Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@19:19:29 GMT

«اینستکس» در کما، «شتا» در مسیر اجرا

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۹۹۳۴

«اینستکس» در کما، «شتا» در مسیر اجرا

ساعت 24- مجوز نخستین تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا در پنجشنبه گذشته صادر شد. ساز و کاری که براساس آن امکان تجارت برخی اقلام خاص از جمله داروی‌های حیاتی میان ایران و کشورهای اروپایی وجود خواهد داشت.

سوئیس اعلام کرده است که سازوکار بشردوستانه‌ برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران از روز هفتم بهمن فعال شده و در گام نخست محموله‌ای شامل داروهای ضدسرطان و داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضای بدن به ایران منتقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های کشورمان نیز تأیید کرده‌اند که مبادله‌ای به ارزش ۲ و نیم میلیون دلار برای خرید دارو از طریق یک شرکت سوئیسی در چارچوب این ساز و کار صورت گرفته است. این در حالی است که خزانه‌داری امریکا اعلام کرده بر اساس مجوزی که داده، این ساز و کار مالی به طور کامل می‌تواند اجرایی شود و شرکت‌های اروپایی امکان خواهند یافت دارو، مواد غذایی و دیگر اقلام انسان‌دوستانه را از طریق کانال مالی سوئیس به ایران صادر کنند و تسویه حساب آن توسط بانک مرکزی ایران انجام شود. کانال بشردوستانه موسوم به «شتا» (SHTA) که زیر نظر خزانه‌داری امریکا فعالیت خواهد کرد، از ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ در سوئیس آغاز به کار کرده تا دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام کشاورزی و خوراکی مستثنی از تحریم‌های ایالات متحده به ایران صادر شوند. بانک BCP مستقر در ژنو و شرکت تولید مواد دارویی نوارتیس Novartis آغازگر این سازوکار جدید بوده‌اند.
پیش‌تر «اروین بولینگر»، رئیس بخش اقتصادی روابط دوجانبه وزارت اقتصاد سوئیس درباره روند ایجاد این کانال مالی گفته که «ما از ابتدا با مقامات امریکا، وزارت خزانه‌داری و دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در تماس بودیم، ریز اطلاعات شرکت‌هایی را که در این سازوکار همکاری می‌کنند با امریکا به اشتراک می‌گذاریم؛ معاملات را به طور دقیق ارزیابی می‌کنیم و برخی از این اطلاعات را با امریکا به اشتراک می‌گذاریم.» این سازوکار در حال حاضر برای شرکت‌هایی که در سوئیس ثبت شده‌اند، خدمت‌رسانی می‌کند و هیچ محدودیتی به لحاظ معاملات و مبادلات تجاری وجود ندارد. امریکا در شرایطی می‌کوشد با اعلام ایجاد این کانال مالی این گونه القا کند که سازوکار یادشده تمهیدی بشردوستانه از سوی این کشور است اما کمتر کسی تردید دارد که گستره تحریم‌های سنگین امریکا علیه ایران به ایجاد محدودیت مبادلات دارویی و غذایی نیز انجامیده است. چه فقدان مبادلات پولی، بانکی و فشارهای پیدا و پنهان کاخ سفید بر کشورها و شرکت‌های طرف تعامل ایران و قفل شدن سیستم بانکی از طریق سوئیفت بر حوزه غذا، دارو و دسترسی به خدمات بهداشت و درمان و ملزومات پزشکی سایه انداخته است. فشارهایی که به نظر می‌رسد ایجاد فشار بر روند زندگی مردم عادی ایران را هدف قرار داده است. در همین چارچوب بود که برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایرانیان که پیش‌تر مدعی شده بود تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی  شامل مواد غذایی و دارویی، محصولات کشاورزی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود ادعا کرده که کانال مالی ایران و سوئیس با مجوز امریکا ایجاد شده و شمار زیادی از کمپانی‌های اروپایی برای مشارکت در این سازوکار بشردوستانه اعلام آمادگی کرده‌اند. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام گفته بود که ایران چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسد. موسوی افزوده بود: «ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. اصلاً دارو و غذا نباید تحریم می‌شد که بخواهند برای آن کانال راه بیندازند. ما معتقدیم امریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه را به دارو هم کشاندند.» عبدالناصر همتی، مدیرکل بانک مرکزی ایران نیز نفس اعلام صدور مجوز توسط امریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را نشان دهنده این مسأله دانسته بود که علیرغم ادعای امریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملاً توسط امریکا تحریم شده است، وگرنه نیازی به مجوز نداشت.
با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه «از همه تلاش‌ها برای کاهش فشار استقبال کرده و آن را مفید می‌دانیم»، تأکید کرده است که «امریکایی‌ها می‌دانند تعهدی دارند و رأی دیوان لاهه را داریم که به عنوان طرف مقابل، موظف به ارائه تسهیلات هستند. ما آن را مجوزهای قطره‌چکانی و مشروط می‌دانیم که نمی‌تواند مانع از نادیده گرفتن جنایات جنگی امریکا شود.»  سازوکار مالی «شتا» در شرایطی با ادعای حمایت امریکا در حال پیگیری است که این کشور برای سازوکار موازی اروپا موسوم به «اینستکس» جهت تسهیل بخشیدن به مراودات مالی ایران و تحقق منافع برجامی ایران، برنامه‌های گسترده‌ای را به اجرا گذاشته است. «اینستکس» قرار بود صندوقی تحت حمایت اتحادیه اروپا باشد که پول نفت ایران از سوی شرکت‌های خریدار به آن واریز شود اما امریکایی به اروپایی‌ها هشدار دادند در صورتی که این سازوکار آن‌طور که مقام‌های اروپایی گفته‌اند مبادلات نفت با ایران را پوشش دهد، آنها ناقض تحریم‌های امریکا علیه ایران خواهند بود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خزانه داری کانال مالی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۹۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

 

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

دیگر خبرها

  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی