Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اصفهان با تاکید بر ضرورت اجتناب مسئولان از تصمیماتی که به اعتماد اجتماعی آسیب می‌زند، گفت: اکنون در مقابله با ویروس کرونا از مرحله حساسیت روانی به مرحله نگرانی رسیده‌ایم و بعد از آن هراس ایجاد می‌شود که در صورت کنترل نشدن به وحشت اجتماعی تبدیل خواهد شد.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر کرونا و اخبار مربوط به آن بر جامعه، اظهار کرد: باید در این مسئله دو مبحث را از یکدیگر جدا کرد که یکی از آن‌ها واقعیتی به نام ویروس کرونا و مشکلاتی است که برای افراد جامعه ایجاد کرده و مبحث دوم، ذهنیت افراد جامعه از جمله تصورات، افکار و نگرش‌هایی است که درمورد این ویروس دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه گاهی ذهنیت افراد لزوماً با واقعیت‌های عینی همخوانی ندارد، گفت: اکنون در مقابله با ویروس کرونا از مرحله حساسیت روانی به مرحله نگرانی رسیده‌ایم و بعد از آن هراس ایجاد می‌شود که در صورت کنترل نشدن به وحشت اجتماعی تبدیل خواهد شد.

این جامعه شناس یکی از عوامل ایجاد ترس از کرونا را تجربه کشورهای دیگر در مقابله با این بیماری دانست و افزود: فوت بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مبتلایان به این ویروس تجربه‌ای است که به دست آمده، این موضوع ویروس کرونا را در اذهان عمومی با مرگ معادل سازی می‌کند. همچنین رشد کرونا به صورت تصاعد هندسی و کنترل سخت آن مخصوصاً در محیط‌هایی که امکان قرنطینه جمعی وجود ندارد، وحشت اجتماعی را افزایش می‌دهد.

اسماعیلی درخصوص استراتژی مسئولان و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولویت قرار دادن پدیده حساس‌سازی مردم جامعه، تصریح کرد: مسئولان به گونه‌ای عمل می‌کنند که مردم حساس شده و شیوه‌های مراقبت را به درستی انجام دهند، در نتیجه بیشتر از خود مراقبت می‌کنند، در عین حال که به دیگر افراد جامعه هشدار می‌دهند تا سطح سلامت جسمی افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مسائلی که اخیراً در جامعه ایرانی رخ داد درجه اعتماد اجتماعی کاهش یافته و آسیب دیده است، به همین دلیل متولیان وزارت بهداشت ضمن تدوین استراتژی گذر از مرحله نگرانی به حساس سازی؛ باید بازآفرینی اعتماد اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد، به این معنا که در این بازآفرینی از تصمیمیاتی که به اعتماد اجتماعی آسیب بیشتری می‌زند خودداری کنند.

اجتناب از تصمیماتی که به اعتماد اجتماعی آسیب می‌زند

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت اجتناب از تصمیماتی که به اعتماد اجتماعی آسیب می‌زند، گفت: نمونه‌ای از تعارضات نظام تصمیم گیری در این ایام، تعطیل کردن مراکز آموزشی در سطح دانشگاه و در مقابل آن استمرار جریان آموزش در نهاد آموزش و پرورش است که این تعارض موجب تخریب بیشتر اعتماد اجتماعی به خصوص در استان اصفهان می‌شود.  

اسماعیلی در ادامه‌ اظهار کرد: جریان اطلاع رسانی و ارائه خدمات به بیماران مسئله بسیار مهمی است که باید دقیق، شفاف و روزانه گزارش شود، درحالی که عملکرد کند مسئولان باعث کاهش اعتماد اجتماعی شده است و اگر از زمانی که اولین فرد به این ویروس مبتلا شد، اطلاع رسانی‌ها به طور دقیق انجام می‌شد از اعتماد اجتماعی پایدارتری برخوردار بودیم.

تاثیرات مثبت شفاف سازی اخبار و اطلاعات

وی در پاسخ به تاثیرات مثبت شفاف سازی اخبار و اطلاعات، تاکید کرد: ممکن است شفاف سازی در یک دوره زمانی کوتاه مدت باعث افزایش نگرانی در جامعه شود، اما اساساً نگرش و رفتار مردم در مورد این بیماری و زمینه دقیق‌تر و با احتیاط‌تر خواهد شد.

این جامعه شناس تصریح کرد: این موضوع در کادر پزشکی بیشتر قابل ملاحظه است، برای مثال می‌بینیم که اتاق‌های بیمارستان مملو از وسایل شونده و ضدعفونی کننده شده که نشان دهنده استفاده بیشتر از این وسایل برای مراقبت بیشتر است و این به معنای تغییر رفتار افراد بر اثر شفاف سازی و دقیق بودن اطلاعات مربوط به ویروس کرونا است.

اسماعیلی افزود: قبلاً رفتارهایی از جمله دست دادن یا درآغوش کشیدن را بسیار زیاد در سطح جامعه شاهد بودیم، اما دراین ایام واقعا شاهد کاهش اینگونه رفتارها هستیم که نشان دهند تغییر رفتار افراد جامعه است.

مواجهه ما با واقعیتی به نام ویروس کرونا

به گفته وی آنچه اهمیت دارد مواجهه ما با واقعیتی به نام ویروس کرونا است. با یک بررسی اجمالی می‌توان به جدی بودن این مسئله پی برد، اما برخی افراد در فضای مجازی به صورت طنز با چنین مسئله با اهمیتی برخورد کرده‌اند، یا برخی برداشت سیاسی از این واقعه دارند.

وی ابراز عقیده کرد احتمالا در ایران حداقل تا آخر فروردین ماه سال ۹۹  با ویروس کرونا درگیر هستیم که باید تمهیدات لازم برای مقابله با آن اندیشیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس اعتماد اجتماعی آسیب واقعیتی به نام افراد جامعه شفاف سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان

 رضامراد صحرایی در جمع قهرمانان جهانی والیبال دانش آموزی که در سالن وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند، با بیان اینکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش توسعه تربیت‌بدنی است گفت: مفتخرم در این دولت ۲۲۰۰ فضای ورزشی ساخته شده است، ۵ دهکده جامع ورزشی احداث خواهد شد چراکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش تقویت تربیت بدنی است.

وی با بیان اینکه لذت خلق افتخار در دوره نوجوانی گوارای وجودتان افزود: این پیروزی تقدیم به همه معلمان شما باشد که در شکل‌گیری شخصیت شما تاثیرگذار بوده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رسیدگی ویژه به سلامت جسمی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های پیوسته ما در آموزش و پرورش، است، ادامه داد: سلامت جسم و بدن برای یادگیری عمیق و برای نقش آفرینی دقیق مهم است. در نتیجه از وظایف ما این است که در ساحت زیستی و بدنی کمک کنیم.

صحرایی با بیان اینکه یکی از آرزوهای من این است که هر روز حداقل یک ساعت دانش‌آموزان در مدرسه ورزش کنند گفت: این مهم را حتما دنبال می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش داشتن اعتماد به نفس تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران را یک فاکتور خیلی مهم برشمرد و افزود: شما در مقابل تیم‌های اروپایی بازی کردید، این‌قدر اعتماد به نفس داشتید و کار خودتان را کردید، ارزشش از کاپ و مدال بیشتر است. 

وی خطاب به مسئولان ورزش کشور تاکید کرد: اگر می‌خواهید تیم قوی درست کنید به مدرسه‌ها بیایید. بهترین‌ها در مدرسه هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است