال همچون سال گذشته درگیر هجوم دسته‌جات ملخ‌های صحرایی خواهیم بود، افزود: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در شمال و شمال شرق آفریقا، هندوستان و پاکستان و تغییر شرایط اقلیمی در استان‌های جنوبی کشور که متأثر از بارندگی‌های بسیار خوب امسال است به نظر می‌رسد هجوم ملخ‌های صحرایی تا ۳ برابر افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همین شرایط اقلیمی باعث شده تا رفتار ملخ‌ها تغییر کند و اگر چه سال گذشته ما با ملخ‌های بالغ روبرو بودیم که برای جفت‌گیری و تخم‌ریزی در عرصه‌های مرتعی ریزش می‌کردند، اما امسال با ملخ‌های نابالغی مواجه هستیم که کانون‌های تولید نظیر باغات و مزارع را هدف قرار می‌دهند و پس از تغذیه به سمت کوه‌ها می‌روند و همین مسأله باعث شده تا عملیات مبارزه با آن‌ها به مراتب سخت‌تر از سال گذشته باشد.

وی با بیان این که یکی دیگر از مشکلات هجوم ملخ‌ها حجم بالای ریزش آنهاست، افزود: با این حال امسال محاسنی نیز داریم که یکی از آن‌ها امکانات بسیار و آمادگی تجهیزات نسبت به سال گذشته است.

درگاهی با بیان این که امسال تمامی همکاران ما مجهز به تجهیزات شده‌اند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و همچنین جلسات ستاد بحران در استان‌های جنوبی تشکیل شده و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه صادر شده است، گفت: اعتبارات لازم نیز در اختیار استان‌ها قرار گرفته و دولت نیز قول داده است که اگر به اعتبارات بیشتری نیاز بود این اعتبار را از محل اعتبارات ملی و همچنین استانی تأمین کند.

وی با بیان این که سال گذشته برای مقابله با آفت ملخ صحرایی بیش از ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سمپاشی شد، افزود: با توجه به حجم ریزش‌های امسال پیش بینی می‌کنیم عملیات مبارزه در بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که از حدود ۱۰ روز پیش ۹ استان جنوبی هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی شده‌اند، گفت: در مرحله اول مبارزه تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی سمپاشی شده‌اند که بیشتر آن‌ها در استان هرمزگان بوده است.

درگاهی با اشاره به حضور پررنگ و مؤثر کشاورزان و امر مقابله با آفت ملخ‌های صحرایی افزود: سال گذشته کشاورزان همکاری بسیار خوبی در این زمینه با ما داشتند و امسال نیز از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا امکانات و دستگاه‌های سمپاشی شان را به کار بگیرند. سم رایگان نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا ان‌شاءالله امسال مشکل مبارزه با این آفت خطرناک را نداشته باشیم.

وی با بیان این که ملخ صحرایی امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد، گفت: با این حال با توجه به اقدامات انجام شده تخصیص اعتبارات لازم و بسیج نیرو‌ها مشکلی در مقابله با این آفت نخواهیم داشت و مردم عزیز ما از این نظر دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره برخی شبهات مبنی بر ناقل کرونا بودن ملخ‌ها افزود: اگر چه از این آفت می‌توان به کرونای زمین‌های کشاورزی تعبیر کرد، اما این ملخ‌ها به هیچ وجه ناقل ویروس کرونا نبوده و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

درگاهی در پایان گفت: سموم مورد استفاده برای مقابله با این ملخ‌ها پس از ۲ تا ۳ روز اثر خود را از دست می‌دهد به همین دلیل مردم درباره ماندگاری آثار این سموم در طبیعت و اثرات مخرب احتمالی آن نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صدا و سیما ملخ های صحرایی استان هرمزگان شرایط اقلیمی رئیس سازمان حفظ نباتات ملخ های صحرایی هجوم ملخ ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان

با اعلام پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر وقوع سیل و آبگرفتگی معابر، سیلاب در روستای پشوئیه شهداد جاری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در کرمان، اداره کل هواشناسی کرمان امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در اطلاعیه‌ای جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها بویژه در نیمه شمالی، مرکز، غرب و برخی مناطق شرقی را پیش‌بینی کرد؛ تصاویر جاری شدن سیلاب در روستای پشوئیه شهداد را در ادامه می‌بینید:

کد خبر 747660

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان
  • ۳۲ و ۲۷ سال؛ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری در سال گذشته
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • ۱۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در سال جاری پرداخت می شود
  • پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در سال جاری
  • پیش‌بینی اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای اربعین سال جاری