Web Analytics Made Easy - Statcounter

گذر زمان کم کم مشخص می‌کند که «کرونا» فقط یک بیماری و یک ویروس نیست و نحوه مواجهه با آن فقط دارای ابعادی بهداشتی نبوده و باید تمهیداتی برای دیگر حواشی و اثرات آن هم در نظر گرفت. این ویروس که در حال حاضر سایه سنگینی بر تمام تحولات داخلی و خارجی گذاشته دارای ابعاد گسترده و پیچیده‌ای از نگاه و دریچه‌های متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این ابعاد تاثیر این ویروس بر میزان و نحوه حضور طرفین دعوا در محاکم قضایی است.

به گزارش «تابناک» بر اساس قانون حقوق وتکالیفی برای طرفین دعاوی در محاکم قضایی مشخص گردیده که بخشی از این تکالیف مربوط به چگونگی و مهلت حضور طرفین در جلسات محاکم است. قانونگذار در قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون آیین دادرسی مدنی بیان داشته که عدم حضور هر یک از طرفین ممکن چه تبعات و اثراتی داشته باشد لذا برای حضور و یا عدم حضور آن‌ها در جلسات دادرسی قواعد و مقررات مشخصی را بیان داشته است. حال با توجه به اینکه ورود کرونا این مهمان ناخوانده این روز‌ها موجب تغییر سبک زندگی بسیاری از ایرانیان شده ، این سوال مطرح می‌شود که اگر یکی از طرفین دعوی از افراد مبتلا به این ویروس باشد آیا در روند دادرسی تغییراتی ایجاد می‌شود یا خیر؟

در قانون آیین دادرسی مدنی فرایند‌ها و شیوه‌هایی که در دادگاه‌ها برای رسیدگی به دعاوی مورد عمل قرار می‌گیرند به تفصیل مورد اشاره قرار گرفته است و به همین دلیل، توجه به قواعد و تشریفات آیین دادرسی مدنی برای همه اشخاص به ویژه طرفین دعوا و وکلای آن‌ها امری مهم و حیاتی است که یکی از مهم‌ترین مسائلی که در قانون آیین دادرسی مدنی مورد توجه قرار می‌گیرد مهلت‌ها و مواعدی است که در قانون برای حضور در دادگاه و یا اعتراض به حکم صادر شده توسط دادگاه پیش بینی گردیده است؛ اما گاهی به لحاظ وجود موانعی که خارج از اراده و کنترل اشخاص است، امکان رعایت مواعد قانونی وجود ندارد و به همین دلیل هم در قانون آیین دادرسی مدنی علاوه بر پیش بینی عذر موجه وکیل برای عدم حضور در دادگاه، مواردی تحت عنوان عذر موجه برای طرفین دعوا نیز پیش بینی شده است، در قانون آیین دادرسی مدنی، موارد عذر موجه در دعاوی حقوقی مورد پیش بینی قرار گرفته است که به موجب ماده ۳۰۶ این قانون، جهات عذر موجه در آیین دادرسی مدنی را می‌توان به شرح زیر بر شمرد:

الف.) مرضی که مانع از حرکت است: بر اساس بند اول از ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی که خواهان یا خوانده دعوا به بیماری مبتلا شود که به واسطه آن قادر به حرکت کردن و حضور در دادگاه نباشد، می‌توان آن را یکی از موارد عذر موجه دعاوی حقوقی محسوب کرد که البته نکته مهمی که وجود دارد آن است که هر بیماری را نمی‌توان عذر موجه دانست و تنها بیماری‌ای عذر موجه محسوب می‌شود که مانع از حرکت کردن باشد.

ب.) فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد: فوت یکی از بستگان نزدیک فرد به موجب بند دوم از این ماده نیز به نوعی عذر موجه محسوب شده و عدم حضور در دادگاه یا عدم اعتراض به حکم ظرف مهلت مقرر را توجیه می‌سازد؛ البته تنها فوت والدین، همسر و فرزندان از جمله جهات عذر موجه محسوب می‌گردد.

ج.) حوادث قهریه از قبیل: سیل، زلزله و حریق: از آن جهت که در صورت وقوع حوادق قهری همچون سیل یا زلزله امکان حضور در مراجع قضایی یا اقدامات قانونی دیگر ناممکن یا دشوار می‌گردد، می‌توان حوادث قهری را نیز در ردیف موارد عذر موجه در آیین دادرسی مدنی دانست.

د.) توقیف یا حبس بودن نیز گاهی سبب می‌شود که فرد به لحاظ عملی امکان انجام امور ظرف مهلت مقرر در قانون نداشته باشد که به همین دلیل بازداشت یا زندانی بودن نیز جزء موارد و جهات عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی محسوب خواهند شد.

همچنین به موجب قانون آیین دادرسی کیفری، شخصی که متهم به انجام جرم شده است، در صورتی که حضور وی در دادگاه لازم و ضروری بوده باشد، مکلف به حضور در دادگاه و ادای توضیحات لازم جهت مشخص شدن موضوع و تحقیقات پیرامون آن می‌باشد که این مفهوم در ماده ۱۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری مورد اشاره قرار گرفته است و ضمانت اجرای عدم حضور متهم در دادگاه کیفری نیز ضمن آن بیان شده است. بر اساس این ماده: " متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می‌شود "؛ لذا بر اساس این ماده در می‌یابیم که عدم حضور متهم در دادگاه کیفری سبب متوقف شدن جریان رسیدگی به دعوا نخواهد بود و در چنین صورتی ممکن است به دستور بازپرس پرونده حکم جلب یا دستگیری متهم صادر شود.

در همین ارتباط دکتر علی اکبر خاکزاد حقوقدان و قاضی دادگستری معتقد است عدم حضور متهم در جلسه دادگاه در شرایطی که کشور در مقابله با ویروس کرونا قرار دارد از موارد عذر موجه تلقی می گردد.

مطابق ماده ۱۸۷ قانون آیین دادرسی کیفری: متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر شود و اگر نتواند باید عذر موجه خود را اعلام کند. جهات زیر عذر موجه محسوب میشود:... ...
ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل: بیماری‌های واگیردار و...

با این وصف به نظر می‌رسد که محاکم و دادگستری‌ها نیز باید این اطمینان خاطر را به مردم بدهند که در ایامی که از نظر پزشکان و متخصصان پزشکی از تردد غیر ضروری باید پرهیز گردد و از آنجاییکه راهرو‌های دادگستری‌ها ازجمله مکان‌های بسته و پر خطر است و احتمال ابتلای مراجعین و انتشار ویروس کرونا در بین مردم بسیار بالاست، لذا باید دادگاه‌ها تمهیداتی را جهت پیشگیری فراهم آورند که از جمله این تمهیدات استفاده و اعمال شرایط قانونی برای موجه تلقی نمودن غیبت احتمالی متهمین است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران آیت الله خسروشاهی پنومونی پناهندگان سوری ادلب معصومه ابتکار کرونا کرونا ویروس حقوقی دادرسی دادگاه قانون آیین دادرسی کیفری قانون آیین دادرسی مدنی کروناویروس کرونا در ایران آیت الله خسروشاهی پنومونی پناهندگان سوری ادلب معصومه ابتکار قانون آیین دادرسی مدنی آیین دادرسی کیفری حضور در دادگاه عذر موجه پیش بینی عدم حضور بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مردان شیطان صفت ورامین به اعدام محکوم شدند/ آزار سیاه ۲ دختر دانش آموز توسط ۲ برادر و پسرعمویشان

به گزارش صدای ایران، رسیدگی به این پرونده از یک سال قبل با شکایت دختر ۱۷ ساله‌ای به نام آیناز آغاز شد. وی که همراه مادرش به پلیس آگاهی رفته بود به ماموران گفت: مدتی قبل در راه مدرسه با پسر جوانی به نام راستین آشنا شدم. او به من ابراز علاقه کرد و یک روز از من خواست برای تفریح بیرون برویم. من هم پذیرفتم و همراه دوست صمیمی‌ام درسا به ملاقات راستین رفتم. آن روز راستین همراه برادر بزرگش که ۲۰ سال دارد به نام متین و پسر عمویش پدرام و یکی از دوستانش به نام آریا دنبالم آمده بود. ما با هم سوار ماشین شدیم و به سمت ورامین رفتیم. آنها به بهانه تفریح من و دوستم را به بیابان‌های حاشیه ورامین بردند و آزارمان دادند. من وقتی شب به خانه بر گشتم سر و وضعی آشفته داشتم. به همین خاطر مادرم به ماجرا پی برد و تصمیم گرفتیم از آنها شکایت کنیم. اما دوستم درسا از ترس خانواده‌اش سکوت کرده و به کسی حرفی نزده است.

ردیابی ۴ شیطان
با این شکایت ماموران به ردیابی پسران شیطان صفت پرداختند و دو برادر و پسر عموی ۱۸ ساله و آریا ۱۷ ساله را ردیابی و بازداشت کردند. در این میان درسا نیز به پلیس آگاهی رفت و از ۴ شیطان شکایت کرد.

وقتی پزشکی قانونی آثار ضرب و جرح و شکنجه روی بدن دو دختر نوجوان را تایید و اعلام کرد آنها وحشیانه مورد آزار قرار گرفته اند، برای چهار پسر کیفرخواست صادر و پرونده‌شان به شعبه پنجم دادگاه کیفری یکی استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه
در جلسه دادگاه آیناز که اشک میریخت روبه روی قضات ایستاد و گفت: من فریب حرف‌های راستین را خوردم و به او اعتماد کردم. به همین خاطر همراه دوست صمیمی‌ام سر قرار رفتم. اما راستین به همراه برادرش و پسر عمویش و دوستشان در بیابان‌های ورامین ما را آزار دادند. آنها به التماس‌هایمان هیچ توجهی نکردند. ما را به شدت کتک زدند و نقشه شومشان را اجرا کردند. به همین خاطر برای آنها اشد مجازات می‌خواهم.

درسا نیز اظهارات دوستش را تایید کرد و گفت: من آن شب از ترس نمی‌خواستم به خانه مان برگردم، اما به ناچاره به خانه رفتم ولی حقیقت را به خانواده‌ام نگفتم. بعد از چند روز که فهمیدم آیناز شکایت کرده و چهار پسر دستگیر شده‌اند به پلیس آگاهی رفتم و حقیقت را گفتم. این چهار متهم زندگی ما را تباه کردند. به همین خاطر برایشان حکم اعدام می‌خواهم.

سپس سه متهم که از زندان به دادگاه منتقل شده بودند یک به یک به دفاع پرداختند. اما اتهام تجاوز به عنف را گردن نگرفتند. آنها مدعی شدند با میل دختران نوجوان با آنها رابطه برقرار کرده‌اند.

آریا ۱۷ ساله که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود نیز اتهامش را نپذیرفت و مدعی شد دختران نوجوان را آزار نداده است.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده و اظهار نظر کارشناسان پزشکی قانونی ۲ برادر و پسر عمویشان را به اعدام محکوم کردند.

آریا نیز که زیر ۱۸ سال سن دارد به ۵ سال زندان محکوم شد.

دیگر خبرها

  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند
  • بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • روند دمای هوای استان قم تا پایان هفته افزایشی است
  • جزییات جدید از پرونده مهسا امینی
  • رعایت نشدن قانون بکارگیری نیرو در بخشی از شعبه‌های دادگستری
  • این مردان شیطان صفت ورامین به اعدام محکوم شدند/ آزار سیاه ۲ دختر دانش آموز توسط ۲ برادر و پسرعمویشان