Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که امروز نقشه‌های ترافیکی وضعیت ترافیک بیشتر معابر شهر تهران را به رنگ سبز و روان نشان می‌دهد، شاخص آلودگی هوا روی ۱۵۰ واحد است.

به گزارش شریان نیوز، از سال‌ها پیش خودرو‌های سواری به عنوان متهم ردیف اول آلودگی شهر‌ها مطرح بودند.

 

کارخانه‌های صنعتی، موتورسیکلت‌های کاربراتوری، خودرو‌های دیزلی مانند اتوبوس و انواع کامیونت‌ها از جمله منابع دیگر آلودگی هوا هستند که تأثیرشان بر آلودگی هوا بیشتر و مقررات محدودیت زایشان کمتر از خودرو‌های سواری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنگینی مقررات مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا همواره بر دوش خودرو‌های سواری بوده و کمتر گوش شنوایی برای خودداری از این روش وجود داشته است.

البته اگر این سنگینی سبب کاهش آلودگی هوا شود، غمی نیست، اما تلخی این قصه غم انگیز آنجاست که وقتی نقشه‌های ترافیکی نشان از کاهش تردد خودرو‌های سواری دارد و بیشتر معابر شهر به رنگ سبز است، سامانه هواشناسی نشان از رسیدن شاخص آلودگی هوا به ۱۵۰ واحد دارد.

طی روزهای اخیر در پی شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌های تهران تعطیل شدند و در پی آن میزان تردد خودروها هم در سطح شهر کاهش یافته است، اما شاخص آلودگی هوا به جای آن که روند نزولی داشته باشد، به شاخص ۱۵۰ واحدی رسیده است.

بیشتر بخوانید: ریز قیمت‌های طرح ترافیک ۹۹ اعلام شد + جدول

این وضعیت می‌تواند حامل این پیام باشد که تأثیر آلایندگی خودرو‌های سواری بر آلودگی هوا نه تنها آدرس خیلی دقیقی نیست، بلکه متهم ردیف اول هم نیست.

اجرای طرح ترافیک در شهر تهران طی سالیان دراز همواره برای خودرو‌های سواری بوده است و تنها آن‌ها بودند که برای ورود به محدوده‌های ترافیکی در سطح شهر باید پول یا به قول مدیران عوارض پرداخت می‌کردند، در حالی که موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از پرداخت این پول معاف بودند.

تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک در دو سال اخیر انتقاداتی را در پی داشت که از آن جمله می‌توان به بی تأثیری آن بر کاهش آلودگی هوا و هدف گذاری آن برای کسب درآمد بیشتر اشاره کرد.

با توجه به وضعیت ترافیکی تهران و شاخص آلودگی هوا در روز جاری در می‌یابیم که ارتباط معناداری بین کاهش تردد خودرو‌های سواری و آلودگی هوای تهران وجود ندارد.

وقت آن رسیده که مدیریت شهری و حتی نهاد‌های بالادستی مانند استانداری و یا وزارت کشور برای کاهش آلودگی هوا گوشه چشمی هم به سایر منابع آلاینده نظیر موتورسیکلت‌های کاربراتوری، صنایع آلاینده، کوره‌های آجرپزی و زباله سوز جنوب تهران داشته باشند.

منبع: شریان

کلیدواژه: کاهش آلودگی هوا شاخص آلودگی هوا خودرو های سواری خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۳۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف ۶ خودرو سواری در این بزرگراه تهران

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از تصادف میان شش دستگاه خودرو سواری در بزرگراه شهید ستاری خبر داد.
 

 سرهنگ رابعه جوانبخت درباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۲۳ شب گذشته در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید ستاری، قبل از خیابان مخبری، یک تصادف میان یک دستگاه سواری تیبا، با پنج خودروی دیگر شامل یک دستگاه پراید، سواری پژو، سواری ساینا، سواری جک و پژو ۲۰۶ رخ داد.

وی با بیان اینکه در مجموع و در جریان این تصادف شش دستگاه خودرو خسارت دیدند، گفت: بلافاصله تیم منطقه پنج پلیس راهور تهران بزرگ به همراه عوامل آتش‌نشانی و نیرو‌های امدادی در محل حاضر شدند و به ایمن‌سازی محیط پرداختند.

جوانبخت درباره علت وقوع این حادثه گفت: کارشناسان پلیس راهور در بررسی محل حادثه متوجه شدند که این حادثه به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مجاز توسط راننده تیبا رخ داده است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه مصدوم نداشت، گفت:‌ماموران پلیس راهور نسبت به مدیریت ترافیک در این محدوده اقدام کرده و پس از ایمن‌سازی محل به ماموریت خود خاتمه دادند.

وی از رانندگان خواست در حین رانندگی از سرعت مجاز، تخطی نکنند و حتما فاصله طولی مناسب را با خودروی مقابل خود حفظ کنند تا در صورت ترمز‌های ناگهانی شاهد وقوع چنین تصادفاتی نباشیم.

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تصادف ۶ خودرو سواری در این بزرگراه تهران
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق