Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سیمای رسانه ملی نیز وجود یک تیم مدیریت رسانه‌ای بحران، بر سر این همه تولیدات، حس می‌شود تا این رسانه جمعی لاقل مبدل به فضای غیریکپارچه و مشوش مجازی نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، رسانه‌های جمعی چه زمانی که بی‌واسطه با مخاطب حرف می‌زدند و چه امروز که بیننده و شنونده را نه‌تنها مقابل خود، بلکه به عنوان رقیبی حتی برای عملکرد برنامه‌هایشان می‌بینند، مجبورند نسبت به اتفاقات بحرانی حساس باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حساس از این بابت که در تلاش برای پرداخت، تحلیل و واکنش نسبت به موضوعات مختلف برآیند تا از هر آنچه اسمش رسانه است، عقب نمانند.

شاید همچنان این تلویزیون است که با خاصیت دیداری و شنیداری خود، از دیگر رسانه‌ها جذاب‌تر است و یک سر و گردن از بقیه نیز بالاتر، اما تعدد صفحات بی‌حصر و بدون دروازه‌بانی شبکه مجازی را نمی‌تواند دست کم بگیرد. بویژه اینکه این نوع کانال‌های عریض و طویل «هرچه‌گو» هستند و این یعنی اینجا نظارت، گزاره منطقی، مدیریت‎‌شده و جز آن جایی ندارد.

این ناملایمتی‌های رسانه‌ای خاصه در زمان بحران، بیشتر جلوه‌گر می‌شود که البته اگر مدیریت شود حسابی به نفع مخاطب و حتی آن رسانه‌جمعی بدون رقیب یعنی تلویزیون خواهد بود، ولی اگر تکانی به خودش ندهد، حتی مخاطب رسمی‌اش نیز بی‌اعتماد و از دست می‌رود.

در مواجهه با ویروس کرونا چیزی شبیه روزنامه‌نگاری بحران و شاید «خبررسانی اتفاق» نمودش را در جامعه خودمان نمایان کرده؛ وضعیتی که حاصل نگرانی از شیوع این بیماری است. متأسفانه عمدتا اینگونه بوده که رسانه اصلی ما که تلویزیون باشد، نسبت به اتفاقات نگاه واکنشی دارد، یعنی عمدتا منتظر ورود رسانه‌ای غیررسمی مثل همین فضای مجازی به ماجرا می‌ماند و آنگاه تازه برای پوشش این فضا و شاید جوابگویی و رقیق کردنش ورود پیدا می‌کند.

تلویزیون در مواجهه با کرونا و قبل‌تر از این همه‌گیری که در برخی شهرها رخ داد و قطعا بوی ورود این ویروس به کشور حس می‌شد، می‌توانست لااقل در جهت پیشگیری، جدی‌تر در فضای رسانه‌ای خودنمایی کند. هرچند که به محض اعلام این فراگیری و رقم‌های رسمی از سوی مراکز بهداشتی که متولی این کارند، به مراتب رویه بهتری به خود گرفت تا جایی که در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی رسانه‌ای را در لایه‌های متنوع تولیدات سیما می‌شود به نظاره نشست.

مخاطب امروز با وجود کانال‌های متعدد رسانه‌های اجتماعی غیررسمی در فضای مجازی، متاسفانه خود را بی‌نیاز از رسانه‌های جمعی رسمی می‌بیند مگر اینکه این نوع رسانه‌ها بتوانند سهل و ممتنع بودن این فضاها را دور بزنند. بدین معنا که در فضای بحرانی و حاکی از اتفاقات، چنان پوششی همه‌جانبه و واقع از پدیده داشته باشند که مخاطب مجبور شود یا سراغی از آن رسانه بگیرد و یا فضاهای بی‌چارچوب مجازی را وادار به بهره‌برداری از تولیداتش کند.

خوشبختانه در این چند روزه و بویژه یکی دو روز بعد از سکوت تلویزیون نسبت به شیوع احتمالی کرونا، اما غلظت برنامه‌های خبری، تحلیلی و اطلاع‌رسان رسانه ملی کم‌کم درحال غلبه کردن بر اطلاعات و دیتاهای بی‌ربط و غیرعلمی است که در فضای مجازی جولان می‌دهد.

صداوسیما به عنوان تنها رسانه تلویزیونی، بنا بر نص قانون اساسی، مبتنی بر آزادی بیان و نشر افکار باید تأمین‌کننده مصالح کشور باشد، بنابراین در چنین فضاهای نسبتا ملتهبی است که ضرورت برنامه‌سازی عمقی و رسانه‌ای‌اش نمود عینی پیدا می‌کند. این چنین رسانه‌ای هم باید مخاطبش را اسیر اطلاعات درست، دقیق و همه‌جانبه کند.

در این چند روزه صداوسیما خصوصا در حوزه اطلاع‌رسانی خبری و تحلیل‌های متفاوت، تا حدودی از انفعال خارج شده و در آیتم‌های مختلف سعی دارد شیوع کرونا را بیشتر جدی‌ بگیرد. بالاخره مخاطبی که ممکن است در فضاهای بی‌در و بی‌پیکر مجازی گم شود و همه‌جور اطلاعات غیرموثق و هیجانی به خوردش داده شود، پذیرای اطلاعاتی است که هم رقیق‌کننده این فضای نسبتا بحرانی باشد و همین که واقعیت را برایش نمایش دهد. اینجاست که حضور صداوسیما بیشتر حس می‌شود چون مخاطب از این رسانه انتظار دارد که هم واقعیت را بگوید و هم به او آموزش دهد.

فعلا می‌توان این رویه جدی و موثر را لااقل در اکثریت برنامه‌های تلویزیونی دید، هرچند که باید علمی بودن و تکثر صداهای مختلف به میانگین متعادل و واحدی یکسان برسد. متأسفانه گاهی در همین برنامه‌های زنده تلویزیونی، نظرات متفاوت و متناقضی هم شنیده و دیده می‌شود که بیننده‎اش را متحیر می‌کند. به نظر در سیمای رسانه ملی نیز لزوم وجود یک تیم مدیریت رسانه‌ای بحران، بر سر این همه تولیدات، حس می‌شود تا این رسانه جمعی لااقل مبدل به فضای غیریکپارچه و مشوش مجازی نشود.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا صداوسیما سیما کرونا ویروس برنامه های علمی برنامه های آموزشی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۳۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که مجوز کنسرت رپ صادر شده است؟ اظهار داشت: خیر. این یک اشکالی بود که پدید آمده است، ما هیچ مجوزی صادر نکردیم. معاونت هنری ما امروز اعلام موضع می‌کند. خبری هم که اعلام شده کذب است. ناطقان: محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران پس از نشست هیات دولت اظهار داشت: امشب جشنواره فیلم فجر به صورت رسمی آغاز خواهد شد.
 
به گزارش ایرنا، وی افزود: با اهتمامی که همکارانم در بخش‌های داخلی و بین‌المللی داشتند با استقبال بسیار خوبی روبه رو هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امشب تلاش می‌کنیم چند جایزه مربوط به جشنواره را در بخش‌هایی که امکانش بود اهدا کنیم تا شب اختتامیه شب طولانی نباشد تا بتوانیم در زمان مناسب برنامه‌ها پایان یابد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری آیین کتاب سال با حضور رئیس جمهوری در هفته آینده با حضور رئیس جمهور نیز خبر داد.
 
وی با اشاره به شکل‌گیری شورایی با ریاست علی‌محمد مودب اظهار داشت: امسال جشنواره شعر فجر با همکاری این شورا و معاونت فرهنگی ما بسیار خوب در همه نقاط کشور برگزار شده و همکاری خوبی با رسانه ملی به عمل آمده است تا در ایام ماه مبارک رمضان، هر شب، در یک ساعت پربیننده، یک قسمت از برنامه‌های ضبط شده این جشنواره پخش می‌شود.
 
وی اظهار داشت: فردا اختتامیه جشنواره تئاتر را داریم که نمایش‌های ما با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد و معاون هنری وزارت فرهنگ از تماشاگران عذرخواهی کرد، چون به واقع امکانات ما کفاف میزان علاقه عزیزان را نمی‌داد.
 
اسماعیلی افزود: خداوند کمک کند برنامه‌هایی که برای جشنواره هنر‌های تجسمی داریم را اجرا کنیم. این جشنواره آغاز شده است و همچنین جشنواره موسیقی بعد از دهه فجر نیز آغاز می‌شود. مجموعه جشنواره‌های ما در حال برگزاری است.
 
وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: هفته آینده انتخاب کتاب سال را داریم و برنامه آن با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود.
 
وزیر فرهنگ همچنین درباره دریافت مجوز برای فعالیت‌های فضای مجازی گفت: فعالان فضای مجازی باید مجوز بگیرند؛ به کسانی که مجوز ندارند اعلام شده است که باید در زمان کوتاهی درخواست خود را ثبت کنند.
 
اسماعیلی افزود: ساماندهی کل فعالیت‌های فضای مجازی اعم از کانال‌های خبری و بحث‌های مربوط به انسان‌رسانه‌ها عملا در دستور کار است و باید نظم و انتظام پیدا کند.
 
وی گفت: متاسفانه با یک سری بدخلاقی‌های رسانه‌ای، تخریب همدیگر و فحاشی مواجه هستیم. این‌ها کار‌های غلطی است که اولا باید اخلاق رفه‌ای رعایت شود و ثانیا قوانین بازدارنده در شرایط فضای مجازی حاکم شود. این به هم ریختگی موجود همه را ناراضی کرده است؛ هم کسانی که فعال هستند و همچنین مخاطبان و کسانی که این اخبار به گوششان می‌رسد.
 
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که مجوز کنسرت رپ صادر شده است؟ اظهار داشت: خیر. این یک اشکالی بود که پدید آمده است، ما هیچ مجوزی صادر نکردیم. معاونت هنری ما امروز اعلام موضع می‌کند. خبری هم که اعلام شده کذب است.

دیگر خبرها

  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد