Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@05:28:04 GMT

هجوم ملخ‌های صحرایی ۳ برابر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۱۸۷۱

هجوم ملخ‌های صحرایی ۳ برابر می‌شود

رئیس سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرد میزان هجوم دسته جات ملخ‌های صحرایی امسال نسبت به پارسال، ۳ برابر افزایش یابد. ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا درگاهی با بیان این که امسال همچون سال گذشته درگیر هجوم دسته جات ملخ‌های صحرایی خواهیم بود، افزود: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در شمال و شمال شرق آفریقا، هندوستان و پاکستان و تغییر شرایط اقلیمی در استان‌های جنوبی کشور که متأثر از بارندگی‌های بسیار خوب امسال است به نظر می‌رسد هجوم ملخ‌های صحرایی تا 3 برابر افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همین شرایط اقلیمی باعث شده تا رفتار ملخ‌ها تغییر کند و اگر چه سال گذشته ما با ملخ‌های بالغ روبرو بودیم که برای جفت گیری و تخم ریزی در عرصه‌های مرتعی ریزش می‌کردند، اما امسال با ملخ‌های نابالغی مواجه هستیم که کانون‌های تولید نظیر باغات و مزارع را هدف قرار می‌دهند و پس از تغذیه به سمت کوه‌ها می‌روند و همین مسئله باعث شده تا عملیات مبارزه با آن‌ها به مراتب سخت‌تر از سال گذشته باشد.

975 هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر علیه ملخ‌های صحرایی سم‌پاشی شداعزام اردک های چینی به پاکستان برای مقابله با ملخ هاسرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بوشهر: 20 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی تخصیص یافتسرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بوشهر: مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی آغاز شده است

وی با بیان این که یکی دیگر از مشکلات هجوم ملخ‌ها حجم بالای ریزش آنهاست، افزود: با این حال امسال محاسنی نیز داریم که یکی از آن‌ها امکانات بسیار و آمادگی تجهیزات نسبت به سال گذشته است.

 درگاهی با بیان این که امسال تمامی همکاران ما مجهز به تجهیزات شده اند و آموزش‌های لازم را دیده اند و همچنین جلسات ستاد بحران در استان‌های جنوبی تشکیل شده و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه صادر شده است، گفت: اعتبارات لازم نیز در اختیار استان‌ها قرار گرفته و دولت نیز قول داده است که اگر به اعتبارات بیشتری نیاز بود این اعتبار را از محل اعتبارات ملی و همچنین استانی تأمین کند.

وی با بیان این که سال گذشته برای مقابله با آفت ملخ صحرایی بیش از 750 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سمپاشی شد، افزود: با توجه به حجم ریزش‌های امسال پیش بینی می‌کنیم عملیات مبارزه در بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که از حدود 10 روز پیش 9 استان جنوبی هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی شده اند، گفت: در مرحله اول مبارزه تاکنون بیش از 9 هزار هکتار از اراضی سمپاشی شده اند که بیشتر آن‌ها در استان هرمزگان بوده است.

درگاهی با اشاره به حضور پر رنگ و مؤثر کشاورزان و امر مقابله با آفت ملخ‌های صحرایی افزود: سال گذشته کشاورزان همکاری بسیار خوبی در این زمینه با ما داشتند و امسال نیز از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا امکانات و دستگاه‌های سمپاشی شان را به کار بگیرند. سم رایگان نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا ان شاءالله امسال مشکل مبارزه با این آفت خطرناک را نداشته باشیم.

وی با بیان این که ملخ صحرایی امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد، گفت: با این حال با توجه به اقدامات انجام شده تخصیص اعتبارات لازم و بسیج نیرو‌ها مشکلی در مقابله با این آفت نخواهیم داشت و مردم عزیز ما از این نظر دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره برخی شبهات مبنی بر ناقل کرونا بودن ملخ‌ها افزود: اگر چه از این آفت می‌توان به کرونای زمین‌های کشاورزی تعبیر کرد، اما این ملخ‌ها به هیچ وجه ناقل ویروس کرونا نبوده و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

 درگاهی گفت: سموم مورد استفاده برای مقابله با این ملخ‌ها پس از 2 تا 3 روز اثر خود را از دست می‌دهد به همین دلیل مردم درباره ماندگاری آثار این سموم در طبیعت و اثرات مخرب احتمالی آن نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام/

R1342/P1012122/S7,83/CT12 واژه های کاربردی مرتبط

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی رئیس سازمان حفظ نباتات ملخ های صحرایی هجوم ملخ ها ملخ صحرایی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۱۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری این دانشگاه که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۹ با دستور امام خمینی تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. قبلا دانشکده‌ها در سطح شهر پراکنده بودند و سپس همه تجمیع شده و در مجاورت مرقد امام خمینی مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون ۱۰ دانشکده دارد که ۴ دانشکده در حوزه پزشکی و ۶ دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشکده داروسازی در حال تاسیس است. این دانشگاه هم‌اکنون ۳۸ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته دکتری و ۲ رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی دارد.

چلداوی خاطرنشان کرد: دانشگاه شاهد هم‌اکنون ۶ هزار دانشجو دارد. ۲ سال از فعالیت ما در دانشگاه شاهد می‌گذرد. اقدامات مهمی در این ۲ سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ برابر شده است. پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها به شدت مظلوم است. پژوهانه استادان هم ۱۰ برابر شده است‌. همچنین آزمایشگاهی با هزینه ۵ میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است. ۲۰ میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در ۲ سال، ۱۷ برابر شده و مبلغ آن‌ها هم ۱۴ برابر شده است.از نظر پژوهشی رشد ۲ برابری داشته‌ایم. همچنین هزار متر مربع مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار کرده‌ایم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برکزار شده است. تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیمدر ۲ شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود، رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، به این معنا که ۴ برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی می‌شود. دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند. در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرانه مقالات بین‌المللی به ازای هر استاد، ۱.۵ است‌. ۳۴۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند. سرانه مقالات ISC، عدد ۱۵.۱ است که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مقاله می‌شود. تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت. در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه شاهد سیاست‌زده نیست؛ اما منفعل هم نیست. این که دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست.

وی افزود: تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت؛ اما هم‌اکنون ۶۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان آمده‌اند. همه این دانشجویان بورسیه شده‌اند. سال آینده از ۱۲ کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که ۲۰۰ نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرو برای امام زمان است. بنیاد شهید هزینه بورسیه این دانشجویان را برعهده گرفته است.

چلداوی یادآور شد: قصد داریم ۲۰ هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد پارسال ۲۵ درصد بود و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید به حقوق اساتید اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228275 برچسب‌ها دانشگاه شاهد

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • برتری موسوی و تقوی برابر حریفان
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت