Web Analytics Made Easy - Statcounter

عنایتی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان امروز به شدت علاقه مند به موسیقی های غربی شدند، گفت: کانون های فرهنگی مساجد باید صدا و استعداد نوجوانان و جوانان را در محیط امنی مثل مسجد پرورش دهند .

«سعید عنایتی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: نشست های هم اندیشی با موضوع سرود در کنار سایر مربیان سرود و بیان تجارب آنها می تواند تبادل تجربه برای سایر استان ها باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه با بیان اینکه جشنواره ها فارغ از بحث رقابت که در آنها وجود دارد، رفاقت هایی بین مربیان ایجاد می کند که ارزش آن بیشتر از رقابت هاست، اظهار داشت: در یکی از جشنواره هایی که این موضوع به چشم می خورد، جشنواره سرود «آواها و نواهای آسمانی» کانون های مساجد است که با درایت مسئولان ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سطح بالایی برگزار می شد.

 

وی از رفاقت هایی که به واسطه این جشنواره بین مربیان جشنواره های سرود در کشور ایجاد شد سخن به میان آورد و اضافه کرد: به واسطه این شناخت ها و رقابت هایی که شکل گرفت، توانستند از تجربیات همدیگر استفاده کنند و ماحصل آن موفقیت گروه ها در هر استان ها شد.

 

عنایتی خاطرنشان کرد: در هر جشنواره عملا هر مربی درگیر اعضای گروه بوده و دغدغه اجراها را دارد، ولی در نشست هایی که مربی فنی حضور پیدا می کند، راحت تر و با ذهن بازتری می تواند مطالب را ارائه کند، ضمن اینکه هدف ما از طرح ها و برنامه هایی که داریم این است که در سطح کشور آنها را اجرا کنیم و لبیک به دعوت مقام معظم رهبری باشد که توصیه هایی به سرودی ها داشتند.

 

«مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از شاعران که مورخ ۹ خردادماه سال ۱۳۹۷ صورت گرفت می فرمایند: ترانه و سرود بخش لازم و یک شعبه ی لازم در زمینه هنر شعری است و خیلی هم تاثیر می گذارد؛ مثلا یک شعری در زبان جوان، نوجوان و افراد مختلف - دانشجو، دانش آموز و غیره ، جریان دارد که خود این شعر موجب حرکت، نشان و جهت دهی است.الان در این زمینه انصافا کم گذاشته ایم».

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه عنوان کرد: این فرمایشات رهبری در زمینه سرود بیانگر این موضوع بوده که ما در زمینه سرود آنچنان که باید نتوانستیم آن را به جایگاه اصلی خودش برسانیم.

 

وی تصریح کرد: این دغدغه مهمی است که مقام معظم رهبری دارند و برگزاری نشست های سرود، می تواند به این موضوع کمک کند.

 

عنایتی اذعان داشت: چیزی که خیلی مهم به نظر می رسد این است که جایگاه اصلی سرود در زمان انقلاب مسجد بود و هم اکنون نیز نظر مقام معظم رهبری براین است که سرود به جایگاه اصلی خود برگردد.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه ضمن تاکید بر اینکه مسجد دل و قلب مردم است، ادامه داد: هم اکنون هم مربیان گروه های سرود می توانند در این راستا گام بردارند.

 

س: برای ماندگاری سرود جوانان عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید چه کارها و فعالیت هایی انجام دهند؟

وی یادآور شد: ما همیشه یا بیشتر اوقات از عدم حمایت مسئولان گلایه داریم، ولی گاهی اوقات که به خودمون نهیب می زنیم، می بینیم آنچنان که باید و شاید خودمان هم تلاش چندانی انجام ندادیم .

 

عنایتی اظهار داشت: ما در چند سال قبل تصمیم گرفتیم که برای شناساندن سرود به مردم فعالیت هایی را انجام دهیم (چون متاسفانه سرود به جایی وصل نیست و مردم هر چیزی را به عنوان سرود قلمداد می کنند، در صورتی که سرود با ترانه و انواع و اقسام موسیقی فرق می کند) نخستین قدمی که ما در این زمینه برداشتیم کار عملی بود و هرچند به لحاظ مالی شاید در مضیقه بودیم ولی تلاش ما انجام کار بود.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه اضافه کرد: اگر این کار انجام گرفته و سرود به مردم شناسانده شود، مسئولان هم پای کار می آیند.

 

وی تاکید کرد: با توجه به تجربه ما در استان اصفهان، تمام قد پای کار ایستادیم و نتیجه آن نیز برای ما قابل مشاهده است؛ صدا و سیمای استان و شهرداری آمادگی برای پخش سرودها را پیدا کرد و شهرداری اصفهان به عنوان بخش عظیمی که برنامه های شهری را در دستور کار دارد در برنامه های خود از ظرفیت گروه های سرود استفاده می کند.

 

عنایی ابراز داشت: هرچند که جشنواره برای فرزندان این مرز و بوم ایجاد انگیزه می کند، ولی اصلی ترین کار سرود انتقال مفاهیم و پیام های دینی و ملی است که به سمع و نظر مردم برسد.

 

س:با توجه به جنگ نرم دشمنان بر علیه نظام به ویژه جوانان، سرود چه تاثیری می تواند بر جامعه و این قشر داشته باشد؟

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه با بیان اینکه کارهای دسته جمعی «یدالله مع الجامعه» اثر بالایی در جامعه دارد، گفت: به عنوان مثال داعش برای پیشبرد اهداف خود از سرود استفاده می کند، چون اثرگذاری یک حرکت دسته جمعی و صدای واحد از دل یک جمع فوق العاده بالاست.

 

وی خاطرنشان کرد: یک اثر هنری اگر مفاهیم ارزشمندی در آن باشد و در قالب سرود به سمع و نظر مخاطب برسد به طور یقین تاثیرگذاری بالایی در جامعه دارد.

 

عنایتی به جمله ای از حضرت امام (ره) در زمینه تئاتر مبنی بر اینکه «تئاتر منبر است، بلکه فراتر از منبر» اشاره کرد و یادآور شد: می توان نتیجه گرفت که حال هنر به همین گونه است .

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه اضافه کرد: تاثیری که یک منبر یا تئاتر هنری می تواند داشته باشد، به مراتب خیلی بالاتر از بسیاری از برنامه هاست.

 

س: موسیقی (اصیل ایرانی و اسلامی) چه تاثیری در زیبایی سرود می تواند داشته باشد؟

وی با اشاره به اینکه سرود نوعی از موسیقی است و نمی توان آن را از موسیقی جدا کرد، ادامه داد: سرود قالبی است که بیشتر با صدای خواننده قالب شود.

 

عنایتی گفت: این کار (سرود) باید تمام تلاش خود را داشته باشد تا پیام ها و مفاهیم ایرانی و اسلامی را در قالب خود به سمع و نظر مخاطب برساند.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه گفت: موسیقی قالب های مختلفی دارد ولی متاسفانه هر اندازه که ما جلوتر می رویم، می بینیم که سبک های مختلف غربی وارد کار ما می شود و حتی پیام ها و مفاهیم ما هم به واسطه این سبک و سیاق غربی به مخاطب منتقل می شود که این فاجعه بوده و فاتحه همچنین کاری باید خوانده شود.

 

وی ابراز داشت: فکر می کنم که رسالت اصلی سرود این است که باید موسیقی ایرانی و اسلامی را در قالب خوبی به سمع و نظر مخاطب برساند.

 

س: با توجه به اینکه در سطح کشور گروه های مختلفی در زمینه سرود فعالیت می کنند ضرورت تشکیل گروه سرود از طرف ستاد کانون های فرهنگی مساجد را بیان کنید؟

عنایتی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان امروز به شدت علاقه مند به موسیقی های غربی شدند و موسیقی غربی محتوا و مفهوم آنچنانی ندارد و شاید از ایرانی و حتی اسلامی بودن خود درحال دور شدن هستیم، ادامه داد: محلی مثل کانون های فرهنگی مساجد باید متولی این کار باشد که این صدا و استعداد نوجوانان و جوانان را استفاده کرده و در محیط امنی مثل مسجد بتواند پرورش دهد .

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه اصفهان با بیان اینکه رسالت اصلی این کار با کانون های فرهنگی و هنری مساجد است، گفت: اگر این بشر رها شود، همان کارهای غربی را زمزمه می کند و خواه یا ناخواه به لحاظ روان شناسی چیزی که در ذهن انسان مرور شود، رفتار و کردار انسان از آن تاسی می گیرد؛ وقتی یک پیام درب و داغون و محتوای غلطی دائما زمزمه شود، ذهن افراد هم بر اساس آن تنظیم می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما به ویژه مساجد نیازمند این هستند که مسیری را برای فرزندان مشخص کنیم که در آن حرکت کنند، ضمن اینکه گروه های سرود کار دینی و آئینی تنها انجام نمی دهند، بلکه به عنوان مثال ما در زمینه اجتماعی (اعتیاد، نیروی انتظامی، اورژانس و ...) هم فعالیت داریم .

 

س:به نظر شما سرود توانسته تاثیرگذاری لازم را بین مخاطبین خود داشته باشد؟

عنایتی یادآور شد: گفتن 100 درصد تاثیرگذاری اشتباه است، تا حدودی این کار انجام گرفته، ولی باید با همدلی اعضای مسجد و گروه های سرود فعالیت ها بیشتر شود تا آن گونه که شایسته جایگاه سرود است در آن جایگاه قرار گیریم.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد مهدیه از کانون های مسجد تقدیر و تشکر کرد و گفت: اگر کارها و طرح ها از صفر تا ۱۰۰ حمایت شود، در نشست ها به نتیجه مطلوب برسیم و همه تمام قد تا آخر پای کار باشند، حتی اگر بودجه نباشد کارها پیش می رود.

پایان پیام/82

منبع: شبستان

کلیدواژه: سرود رقابت کانون های فرهنگی جنگ نرم موسیقی داعش مسجد نوجوانان و جوانان کانون های فرهنگی مقام معظم رهبری گروه های سرود سمع و نظر گروه ها نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۵۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری با اشاره به اهمیت حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: اقدام نمادین نصب پرچم بر سر درب مساجد استان البرز با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز همزمان با آغاز دهه کرامت انجام می‌شود که این امر گامی در مسیر تحقق بیانیه دوم انقلاب است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با اشاره به ضرورت شبکه سازی و جریان سازی نهضت مقاومت اسلامی در جامعه مطرح کرد: امروز در شرایط خاص زمانی و تاریخی قرار داریم چرا که آزادی قدس شریف و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی از نشانه‌های ظهور و فرج حضرت مهدی (عج) است.

وی عنوان کرد: در این پیچ تاریخی انقلاب جایگاه ویژه ای دارد آنچنان که در جریان عملیات وعده صادق این مهم به جهانیان نشان داده شد. تقویت باورهای ایمانی و الهی از مهمترین ارکان فعالان مسجدی و قدس قبله گاه نخستین مسلمانان بوده و امروز یکی از رسالت‌های هر مسلمان آزاده خواه حمایت از مردم فلسطین و نابودی اسرائیل است.

حجت الاسلام شکری حضور نیروهای فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در عرصه جهاد تبیین مهم خواند و بیان کرد: فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همواره در صفوف اول برنامه‌های فرهنگی هنری هستند و این بار نیز با حضور آگاهانه خود از ارزش‌های انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: آزادی قدس شریف و فلسطین، آرمان و هدف انقلاب اسلامی است و همواره ایران اسلامی نسبت به این مهم توجه ویژه داشته و دارد و در این مسیر انتظار می‌رود تمامی عناصر و برنامه‌های فرهنگی با محوریت مسجد پیشران جریان ظهور باشد.

کد خبر 6088635

دیگر خبرها

  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • راه‌یابی دو عضو برتر ادبی استان گلستان به باشگاه کشوری استعدادهای برتر "قاف"