Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@13:18:11 GMT

عراق | آیا کابینه علاوی در دقیقه 90 رای خواهد گرفت؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۰۰۹۶

عراق | آیا کابینه علاوی در دقیقه 90 رای خواهد گرفت؟

معاون رئیس پارلمان عراق تعویق جلسه رأی اعتماد به کابینه جدید را نقض قانون خواند و از گروه‌های سیاسی خواست با صرف نظر از سهم‌خواهی‌ها به تلاش برای تشکیل کابینه مستقل علاوی که تا روز دوشنبه مهلت دارد، بپیوندند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق اتفاقات روز پنجشنبه در پارلمان عراق و به تعویق افتادن نشست رأی اعتماد به مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور را نقض آشکار و چالشی برای اراده ملت خواند و از اعضای پارلمان خواست از برخی گروه‌ها که به دنبال سهم‌خواهی و باج خواهی هستند تبعیت نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 الکعبی ضمن ابراز نارضایتی از به حد نصاب نرسیدن جلسه رای اعتماد پارلمان به کابینه «محمد توفیق علاوی» در روز پنجشنبه این اتفاق را نقض آشکار مفاد قانون اساسی خواند و از اعضای پارلمان خواست با احترام به قانون اساسی در نشست امروز شنبه در این خصوص حضور یابند و خود را از  صف  برخی گروه‌هایی که با شعارهای عوام‌فریب به دنبال باج گیری و منفعت‌های شخصی هستند جدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، الکعبی افزود: در این میان این ملت عراق هستند که از کشمکش میان گروه‌های سیاسی زیان می‌بینند زیرا منتظرند دولتی برای پاسخ به مطالباتشان و تصویب بودجه و اجرای اصلاحات تشکیل شود و ادامه این راه به وضوح به معنای به چالش کشیدن اراده هموطنانمان است.

گروه‌های سیاسی عراق همچنان بر سر رای اعتماد به دولت علاوی اختلاف نظر دارند. در حالی که برخی گروه‌ها خواهان تغییر اسامی برخی نامزدهای اخذ کرسی‌های وزارتی هستند، برخی دیگر از گروه‌ها که اعتراض آنها فقط به برنامه‌های دولت علاوی و وزرای وی نیست، بلکه هنوز با شخص علاوی مخالفند.

در همین حال علاوی ساعاتی مانده به نشست امروز پارلمان عراق به صورت غیرمستقیم اعلام آمادگی کرده که برخی گروه‌هایی را لو بدهد که گفته‌اند فقط در ازای اخذ کرسی‌هایی وزارتی حاضر به اعلام حمایت از او در پارلمان هستند.

مذاکرات گسترده علاوی با گروه‌هایی سیاسی همچنان ادامه دارد. در میان گروه‌های شیعی ائتلاف دوله القانون به رهبری نوری المالکی ادعا می‌کند که علاوی به سمت مقتدی الصدر و هادی العامری متمایل است و دو فراکسیون آنها بیش‌ترین امتیازهای دولت جدید را گرفته اند و کابینه آن گونه که گفته می‌شود مستقل نیست.

نشست روز پنجشنبه پارلمان عراق به دلیل امتناع برخی نمایندگان عربی سنی و شیعه و همچنین نمایندگانی از احزاب کُرد یا از اقلیت مسیحیان از حضور در صحن پارلمان به تعویق افتاد تا جایی که این امر به درگیری لفظی میان محمد الحلبوسی و حسن الکعبی معاون وی منجر شد. الکعبی با به تعویق افتادن نشست پارلمان و عدم حضور نمایندگان در صحن پارلمان مخالف بود.

یک عضو نزدیک به علاوی در گفت‌وگو با العربی الجدید با پیش بینی اینکه نشست امروز پارلمان هم با همان سناریوی روز پنجشنبه روبه‌رو شود، گفت: با وجود اینکه در انتخاب وزرا امتیازهایی را به گروه‌ها داده و بندهایی را به برنامه دولت خود اضافه کرده، اما هنوز اختلافات حل نشده و یک سری منافع شخصی آشکار موجب ایجاد اختلاف شده است.

«فاضل الفتلاوی» از رهبران ائتلاف «الفتح» به رهبری هادی العامری هم با اشاره به ادامه مذاکرات و گفت‌وگوهای فشرده میان همه گروه‌های سیاسی نسبت به تصویب ترکیب کابینه علاوی در نشست امروز ابراز خوش بینی کرد و گفت: «علاوی رای اکثریت پارلمانی را برای تصویب کابینه خود در اختیار دارد، اما ما می‌خواهیم این کابینه به اتفاق آرای نمایندگان تصویب شود که اگراین اتفاق نیفتاد اکثریت پارلمانی که در اختیار گروه‌های شیعی است کابینه را به هر حال تصویب خواهند کرد».

«یحیی المحمدی» سخنگوی «تحالف القوی العراقیه» به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با اشاره به مخالفت گروهی از اهل تسنن و کُردها و یک گروه از شیعیان با تصویب کابینه علاوی گفت: «بعید است نشست امروز هم به حد نصاب برسد و اگر هم به حد نصاب برسد و بدون حضور سنی‌ها و کُردها به تصویب برسد آنها به جبهه معارضان او ملحق می‌شوند و بعدها مواضع دیگری اتخاذ خواهند کرد».

«سعد المطلبی» از رهبران ائتلاف دوله القانون که مخالف کابینه علاوی است، اختلافات را عمیق‌تر از مسائل مربوط به منافع گروه‌های سیاسی خواند و گفت: «اختلاف بر سر قدرت نخست وزیر در انجام ماموریت خود و اداره دوره انتقالی است  و انتخاب‌های او برای تصدی کرسی‌های وزارتی با خواسته‌های معترضان منطبق نیست.

وی با بیان اینکه اصلاح امور عراق با سهم خواهی‌ها محقق نمی‌شود، گفت: «بر اساس داده‌ها جلسه امروز هم به حد نصاب نخواهد رسید و اگر هم برسد کابینه تصویب نمی‌شود ،اما گفت وگوها تا  قبل از آغاز جلسه امروز  برای دستیابی به توافق میان گروه‌های سیاسی ادامه دارد و چه معلوم شاید تصمیم‌های دقیقه نودی که در عراق مشهور است بتوانداتفاقات غیرمنتظره‌ای را رقم بزند».

در همین حال محمد توفیق علّاوی شب گذشته از پارلمان خواست جلسه فوق العاده امروز شنبه را به روز یکشنبه موکول کند تا گفت‌‌وگوها با گروه‌ها بر سر ترکیب کابینه وزارتی را تکمیل کند.

بر اساس گزارش‌های خبری، علاوی قصد دارد کابینه را با ۱۹ وزیر ببندد که از این تعداد هنوز تکلیف پنج إلی شش وزارت‌خانه معلوم نیست و او برای آن‌ها فردی را تعیین نکرده است.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق در دوم فوریه محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه عراق کرده است. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در اواخر نوامبر گذشته و به دنبال اعترضات مردمی این کشور استعفا داد. مهلت مشخص قانونی که به علاوی برای تشکیل کابینه و ارائه آن به پارلمان داده شده است دوشنبه یکم مارس به پایان می‌رسد؛ اگر تا این زمان دولت وی رای اعتماد نمایندگان را کسب نکند، رئیس جمهور این کشور ۱۵ روز مهلت دارد فرد دیگری را انتخاب و مامور تشکیل دولت کند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق اختلاف کابینه گروه های سیاسی تشکیل کابینه کابینه علاوی پارلمان عراق برخی گروه ها روز پنجشنبه نشست امروز حد نصاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۰۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی هفتم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آبادان، امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، هفدهم شوال ۱۴۴۵ هجری قمری و بیست و ششم آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی است.
اوقات شرعی امروز به شرح زیر است:
صدای اذان ظهر در آبادان و خرمشهر ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه شنیده خواهد شد و آفتاب ساعت ۱۸ و ۵۲ دقیقه غروب خواهد کرد.
گلبانگ اذان مغرب نیز در ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه به گوش می‌رسد و نیمه شب شرعی نیز ساعت ۲۳ و ۳۳ دقیقه است.
اذان صبح فردا شنبه هشتم اردیبهشت ساعت ۴ و ۱۲ دقیقه و طلوع آفتاب ساعت ۵ و ۳۷ ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی هفتم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • قیمت دینار عراق امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طوفان‌الاقصی| نشست کابینه جنگ برای حمله به رفح
  • اوقات شرعی ششم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • ریاضی‌ها و انسانی‌ها استارت کنکور ۱۴۰۳ را زدند 
  • روز ۲۰۲ طوفان‌الاقصی| نشست کابینه جنگ برای حمله به رفح
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به چند سوال در چند دقیقه باید پاسخ دهند؟
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • نرخ دینار عراق، درهم امارات و سایر ارزها، امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳