Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@00:13:59 GMT

صاحبان کسب‌ و کار بخوانند/ ماشه «فورس ماژور» را بکشید!

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۹۸۲۱۶

صاحبان کسب‌ و کار بخوانند/ ماشه «فورس ماژور» را بکشید!

در اکثر قراردادها، بندی تحت عنوان «فورس‌ ماژور» وجود دارد که به معنی این است که اگر در طول مدت قرارداد اتفاقی رخ دهد که غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب باشد، مثل همین بیماری کرونا یا سیل، زلزله و موارد از این دست، اگر یکی از طرفین در طول مدت فورس ماژور به تعهدات خود عمل نکند، لازم نیست که خسارتی پرداخت نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس-کرمانشاه- عرفان بیگ رضایی*: یکی از  پیامد‌های منفی کرونا، تاثیر بر روی کسب و کارها بوده است، این در حالیست که با توجه به روزهای پایان سال و گسترش این بیماری باعث شده است، خیلی از مشاغل تعطیل یا دچار رکود شوند که عمدتاً با تعهدات سنگین در قبال اشخاص مواجه هستند.

در اکثر قراردادها، بندی تحت عنوان «فورس‌ ماژور» وجود دارد که به معنی این است که اگر در طول مدت قرارداد اتفاقی رخ دهد که غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب باشد، مثل همین بیماری کرونا یا سیل، زلزله و موارد از این دست، اگر یکی از طرفین در طول مدت فورس ماژور به تعهدات خود عمل نکند، لازم نیست که خسارتی پرداخت نمایند. 

اما شاغلان مشاغل و تولیدکنندگان برای آن دسته از  قرارداد‌هایی که فورس ماژور پیش بینی نشده هم می‌توانند به ماده ۲۲۹ قانون مدنی استناد کنند که این ماده اشاره می‌دارد: «اگر متعهد به واسطه حادثه که دفع آن خارج از حیطه اقتدار اوست نتواند از عهده تعهد خود برآید محکوم به تادیه خسارت نخواهد بود.»

لذا برای آن دسته از مشاغل که دارای تعهداتی نسبت به طرف مقابل قرارداد منعقده فی مابین می‌باشند با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط ویژه‌ای که در کشور اتفاق افتاده است؛ قادر به انجام تعهدات نیستند برای یک دوره زمانی که معمولاً در قرارداد پیش بینی شده و اگر نشده باشد تابع شرایط عرفی کشور است؛ می‌توانند به قانون فورس ماژور استناد کنند یا به تعبیر حقوقی‌ها ماشه را بکشند تا اجرای تعهداتشان را برای یک بازه زمانی متوقف نمایند و تا پایان شرایط فوق العاده مجبور به پرداخت خسارت نباشند.

فلذا هریک از طرفین می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند و با ارسال اظهارنامه برای طرف مقابل به بند فورس ماژور استناد کرده و تعهدات را به تعویق بیندازید.

* مشاور حقوقی 

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: زلزله عرفان بیماری سیل مشاوره حقوقی ماده 288 مدنی قانون مدنی قوانین کسب و کار خبرگزاری فارس کرمانشاه فورس ماژور طول مدت پیش بینی غیر قابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۸۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت صمت گفت: به طور کلی خدمات دولت به صورت غیر مستقیم در حال انجام است، ولی امروزه از طریق شناسه یکتا این خدمات صورت می گیرد. 

به گفته رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت صمت، افرادی که مجوزهای شناسه یکتا را نداشته باشند نمی توانند خدمات دریافت کنند.  اگر تولید کننده و یا فعال اقتصادی باشند شامل این گروه خواهد شد. 

 سیاح تصریح کرد: با شناسه یکتا تمامی افراد می توانند نوع فعالیت عرضه کننده خدمت را تشخیص دهند و از نوع فعالیت عرضه کننده خدمت فعالان اقتصادی اطمینان حاصل کنند.

 او تصریح کرد: درگاه ملی مجوزها باعث شده جلوی تخلفات ،کالاهای فیک و  دیگر موارد گرفته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آزمون ناتی تضمینی ، راهنمای اخذ مدرک NAATI صفر تا صد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • صاحبان صنایع استان بوشهر برای جذب دانشجویان بورسیه اقدام کنند
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند
  • امروز در هوای تهران نفس بکشید
  • امروز در تهران نفس بکشید