Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:09:32 GMT

پولانسکی در میان قهر چهره‌ها بهترین کارگردان شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۳۷۸۱

پولانسکی در میان قهر چهره‌ها بهترین کارگردان شد

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، جشنواره فیلم سزار (César) فرانسه جمعه شب در حالی به کار خود پایان داد که فیلم من متهم می‌کنم پولانسکی که در ۱۲ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود، جایزه بهترین کارگردانی را هم برای او به ارمغان آورد.

پیشتر هیات مدیره جایزه سینمایی «سزار» فرانسه که معادل اسکار است، دو هفته مانده به برگزاری این مراسم مجلل و درمیان جنجال بر سر رسوایی اخلاقی رومن پولانسکی به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب گذشته چهل و پنجمین دوره جایزه سزار در حالی برگزار شد که ادل هائنل (Adèle Haenel) بازیگر فرانسوی پیش از دیگران به اعلام نام پولانسکی به‌عنوان بهترین کارگردان واکنش نشان داد و با فریاد «شرم کنید»، سالن را ترک کرد و به دنبال او نیز گروهی از چهره‌های سینمایی از سالن خارج شدند.

کمدین فرانسوی فلورانس فرستی (Florence Foresti) مجری مراسم دیشب نیز پس از اعلام نام پولانسکی حاضر به اجرای ادامه برنامه نشد.

پولانسکی و عوامل فیلمش هیچکدام در مراسم دیشب حضور نداشتند و این در حالی بود که تعدادی از فعالان حقوق زنان در مقابل سالن محل برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز را برگزار کرده بودند.

پولانسکی پیش از این پنج بار دیگر در سال‌های ۱۹۸۰، ۲۰۰۳، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ میلادی جایزه سزار را از آن خود کرده است. فیلم پولانسکی سه جایزه سزار را از جمله بهترین کارگردانی برای او به ارمغان آورد.

 این کارگردان متولد پاریس، در سال ۱۹۷۸ پس از اعتراف به کودک آزاری از آمریکا به فرانسه گریخت و از آن زمان به بعد، از سیستم قضایی آمریکا فراری است، تاکنون تلاش های مکرر برای استرداد وی بی نتیجه بوده است.

قرار دادن فیلم پولانسکی تحت عنوان من متهم می‌کنم در فهرست کوتاه سزار با انتقاد شدید گروه های فعال حقوقو زنان و منتقدان فیلم فرانسه مواجه شده است.

جوایز سزار ۲۰۲۰

بینوایان ساخته لاج لی برنده جایزه بهترین فیلم 

جایزه بهترین بازیگر مرد: رشدی زِم برای فیلم روبه یک روشنایی

جایزه بهترین بازیگر زن: آنیاس دموستیه برای فیلم آلیس و شهردار 

جایزه بهترین فیلم خارجی: اَنگل به کارگردانی بونگ جون هو از کره جنوبی 

نقش مکمل زن: فانی آردان برای فیلم دوران خوش

نقش مکمل مرد: سوآن آرلو برای فیلم به لطف خدا

بهترین فیلم‌نامه اصلی: نیکلا بدوس برای فیلم دوران خوش

بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: رومن پولانسکی برای فیلم من متهم می کنم

بهترین موسیقی: دان لوی برای فیلم بدنم را از دست دادم

بهترین انیمیشن: بدنم را از دست دادم از ژرمی کلاپن

بهترین مستند: ام اثر یولاند زوبرمن

بهترین طراحی صحنه: استفان روزانبوم برای فیلم دوران خوش

بهترین طراحی لباس: پاسکالین شاوان برای فیلم من متهم می کنم

فیلم من متهم می‌کنم

فیلم پولانسکی داستان زندگی آلفرد دریفیوس (Alfred Dreyfus) افسر یهودی ارتش فرانسه است که به جاسوسی برای آلمان متهم و در سال های ۱۸۹۰ ناعادلانه به خیانت محکوم شد.

این ماجرا در پایان قرن نوزدهم در فرانسه رُخ داد و به قضیۀ دریفوس مشهور شد و یکی از مشهورترین رسوایی‌های قضایی کشور فرانسه را رقم زد. طی آن، در سال ۱۸۹۴، آلفرد دریفوس افسر یهودی ارتش فرانسه، در دادگاه به اتهام خیانت به حبس محکوم گشت و از کار در ارتش برکنار شد.

پس از گذشت سال‌ها از محکومیت وی، بی‌گناهی او  روشن شد و در سال ۱۹۰۶ دادگاه عالی فرانسه مردود بودن تمامی اتهامات آلفرد دریفوس را اعلام کرد. پس از آن بود که او دوباره برای خدمت در ارتش فراخوانده شد. این ماجرا تبعات سنگینی برای سیستم سیاسی فرانسه همراه داشت.

امیل زولا نویسنده ناتورالیست و هم‌عصر دریفوس، به حمایت از وی و محکوم کردن عمل دادگاه برخاست و در نامه مشهوری با عنوان «من متهم می کنم» واکنش نشان داد.

اعتراض زولا به محکومیت یک ساله‌اش منجر شد. پس از آن بود که ۳۰۰ تن از نویسندگان و اندیشمندان طی نامه‌ای به اعتراض به این حکم برخاستند که به اعلامیه روشنفکران مشهور شد.

برچسب‌ها فرانسه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه فرانسه فرانسه آمریکا فرانسه آمریکا فرانسه کره جنوبی فرانسه آلمان فرانسه فرانسه فرانسه فرانسه فرانسه فرانسه من متهم می کنم جایزه بهترین بهترین فیلم برای فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب بهترین‌های ورزش ایران

مراسم قهرمان ایران با معرفی نفرات و تیم‌های برگزیده، در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، مراسم قهرمان ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، جامعه ورزش کشور و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما، در حال برگزاری است.

در بخش اول این مراسم بهترین‌های ورزش ایران از نگاه مردم انتخاب شدند که به ترتیب در ادامه اسامی آن‌ها آمده است:

گل برتر: گل سید مهدی میرجلیلی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ساحلی 

میرجلیلی پس از کسب این جایزه، گفت: یزدی صحبت می‌کنم و لهجه دارم و دم همه مردم گرم که به من رای دادند و امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم و جان خود را برای خوشحال کردن مردم، می‌گذارم.

صحنه ماندگار ورزشی: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن در جام ملت‌های آسیا

وحید امیری که به نمایندگی از ملی‌پوشان فوتبال ایران این جایزه را دریافت کرد، گفت: از مردم تشکر می‌کنم که این صحنه ماندگار را رقم زدند و برای مردم عزیز کشورم آرزوی توفیق روز افزون دارم.

برترین تیم ملی (دیپلم افتخار) : تیم ملی هاکی بانوان

سنایی، کاپیتان تیم ملی هاکی بانوان ایران در این رابطه، بیان کرد: خوشحالیم که دختران خود را دیدید از مردم، وزیر ورزش و صداوسیما که به دیدن شدن ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم و زنانه جنگیدیم تا توانایی زنان را نشان دهیم و همیشه به این مسئله افتخار می‌کنیم.

برترین تیم ملی: تیم‌ملی فوتبال ساحلی

منصور بیک‌وردی پس از دریافت جایزه تیم ملی فوتبال ساحلی، گفت: امیدوارم وزیر ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به پا برهنه‌های فوتبال ساحلی داشته باشد.

جایزه افتخار تاریخی: کاوران فرزندان ایران زمین

برترین چهره پارالمپیک: رزا ابراهیمی

رزا ابراهیمی پاراتکواندوکار ایران با اشاره به اینکه خیلی خوشحالم که لایق این مهم شدم، گفت: از هموطنان عزیزم تشکر می‌کنم و شرمنده آن‌ها هستم.

ادامه دارد . . .

دیگر خبرها

  • پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد
  • ورزش ایران بهترین های خود را شناخت
  • آدمکشی در هیجان جوانی!
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شد!
  • انتخاب بهترین‌های ورزش ایران
  • ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • چگونه محمد سالم بهترین عکس جهان را ثبت کرد؟