Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق در بخشنامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر ضرورت بهره‌گیری از انواع روش‌های «برخط» و «برون خط» و ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت‌های آموزشی تأکید کرد.

در متن بخشنامه معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده است:

با توجه به شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کشور و لزوم تصمیم‌گیری شایسته درباره فعالیت‌های آموزشی، به‌گونه‌ای که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، شاهد کمترین آسیب، وقفه و کاستی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشیم، به آگاهی می‌رساند فعالیت عادی دانشگاه‌ها در مسیر فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان، انجام پروژه‌های تحصیلات تکمیلی، دفاعیه‌ها و … تا پایان سال‌جاری می‌تواند به روال معمول ادامه یابد؛ اما در زمینه برگزاری کلاس‌های درس به شیوه غیرحضوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات می‌توانند با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه، فعالیت‌های آموزشی خود را مدیریت کرده و به انجام رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه توجه به نکات زیر ضروری است:

- خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دو دهه اخیر در راه‌اندازی و بهره‌مندی از ساختارها و ابزارهای الکترونیکی به‌منظور ارائه دروس دانشگاهی تجربه اندوخته‌اند و از آمادگی نسبی برای ایجاد تحولی مطلوب در گرایش به آموزش‌های غیرحضوری برخوردارند. با این همه ایجاد هماهنگی و اخذ مشورت در این مسیر برای حفظ کیفیت و دستیابی به موفقیت، ضروری است.

- دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان و مدرسان و بروز وقفه ناخواسته در اجرای تقویم آموزشی مجازند از انواع روش‌های «برخط» و «برون خط» و ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت‌های آموزشی بهره بگیرند. در عین حال برای دروسی که به هر علت امکان آموزش غیرحضوری در هفته‌های پیش رو فراهم نیست، لازم است برنامه‌ریزی لازم برای برقراری کلاس‌های جبرانی در ابتدای سال آتی و ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.

- دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فرصت پدید آمده را برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مغتنم شمرده و تأمین و تجهیز لازم در این زمینه را پیگیری کنند.

- از مجموعه جامعه دانشگاهی کشور و اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه‌ها انتظار می‌رود ضمن همراهی و تطبیق با شرایط ویژه کنونی، استفاده از شیوه تدریس غیرحضوری را کارا و اثربخش دنبال کنند و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی نیز ضروری است درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشنایی اعضای هیئت علمی با شیوه‌ها و ابزار آموزش غیرحضوری اقدام لازم به‌عمل آورند.

- دانشگاه‌هایی که در حال حاضر از زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های الکترونیک بهره‌مند نیستند، می‌توانند از ظرفیت، توان، امکانات و تجربه دانشگاه‌های باسابقه و همچنین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی فعال در آموزش‌های الکترونیک، بهره‌گیری کنند.

- با توجه به تشکیل «کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی»، این کارگروه به عنوان ستاد مرکزی و هماهنگ‌کننده آموزش‌های غیرحضوری عهده‌دار برنامه‌ریزی، هدایت و راهنمائی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خواهد بود. مراکز آموزش عالی می‌توانند هرگونه ابهام و پرسش خود را در حوزه آموزش‌های غیرحضوری در هماهنگی و همکاری با کارگروه یادشده برطرف سازند تا بتوانند به بهترین روش، کمترین هزینه‌کرد و حفظ کیفیت امور را مدیریت کنند. برای این منظور ارتباط با سید علی‌اکبر صفوی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و عضو کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی) پیشنهاد می‌شود.

- برای دروس عملی و کارگاهی نیز راهنمایی‌های لازم از طریق کارگروه یادشده قابل دریافت خواهد بود.

- آن دسته از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که از نظر زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، امکان همرسانی خدمات با دیگر مراکز آموزشی را دارا هستند، شایسته است توان و امکانات خود را به «کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی» اعلام کنند.

- در صورتی که به هر علت (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و …) آموزش‌های غیرحضوری نتواند در شکل مطلوب برگزار شود، شایسته است تدبیر لازم برای جبران این کاستی در ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.

انتهای پیام/

168 / 320 خاکی صدیق وزارت علوم آموزش مجازی فضای مجازی شبکه های اجتماعی آموزش آنلاین تعطیلی دانشگاه ها کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خاکی صدیق وزارت علوم آموزش مجازی فضای مجازی شبکه های اجتماعی آموزش آنلاین تعطیلی دانشگاه ها کرونا دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی آموزش های غیرحضوری فعالیت های آموزشی شبکه های اجتماعی سخت افزاری وزارت علوم نرم افزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۵۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم نمونه سیستان و بلوچستان از رمز موفقیت خود می‌گوید

ایسنا/سیستان و بلوچستان تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.

انسان نیز با پذیرش این مسئولیت،‌ نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک، حک می‌کند و ندای فطرت را به گوش همه می‌رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل‌ها می‌زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می‌سازد.

شهین پودینه معلم نمونه سیستان و بلوچستان و کارشناس ارشد روانشناسی که مدت ۱۸ سال سابقه کاری در پایه چهارم دبستان را دارد به مناسبت روز معلم، در گفت وگویی با ایسنا از عشق به کار و علاقه شدید خود به امر مقدس معلمی می‌گوید.

این معلم نمونه استان در خصوص موفقیت خود در عرصه آموزش بیان کرد: فعالیت‌های بنده در طی این سال‌ها در کارگاه ها و دوره های آموزشی که جهت پیشبرد اهداف و آموزش روش‌های نوین یاددهی و یادگیری بوده است.

وی گفت: همچنین در کنار فعالیت آموزشی و تدریس، سرگروه آموزشی استان و مدرس استانی طرح ملی شهید همت بوده ام.

آموزگار موفق استان بیان کرد: همچنین توانستم در طی این سال‌ها رتبه‌های استانی و منطقه را در طرح های درس پژوهی ،اقدام پژوهی و الگوهای برتر تدریس کسب نمایم.

پودینه در خصوص اهمیت شادابی در کلاس نیز افزود: کلاس درسم یک کلاس، پویا ،فعال و همراه با دست ورزی و فعالیت صددرصدی دانش آموزان است و استفاده از تکنولوژی آموزشی و محتوای تولیدی در کلاس درس جهت یادگیری بهتر یکی از روشهای ثابت در تدریسم می باشد.

وی ادامه داد: همه تلاشم این است تا با در نظر گرفتن استعداد و علاقه تک تک دانش آموزان و گنجاندن روش تدریس متناسب با این شاخص آموزش با ذوق به دانش آموزان ارائه دهم.

معلم نمونه سیستان و بلوچستان در خصوص شاخص های انتخاب یک معلم نمونه گفت: در بحث شناسایی معلم نمونه که شامل چند مرحله (مدرسه تا کشوری)می باشد. ملاکها و ارزیابی هایی انجام  می گیرد، از قبیل روش تدریس، مصاحبه حضوری وارائه مستندات که توانستم این مراحل را بخوبی پشت سر بگذارم.

وی ادامه داد:  با یاری خداوند و همچنین پشتکار و تلاش چند ساله توانستم از مرحله مدرسه ای به مرحله ی منطقه و سپس استانی و در پایان به مرحله ی کشوری راه یابم.

پودینه تاکید کرد: روش تدریس نوین براساس ساحت های ششگانه، فعالیتهای جذاب و استفاده از وسایل کمک آموزشی و دست ورزی با وسایل دور ریختنی و ساده، تلفیق دروس مختلف باهم (مانند هنر ، ریاضی،ورزش و ... )، ارائه تکالیف مهارت محور و درگیر کردن اولیا در فعالیت های کمک آموزشی کلاس... دلیل بر انتخاب اینجانب به عنوان معلم نمونه استان و راهیابی به مرحله کشوری می باشد.

وی خاطرنشان کرد: از کودکی علاقه زیادی به معلمی داشته و از اینکه بالاخره به این هدف در زندگی رسیدم بسیار خرسندم. معلم مانند شمعی است که خود می سوزد و راه را برای شاگردانش روشن می کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم فعالیت سامانه بارشی تا نیمه اردیبهشت
  • برگزاری جشنواره ملی تدریس خلاق در دانشگاه کردستان
  • جلوگیری از فعالیت یک اتاق غیر مجاز کشتار دام در تیران و کرون
  • معلم نمونه سیستان و بلوچستان از رمز موفقیت خود می‌گوید
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان
  • انتصاب جدید مرکز جهاد کشاورزی بالانج
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • بهره‌برداری از ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی تبریز