Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارائه نسخه‌های بی‌پایه در زمینه اذکار و اوراد به ویژه در بلایای طبیعی از چالش‌های فرهنگی جامعه ما محسوب می‌شود. ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، از چالش‌های فرهنگی جامعه ما، ارائه نسخه‌های بی‌پایه در زمینه اذکار و اوراد به ویژه در بلایای طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی انسان مؤمن تنها باید مقید به آن چیزی باشد که از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام رسیده است؛ مسئله‌ای که تقریباً مورد اتفاق تمام علمای شیعه است مگر آن دست عالمانی که مشرب عرفانی خاص دارند؛ اما حقیقت آن است که خود خداوند در آیات قرآن تصریح بر این دارد که «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ آنچه را فرستاده [او] به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، دست نگه دارید.» بنابراین باید آنچه از سوی پیامبر و خاندان مطهر ایشان به ما رسیده دریافت و اجرا کنیم. چه بسیار افرادی که خود را درگیر اذکار و اوراد کردند و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر جسم و روانشان وارد شد؛ چرا که علم اذکار و علم‌الأسماء عالم بی منتهایی دارد که هر کس بدون تجهیز به علوم الهی وارد آن شود، خود را وارد وادی خطرناکی کرده است که خارج شدن از آن جز با عنایات خاص خداوند حاصل نمی‌شود.

راهکاری که در این بین وجود دارد، توجه به ادعیه‌ای است که اهل‌بیت وحی (ع) توصیه کرده‌اند؛ البته نه آن هم به هر دعایی؛ همچنان که ممکن است آن نسخه‌ دعا برای فرد خاصی و دارای موقعیت و شرایط خاصی صادر شده باشد؛ در این صورت برای فهم آن می‌توان به تصریح خود روایت رجوع کرد؛ مثلاً سلمان فارسی نقل می‌کند خدمت فاطمه زهرا (س) رسیدم و ایشان فرمود اگر می‌خواهی هرگز در دنیا دچار تب نشوی، صبح و شب به این دعای پیامبر (یعنی دعای نور) مداومت کن؛ سلمان گفت «زمانی که آن را از حضرت فاطمه آموختم، قسم به خدا آن را به بیش از هزار نفر از مردم مکه و مدینه که دچار تب بودند تعلیم دادم، پس همه آنان به اذن خدای‌تعالی شفا یافتند.» این روایت نشان می‌دهد این نسخه برای جناب سلمان بود؛ چه بسا این دعا را مؤمنی که دارای تب بیماری است بخواند، اما شفا نیابد؛ چرا که آن نسخه معنوی برای فرد خاصی و دارای موقعیت خاصی بود و آن طبیب الهی این نسخه را صرفاً برای سلمان تجویز کرد.

در صورت کلی عمل به تجویزهای عمومی‌ اهل بیت وحی مسیری بی‌خطر است. اذکاری مثل «صلوات» و «استغفار» که خاصیت‌های فراوانی را برای آن بر شمرده‌اند و زمان و مکان نمی‌شناسد. منتها اگر همین اذکار را مقید به مسائل من‌درآوردی مثل چله صلوات یا چله استغفار کنیم، این جز انحراف از توصیه‌های عترت نیست. صلوات و استغفار همیشه بوده و هست و مقید به زمان و مکان نیست مگر باز هم جاهایی که خود ایشان توصیه‌هایی داده باشند؛ مانند 70 مرتبه استغفار پس از نماز عصر که خداوند به این واسطه 700 گناه فرد را می‌بخشید. این روایت را شیخ عباس قمی در مفاتیح‌الجنان از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است.

حجت‌الاسلام علی اصغر ظهیری مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اذکار، در تقسیم‌بندی کلی دو قسمند: اذکار عمومی و اختصاصی؛ مثلاً ذکر صلوات و حوقله (لا حول و لا قوة الا با الله) اذکاری عمومی‌اند، اما برخی اذکار منوط به شرایط و ضوابط خاص است که نباید وارد آن شد. 

وی دو مسئله عدد و خود ذکر را دو مقوله مهم در اذکار دانست و گفت: علم اذکار، علم حروف و علم اعداد سه علمند که هر کسی توان ورود در آنها را ندارد؛ چرا که اینها دارای ظاهر و باطنند. چه بسا دیدم افرادی را که وقتی بدون پشتوانه وارد وادی اذکار شدند، دچار آسیب و زیان شدند. بنابراین توصیه می‌کنم به همان نسخه‌های عمومی که از اهل عترت علیهم‌السلام رسیده و در کتب ادعیه مندرج شده است، اکتفا کنیم.

غلبه بر کروناهراسی دشوارتر از مقابله با کرونا

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سبک زندگی ایرانی اسلامی ویروس کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سبک زندگی ایرانی اسلامی ویروس کرونا سبک زندگی ایرانی اسلامی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۷۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی

محمدرضا آمویی، فرماندار کرمانشاه از نوسازی و درجاسازی واحد‌های فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستا‌های تابعه براساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد.

وی اظهار کرد: واحد‌های فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحد‌های واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستا‌های خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

این مسئول بیان کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود، لذا با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحد‌های فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ایلکای گوندوعان و تبدیل شدن به بهترین نسخه پاسور خودش / عکس
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • جایزه فردی خوشحالم نمی کند/ قرارداد کادرفنی باید زودتر مشخص شود
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند