Web Analytics Made Easy - Statcounter

شخصیت‌ها و کارشناسان افغانی مواضع متفاوتی در خصوص توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان اتخاذ کرده‌اند و برخی آن را سندی برای خروج آبرومندانه پنتاگون از این کشور می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نیشن، توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان پس از دو سال و 11 دور گفت‌وگو روز گذشته در دوحه به امضا رسید و همزمان با آن وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو اعلامیه مشترک با دولت افغانستان در رابطه به ادامه همکاری‌ها منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهوری افغانستان در کنفرانس مشترک با وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو به مشروط بودن توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان اشاره کرد و گفت که اگر طالبان به این توافق‌نامه پابند نباشد، شرایط تغییر خواهد کرد.

اشرف غنی گفت که ما با آمریکا و ناتو معاهدات امنیتی داریم که در مشورت با نمایندگان مردم افغانستان در «لویه جرگه مشورتی» (مجلس بزرگان افغانستان) و توسط هر دو مجلس تصویب‌شده است و این معاهدات همچنان پابرجا خواهد ماند. وی افزود که آمریکا و ناتو برای حمایت، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ گام‌های اساسی را برداشته‌اند.

مذاکره آمریکایی محکوم به شکست است

«سردارمحمد رحمان اوغلی» سفیر سابق افغانستان در اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت صلح آمریکایی مانند دموکراسی آمریکایی است و نتیجه‌اش محکوم به شکست است. وی افزود: موافقت‌نامه قطر فقط سند خروج به‌اصطلاح آبرومندانه نیروهای آمریکایی از افغانستان است. اوغلی ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌های مردم افغانستان و جامعه جهانی در تحقق دموکراسی و ساختار نیم‌بند افغانستان، به هدر نرود.

«شهرزاد اکبر» رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفت که توافق آمریکا و طالبان در افغانستان صلح به همراه ندارد و به جنگ و خونریزی پایان نخواهد داد.

«سیامک هروی» معاون سابق سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان در صفحه اجتماعی خود نوشت که طالبان با آمریکایی‌ها نزدیک به یک سال گفت‌وگو کردند که در این روند زلمی خلیل زاد برای آمریکا و منافع آن‌ها تلاش کرد. اما طالبان و منجی آن‌ها (پاکستان) می‌دانستند که با چه کسی طرف هستند و در مقابل دست کشیدن از خشونت چه امتیازهایی می‌توانند به دست بیاورند. وی نوشته است: حال سؤال اساسی که بعد از امضای توافقنامه بین آمریکا و طالبان این است که طالبان به خاطر صلح بین گروه‌های افغان با چه کسی گفت‌وگو می‌کند.

حمایت عبدالله عبدالله از صلح آمریکا و طالبان

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز با حضور در کنفرانس خبری در کاخ ریاست جمهوری این توافق‌نامه را رویداد تاریخی و فرصت استثنایی خواند و افزود اعلامیه مشترک آمریکا و ناتو با افغانستان ادامه همکاری و حمایت آن‌ها را از نیروهای افغان است.

عبدالله گفت که حضور وی در کاخ ریاست جمهوری به معنی پذیرفتن نتیجه تقلبی انتخابات نیست بلکه به دلیل اولویت قائل شدن به صلح در این مراسم حاضرشده است. وی تصریح کرد که افغانستان در مقطع مهم، حساس و تاریخی است. استفاده از این فرصت استثنایی مسئولیت همه افغان‌هاست و ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بین گروه‌های افغان هرچه زودتر آغاز شود.

ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون رئیس‌جمهوری در اطلاعیه‌ای از امضای این توافقنامه پشتیبانی کرده و آن را یک فرصت تاریخی برای افغانستان دانسته است.

دوستم گفته که به روند صلح متعهد است و این را یک فرصت مناسب برای رسیدن به صلح می‌شمارد.

معاون رئیس‌جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرده است که بحران سیاسی کنونی انتخابات به‌زودی حل شود تا افغانستان بتواند تیم مذاکره‌کننده فراگیر برای شرکت در مذاکرات بین گروه‌های افغان ایجاد کند.

به باور هروی، مرحله دوم بازی ساعتی پس از امضای توافق آغاز می‌شود. در این مرحله، بازیگران زیادی به میدان خواهند آمد.

حامد کرزی رئیس‌جمهوری سابق امضای توافق‌نامه صلح را گام بزرگی برای پایان دادن به جنگ و استقرار صلح در افغانستان دانسته است. دفتر کرزی با انتشار اطلاعیه‌ای ابراز امیدواری کرده است که این توافق‌نامه مسیر را برای صلح پایدار باز کند.

«محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هم در اطلاعیه‌ای امضای توافق‌نامه صلح را رویداد مهم خوانده است. وی اظهار امیدواری کرده است که این توافق راه را به‌سوی آتش‌بس سراسری و دائمی، مذاکرات و صلح واقعی در داخل افغانستان باز نکند و باعث پایان دادن به جنگ و خونریزی شود.

انتهای پیام/4106/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان اشرف غنی حامد کرزی نامه صلح آمریکا و طالبان توافق نامه صلح امضای توافق رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۷۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟