Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناسب‌سازی معابر اصلی شهری با هدف بهره‌گیری یکسان تمامی شهروندان از جمله مسائلی است که باید با جدیت دنبال شود. ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، مناسب‌سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی دغدغه همراه با رضایت مندی تمام اقشار جامعه از امکانات شهری از جمله مواردی است که به صورت یک استاندارد بین المللی، در تمام کشورهای دنیا سابقه طولانی دارد، به طوری که سازمان ملل سال‌های بین 1983 تا 1993 را دهه معلولان نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما با وجود اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه را افراد معلول تشکیل می‌دهند اما مسئله توان‌بخشی معلولان و مناسب‌سازی محیط‌های شهری خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

مناسب‌سازی معابر و محیط‌های شهری برای افراد معلول و ناتوان از مواردی است که در قانون جامع حمایت از معلولان مورد تأکید قرار گرفته است طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیه وزاتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند تا در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معبر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که معلولان مانند دیگر افراد عادی امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن را داشته باشند.

همچنین مناسب‌‌سازی مسیر تردد معلولان در ادارات، اماکن عمومی و مبلمان شهری ضرورتی است که در هنگام احداث ساختمان‌ های اداری باید مورد توجه باشد. در شهرستان سبزوار نیز معلولان نسبت به توجه کم مسئولان به مناسب سازی فضاهای عمومی گله مند هستند. حدود هفت هزار معلول، زیر پوشش اداره بهزیستی سبزوار هستند.

ضعف مناسب سازی در اماکن عمومی

یکی از شهروندان دارای معلولیت جسمانی سبزوار در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی در سبزوار گفت: بهره‌‌مندی از امکانات و تامین زیرساخت‌ها و مناسب ‌سازی حق مسلم همه معلولان مانند دیگر شهروندان است که متاسفانه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نادیده گرفته‌شده است.

محمد زارعی با اشاره به جمیعت معلول شهرستان سبزوار، افزود:  شهری بدون مانع برای معلولان آرزویی است که تا واقعیت فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: در بحث مناسب‌ سازی اماکن عمومی به ‌ویژه در ادارات، سیستم حمل ‌و نقل و عابر بانک ‌ها ضعف وجود دارد که امیدواریم مسئولان نسبت به مناسب سازی اماکن عمومی که یکی از خواسته‌های معلولان و از حقوق مسلم ما است، توجه ویژه تری داشته باشند و اقدامات موثری انجام دهند.

کم کاری در زمینه مناسب سازی روستاهای بیرجند قابل قبول نیستمناسب سازی معابر بروجرد برای معلولان جدی گرفته شودمناسب سازی 89 میدان و بازار میوه و تره بار برای سالمندان

لزوم مناسب‌ سازی فضاهای عمومی

معاون فنی و عمرانی شهردار سبزوار نیز گفت: حضور معلولان در شهر تا حد زیادی وابسته به مناسب‌ سازی فضاهای عمومی شهری است. اگر فضای عمومی شهر مناسب نباشد، آسیب‌ های فیزیکی و روانی این قشر از جامعه شهری را تهدید می‌کند.

جعفر صائمی‌نسب اظهار کرد: بهسازی محیط‌ های شهری، مناسب‌ سازی معابر، برنامه‌های ویژه فرهنگی، گام برداشتن در مسیر شهر دوستدار معلول از جمله الزاماتی است که باید در برنامه ‌ریزی ‌های شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد پیاده‌راه برای شهر افزایش میزان تعاملات انسانی است، زیرا در مسیرهای پیاده آلودگی صوتی و آلودگی هوای کمتری وجود دارد و این موجب می‌شود تا فضای امن و راحتی برای تعامل بوجود بیاید بنابراین باید این فضاها برای حضور معلولان مناسب سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه پیاده‌راه‌های مناسب محلی برای حضور همه شهروندان از جمله معلولان است، عنوان کرد: این پیاده‌راه‌ها علاوه بر ایجاد مسیرهای دسترسی، مکانی امن و راحت برای گردش و تماشا و محلی برای مشارکت شهروندان است.

مناسب سازی 35 درصد معابر اصلی

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: برای دسترسی معلولان به امکانات شهری حدود 35 درصد معابر اصلی در سبزوار برای معلولان مناسب‌ سازی شده است.

مرضیه کسرایی‌فر با تاکید به اینکه مناسب‌سازی مبلمان شهری، اماکن، معابر عمومی و پارک‌ها برای تسهیل در رفت و آمد معلولان اقدامی ضروری است، افزود: حدود هفت هزار معلول، زیر پوشش اداره بهزیستی سبزوار هستند که از این تعداد معلول زیر پوشش خدمات بهزیستی 200 خانوار دارای 2 معلول و بیشتر هستند.

وی ادامه داد: خدمت‌رسانی به گروه‌های مختلف دارای معلولیت و توسعه برنامه‌های توانبخشی و توانمندسازی متناسب با نیازهای روز جامعه از مهمترین اولویت‌های سازمان بهزیستی برای تحقق سلامت و رفاه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه علاوه بر مناسب‌سازی معابر، بیش از 30 درصد محیط فیزیکی و ساختمان ادارات شهرستان سبزوار با نصب رمپ برای رفت و آمد افراد معلول و ناتوان مناسب‌سازی شده است، اظهار داشت: علاوه صرف هزینه به منظور مناسب سازی معابر عمومی برای شهروندان معلول، ارگان‌های دولتی بطور قانونی موظف هستند 10 درصد بودجه عمرانی خود را صرف این اقدام کنند.

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مناسب سازی معابر سازی فضاهای اماکن عمومی معابر اصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه

مینویی در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان مراغه گفت: رفع مشکلات ترافیکی مناطق مختلف شهری و برون شهری با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های متولی امر ممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطالبات بسیاری در زمینه معضلات و مشکلات ترافیکی شهرستان مطرح می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: روان‌سازی ترافیک معابر اصلی شهر و اصلاح نواقص موجود در آنها مهمترین دغدغه‌های ترافیک شهر مراغه است.

فرماندار مراغه گفت: کمبود جای پارک در معابر داخل شهر به ویژه در هسته مرکزی مشکلات زیادی برای شهروندان بوجود آورده است افزود: وقتی در معابر داخل شهر جای پارک وجود ندارد رانندگان در محل‌های ممنوع پارک یا به صورت دوبله توقف می‌کنند که این امر موجب ایجاد نابسمانی و بی نظمی در ترافیک و نارضایتی سایر شهروندان می‌شود.

مینویی در این جلسه به رفع موانع ترافیکی و ساماندهی خیابان کاشانی و جام جم اشاره و بر رفع مشکل سد معبر و ساماندهی دست فروشان تاکید کرد.

وی اضافه کرد: فرهنگسازی برای اجرای طرح‌های ترافیکی از جمله احداث پیاده راه و نیز وارد نشدن خودرو‌های تک سرنشین به هسته مرکزی شهر از راهکار‌های اساسی برای گشودن گره ترافیک شهری مراغه است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ارتقای حمل‌ونقل عمومی در پرند ضروری است
  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است
  • ۱۷۰۰ نیروی شهرداری برای رفع آب‌گرفتگی معابر کرمانشاه پای کار هستند
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • یک دستگاه خودروی ون برای حمل و نقل نابینایان و معلولان تجهیز می شود
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه