Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@16:19:55 GMT

جدال راهبران امید با پیچ و خم‌های سخت

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۸۷۷۴

جدال راهبران امید با پیچ و خم‌های سخت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیل فروردین سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به لرستان خسارت زد که سهم راه و جاده‌های استان از این رقم هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان بود و ۶۸۹ پل استان بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارد دید. از این تعداد ۲۰۸ پل به طول کامل تخریب شد.

با توجه به همجواری بسیاری از شهر و روستاهای لرستان با رودخانه‌ها وجود پل‌های متعدد ارتباطی برای ۲ طرف رودخانه‌ها امری بدیهی است و از طرفی شرایط کوهستانی لرستان به گونه‌ای است که بسیاری از جاده های آن در محورهای پرپیچ و خم و گردنه‌های برفگیر امتداد یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع حدود هشت هزار کیلومتر راه ارتباطی در لرستان حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی است که با توجه به پراکندگی روستاها و شرایط خاص آب و هوایی؛ بارندگی؛ ریزش برف و رانش زمین همواره در کمین محورهای مواصلاتی این استان بوده است.

پس از سیل خسارت آفرین فروردین ماه امسال نیروهای راهداری شبانه روز علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات در جای جای استان حضور داشتند و خدمت به مناطق سیلزده را بدون هیچ چشمداشتی در دستور کار خود قرار دادند؛ راهبرانی که علاوه بر سیل در طول سال با کولاک های زمستانی دماهای شبانه کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد مشغول بازگشایی جاده های سخت گذر هستند.

فشار رسانه‌ها و افکار عمومی برای ترمیم راه‌ها و احداث پل‌ها منجر به اقداماتی شد که البته برخی از این اقدامات به دلیل ضرورت تسریع در ایجاد ارتباط‌ها بدون جانمایی درست و ترمیم زیرساخت های مورد نیاز صورت گرفت. متاسفانه در سیل هفته گذشته، ضعف «دقت را فدای سرعت کردن» به خوبی نمایان شد. چنانچه دو پل بزرگ دو آب ویسیان و چم شهران متاسفانه در گیر سیل شدند و علاوه بر اعتبارات هزینه شده؛ زحماتی که برای نصب مجدد این سازه ها انجام شده بود به هدر رفت.

سیل یکهزار و ۱۳۰ میلیارد تومان به راه‌های لرستان خسارت وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان به ایرنا گفت: در سیل فروردین ماه امسال ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان مسدود و همچنین راه ارتباطی ۸۷۰ روستا به طور کامل قطع شد.

عباس شرفی افزود: ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های ارتباطی استان آسیب جدی دیدند و ۲۰۸ دستگاه پل بین ۳۰ تا ۱۰۰درصد تخریب شد.

وی ادامه داد: در جریان سیل فروردین ماه  ۳۰۰دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و کارگاهی با ۴۵۰نیرو به منظور امدادرسانی از استان های معین به لرستان اعزام شدند  که کار بازگشایی مسیرها و ساخت پل‌های تخریب شده بلافاصله آغاز شد.

شرفی بیان کرد: برای ساخت و تکمیل راه‌های استان اعتبارات مصوب و در قالب ابلاغ ملی و استانی صورت گرفته که در مجموع ۲۳۰ میلیارد تومان معادل کمتر از ۲۰ درصد حجم خسارت وارد شده تاکنون به این استان  ابلاغ شده و ۸۰درصد آن نیز تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: تنها  ۱۰ درصد از ۲۳۰ میلیارد تومان نقدی و مابقی به صورت اوراق مشارکت اسلامی ۲ ساله است.

 فشار افکار عمومی به دولت و انجام اقدامات موقت

شرفی بیان کرد: به دلیل حجم خسارات وارد شده و فشار افکار عمومی بر روی دولت بازگشایی و اقدامات را به صورت موقت اجرا کردیم اما برای استانداردسازی راه‌ها و پل‌ها نیاز به اعتبارات ویژه است.

وی اضافه کرد: سیل در ۱۷نقطه رودخانه، جاده را تغییر داد که در صورتی که بتوانیم دیواره حائل را انجام دهیم تا ۶سال می توان به مردم اطمینان داد که جاده‌ها ایمن هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: محور جدید پلدختر– خرم آباد در حال ساخت است و از پیشرفت خوبی برخوردار است و تلاش خواهیم کرد تا این مسیر با معیارهای استاندارد انجام شود.

شرفی اظهار کرد: دبی رودخانه در احداث پل های استاندارد موثر است و کارشناسان معتقدند سیل فروردین با دوره بازگشت ۲۰۰، ۵۰۰ و یکهزار ساله بوده و هیچ یک از این پل‌ها در لرستان و یا دیگر نقاط بر این مبنا ایجاد نشده بودند.

وی گفت: در طراحی ها جدید باید این موارد در نظر گرفته شود که چنانچه بخواهیم پل ها را با دوره بازگشت یکهزارساله سیل ایجاد کنیم باید برای هر متر مربع ۵۰میلیون تومان هزینه کنیم و این مساله برای دولت مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد:‌  سیل ویرانگر امسال خسارات زیادی به استان وارد کرد که اگرچه برای ساخت طرح ها اشتغال ایجاد شد ولی از طرف دیگربا کمبود پیمانکار مواجه هستیم و امیدواریم در مناقصات شرکت کنند.

حفظ پنج دستگاه پل موقت با اقدامات پیشگیرانه 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت:  در سیل هفته گذشته  ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ تیم فعال با ۲۸۸دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی بوده اند که علیرغم افزایش شدید سطح آب و طغیان رودخانه های فصلی و دائمی انجام وظیفه کردند.

عارف امرایی با توجه به اینکه تیم های راهداری همچنان در مناطق سیلزده لرستان فعالیت می کنند ادامه داد: با توجه به تجربیات سیل گذشته، شامگاه دوشنبه پنجم اسفند ماه در اقدامی پیشگیرانه با تخریب خاکریز پل های موقت ورپل شاهیوند شهرستان چگنی، زیودار، کلات زیودار، چم مهر و بابازید شهرستان پلدختر به منظور هدایت بخشی از آب رودخانه از طریق کانال ایجاد شده، این پل‌ها از خطر تخریب حفظ شدند.

وی تصریح کرد: این پل‌ها به همراه پل‌های  چم شهران و دوآب که در سیل اخیر تخریب شدند در فروردین امسال نیز تخریب شده بودند.راهداری به علت عدم تامین اعتبار لازم برای احداث پل‌های جدید و به ناگزیر برای تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل ها به صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام کرد.

وی گفت: طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذیصلاح انجام گرفته است و درصورت تامین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.  

امرایی افزود: درمجموع سیل اسفند ۹۸ راه ارتباطی تعداد ۳۷۵ روستا در لرستان را مسدود کرد که تا ساعت ۱۸ پنجشنبه  هشتم اسفند ماه ۲۴۶ روستا بازگشایی و ۱۲۹ روستا همچنان مسدود بوده است.

وی با بیان این‌که پس از این نیز راه چند روستا بازگشایی شده و تلاش راهداران  برای برقراری ارتباط این راهها ادامه دارد گفت: به دلیل شدت و استمرار ریزش و رانش ها در اکثر محورهای روستایی، برخی محورها چندین بار توسط اکیپ های راهداری پاکسازی شده اند و در حال حاضر روستاهای شهرستان‌های ازنا، بروجرد، کوهدشت و رومشکان بطور کامل باز شده و تا روز آینده نیز تمام راه‌های باقی مانده بازگشایی می شوند.

به گفته وی محور خرم آباد - پلدختر نیز که بر اثیر این سیل مسدود شده طی هفت تا ۱۰ روز آینده ایمن سازی شده و تردد در آن از سرگرفته می شود.

تلاش برای جلب توجه مسوولان ملی به ابلاغ اعتبارات راهداری

با توجه به این اظهارات باید توجه داشت در شرایطی که تمام دارایی راهداری لرستان ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات است  و به طور معمول در سیل های گسترده تعداد راههای شهری  وروستایی درگیر؛ بیش از این عدد است علیرغم تلاش شبانه روزی نیروی انسانی چگونه می توان این حجم از حادثه را پوشش داد.

نباید فراموش کرد لرستان از دیرباز با مشکل بودجه و اعتبار مواجه بوده و راهداری علاوه بر جدال در جاده‌های کوهستانی با نبود اعتبار هم دست و پنجه نرم می کند و البته خدمات راهداران استان  تنها به سیل محدود نمی شود و در طول سال به دلیل برفگیر بودن جاده و وجود گردنه های برفی همچنان فعال هستند که این منجر به فرسودگی ماشین آلات؛ هزینه کرد اعتبار و البته خستگی نیروهای راهدار می شود بنابراین بهبود کیفیت خدمات منوط به تخصیص اعتبار توسط مسئولان ملی است.

با توجه به اینکه لرستان از بخش خصوصی قوی در حوزه راهسازی نیز برخوردار نیست در سیل اخیر که یکهزار میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و پل های لرستان وارد شده اداره کل راه و شهرسازی توانست تنها ۲۰ دستگاه ماشین الات سنگین این بخش را به مناطق سیلزده اعزام کند.

به نظر می رسد مسوولان استان؛ رسانه ها و فعالان فضای مجازی باید  با تلاش همه جانبه و اتحاد؛ یک حساسیت ملی در حوزه راههای لرستان ایجاد کنند تا اقدام موثری برای تخصیص اعتبار تضمین شده به منظور خرید و نوسازی تجهیزات راهداری؛ ترمیم پل ها و محورهای ارتباطی صورت گیرد چراکه راهداران لرستان علاوه بر جدال با پیچ و خم های سخت راه‌ها باید از  گردنه های کمبود اعتبار نیز عبور کنند.

کد خبر 487595 برچسب‌ها سيل استان لرستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سيل استان لرستان میلیارد تومان دستگاه ماشین سیل فروردین ماشین آلات تخریب شد احداث پل جاده ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

پتروشیمی خلیج فارس مدیرعامل معتمد خود برای اداره باشگاه استقلال را انتخاب کرده است.  بعد از واگذاری قانونی مالکیت باشگاه استقلال تهران به پتروشیمی خلیج فارس و چند شرکت زیرمجموعه آن، حالا رایزنی‌ها در مورد مدیرعامل بعدی آبی‌ها شروع شده و آنچه که مسلم به نظر می‌رسد خروج علی خطیر از جمع مدیران استقلال است.

حالا با بررسی‌ها مشخص شده به احتمال بسیار زیاد سردار احمد شهریاری مدیرعامل سابق باشگاه منحل شده صباباتری که در استقلال هم سابقه عضویت در هیأت مدیره را دارد، به عنوان مدیرعامل جدید معرفی خواهد شد.

ابر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مالک ۸۵ درصد مالکیت استقلال است و همه کرسی‌های هیات مدیره در اختیار این مجموعه عظیم اقتصادی با سود سالانه بیش از ۱۴۰ همت قرار دارد و هر فردی که این پتروشیمی بخواهد، بر کرسی مدیرعاملی استقلال تکیه خواهد زد.

رییس فعلی پتروشیمی خلیج فارس کسی نیست جز عبدالعلی علی عسگری رئیس پیشین سازمان صداوسیما... احمد شهریاری نیز در دوره مدیریت علی عسگری، مرد شماره دو رسانه ملی و معاون پشتیبانی صداوسیما بود.

حالا به نقل از منابع موثق و مستقل، احمد شهریاری با دستور رفیق نزدیک خود مدیرعاملی استقلال را خواهد پذیرفت تا آبی‌ها دیگر مشکل مالی نداشته باشند و البته با ریخت‌وپاش‌ها و دزدی‌های ریز و درشت مدیران سابقش، بدهی‌های چندصد میلیاردی خلق نکنند.

گفته می‌شود تغییرات مدیریتی استقلال فعلا تا پایان فصل جاری مسابقات انجام نخواهد شد و به دلیل شرایط حساس باشگاه در کورس قهرمانی، قرار نیست تا خردادماه کسی جابجا شود.

همچنین گفته می‌شود با ورود شهریاری، ترکیب هیأت مدیره هم زیر و رو خواهد شد و در بهترین حالت تنها علی آقامحمدی در آن باقی خواهد ماند. از نام‌های بزرگی برای هیأت مدیره نام برده شده که هر کدام از آنها وزنه‌ای در نهاد‌های حاکمیتی هستند و اغلب سابقه حضور در استقلال را دارند. 

حالا بیش از هر زمان دیگری، شانس استقلال برای بهره‌برداری از حق پخش تلویزیونی واقعی خود بالا رفته و شهریاری با آشنایی از پیچ و خم قانونی این بحث، می‌تواند آبی‌ها را به حق دیرینه خودشان برساند. طبیعی است که اگر شهریاری و علی‌عسگری موفق شوند، پرسپولیس هم از این امتیاز برخوردار خواهد شد.

منبع: تابناک ورزشی

tags # استقلال سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • مهلت ۳ ماهه استاندار لرستان جهت تکمیل برج امید
  • بازگشت اجباری جود بلینگام به لیست رئال مادرید
  • شک و تردید درباره رسیدن یک استقلالی به تراکتور
  • اودینزه ۱-۲ آاس رم؛ دشت سه امتیازی ده روسی از جدال ۲۰ دقیقه‌ای
  • یک استقلالی میهمان افتخاری فینال لیگ قهرمانان آسیا
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا
  • غیبت جود بلینگام در جدال رئال مادرید و رئال سوسیداد
  • احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش