Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-08@23:32:08 GMT

عمان : دولت بی دشمن و شهروندان بدون نزاع

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۹۸۶۳۷

عمان : دولت بی دشمن و شهروندان بدون نزاع

ساعت 24 - چگونه شده است که نظام سیاسی ایران با همه پیچیدگی هایی که دارد راه رابرای میانجی گری یک کشور کوچک به نام عمان باز می گذارد تا مدیران ارشد این کشور بتوانند نقش میانجی ایران با نظام سیاسی آمریکا را در دست گیرند؟ واقعیت این است که نظام سیاسی حاکم برعمان راهی درخشان در نیم سده تازه سپری شده را تجربه کرده و تبدیل به یک نماد و مدل حکمرانی برای کشورهای منطقه بویژه اعضای شورای همکاری در خلیج فارس شده است؛ این کشور در یک دوره 50 ساله توانسته با حرکت در مسیر ساخت دولت مدرن، خود را آماده توسعه ای فراگیر و همه جانبه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت بدون دشمن

دکتر بهمن اکبری تحلیل‌گر روابط فرهنگی و مسائل منطقه‌ای در سخنرانی خود با عنوان عمان کوچک، نقش آفرینی دیپلماتیک بزرگ؛ مسیر توسعه فراگیر پایدار در موسسه  پژوهش های بازرگانی این رخداد بزرگ در عمان را تشریح کرده است. اوگفته است  تحلیل مدل عمان، بدون درک مبانی روانشناختی، جامعه شناختی و ساختار دولت مدرن در نظام حکمرانی این کشور ممکن نخواهدبود؛ چراکه قابوس، سلطان فقید و بنیانگذار دولت مدرن در عمان؛ با اتخاذ سیاست مدارا و با هدف بنیان‌گذاری دولتی بدون دشمن توانست طی نیم قرن تلاش،  بنیان‌های توسعه‌ای و مبتنی بر حفظ اصالت و درک ضروریات توسعه و معاضدت را پی‌نهد.علی رغم اینکه عمان تاکنون فاقد قانون اساسی مدرن بوده است اما دارای نظام پارلمانی است و همه اعضای مجلس مشورتی آن هم توسط مردم انتخاب می شوند؛ البته در کنار مجلس منتخب مردم(مجلس شورا)، مجلس الدوله قراردارد که همه اعضای آن از میان نخبگان اجتماعی سیاسی و فرهنگی؛ توسط شخص سلطان منصوب می شوند و هنوز بسیاری از امور، با فرمان پادشاهی(مرسوم سلطانی) اداره و تمشیت می شود. وی ادامه داد: گرچه وعده‌های مرحوم سلطان قابوس نسبت به تبدیل پادشاهی مطلقه به یک پادشاهی مشروطه هنوز درحال طی شدن است؛ اما دموکراسی به مفهوم مردمی بودن وقائل بودن به حق دیگران؛ که مهم ترین نیاز مردم منطقه است و از آن با عنوان(خواست احترام) یاد می شود؛ از تجربیات بسیار موفق او در عمان امروزی است و این درحالی است که دیگر دولت های منطقه در برخورد با این نیاز کاملا ناموفق و ناکارآمد بوده‌اند. که همین مساله موجب شده که این امر در سایر کشورهای عرب خلیج فارس و غرب آسیا امری غریب به نظر برسد.

رواداری سعدی گونه

تحلیل‌گر روابط فرهنگی و مسائل منطقه‌ای افزود: قابوس برای ایجاد امنیت درون‌زا، ناگزیر از انتخاب استراتژی تسامح و رواداری شده است و این اصل طلایی را با اعتدال و عقلانیت به عنوان محور تربیت فرد و جامعه عمانی طی نیم قرن تحکیم و سامان بخشید و در نهایت، آئینه ای می‌شود از این تصویر کلام سعدی: (آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروّت با دشمنان مدارا).

وی ادامه داد: این رواداری و پذیرش فرهنگ مدارا و دیگرپذیری،  با نگاهی جامع و فراگیر در دو ساحت درون و برون مرزهای عمان و در دو زمینه تسامح اجتماعی فرهنگی و تسامح مذهبی رخ می دهد:تسامح اجتماعی فرهنگی به دوگونه تحقق می یابد:

یک -  تسامح در درون مرزها با القاء هرگونه امتیازات مذهبی، قومی، فرهنگی و زبانی 

دو - تسامح در برون مرزها با ایجاد فضای ارتباطی با جهان پیرامونی، انتخاب کنشگری میانجی برای صلح و دوستی و تعاون و خدمت به همسایگان و دیگران

تسامح مذهبی نیز در دو ساحت درون و برون مذهب اباضی شکل می گیرد:

اول -  تسامح درون مذهبی؛ با تنزل امامت اباضی به مقام افتاء مفتی اعظم بیان می‌شود؛ یعنی مفهوم امامت از مصادر رسمی اباضی به مفهوم مقام افتا تنزل می‌کند و از این پس به مرجع رسمی اباضیه در عمان مفتی گفته می شود درحالیکه که تا قبل از این دوران با عنوان امام اباضی شناخته می‌شد.

دوم -  تسامح برون مذهبی با پذیرش و رسمیت دادن به تمام مذاهب و حتی ادیان تحقق جدی می یابد

.منابع مشروعیت

از مهمترین موضوعات در بررسی چگونگی تربیت روادارانه در عمان مدرن، بررسی منابع و زمینه های تقویت کننده و مشروعیت بخش استراتژی تسامح است؛ در واقع عمان برای تشکیل دولت بدون دشمن و برای اجرای سیاست مدارا و تسامح خود در نیم قرن اخیر از سه زمینه و منبع مشروعیت بخش بهره گرفته است:

1 -  نخست: سیره علمی و عملی سلطان قابوس؛ شخصیت علمی، فرهنگی و سیاسی و رفتاری وی؛ یعنی خلقیات و اخلاقیات سلطان قابوس در شکل‌گیری این فرآیند دخالت داشته و استراتژی تسامح را تحکیم می بخشد.

2- مقتضیات اخلاقی واجتماعی مردم عمان؛ یعنی به گونه‌ای خلقیات و مقتضیات اجتماعی در عمان تغییر فاحش کرده است و ملاحظه می‌شود رواداری در تار و پود ساخت اجتماعی عمان رسوخ کرده است شما در عمان هیچ نزاعی نمی بینید و یا هیچ سخن درشت و خشنی نمی شنوید.

3 - سومین منبع مشروعیت بخش استراتژی تسامح در ساخت دولت مدرن، مفاهیم اخلاقی و کلامی معاصر مذهب اباضی است؛ ما در نیم قرن اخیر به یُمن تغییرات تمدنی و فرهنگی که در جامعه و سرزمین عمان رخ داده است؛ شاهد تغییرات پارادایمیک کلامی اباضیه نیز هستیم؛ یعنی گذر از افراط به سوی تسامح و مدارا. و این تغییرات روز به روز عمیق‌تر می‌شود که در جای جای کتاب برهان الحق تالیف مفتی اعظم عمان، قابل دریافت است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دولت مدرن نیم قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ایراد ۷۰۰۰ واگن باری بدون ترمز در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه آهن با یادآوری سیر حدود ۸۰۰۰ واگن شیر بسته(بدون ترمز) در شبکه ریلی، گفت: از این تعداد ۷هزار واگن رفع ایراد شد و به شبکه سیر بازگشت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،سیدمیعاد صالحی در مراسم تقدیر از برترین‌های حوزه ایمنی ریلی گفت: با تلاش‌های مجموعه همکاران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سوانح ریلی از هفته‌ای 4.5 مورد در سال 1399 به 3.5 مورد در سال رسیده ایم.کاهش سوانح ریلی حاکی از از تلاش، صرف بودجه، اولویت‌گذاری و عملیات شبانه‌روزی است.

وی با یادآوری سیر 8000 واگن باری بدون ترمز (شیر بسته) در شبکه ریلی طی سنوات گذشته و ممانعت از حرکت آنها توسط راه آهن، افزود: از این تعداد 7000 دستگاه واگن پس از رفع ایراد به شبکه سیر بازگشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون بودجه 1403 توضیح داد: کل بودجه در نظر گرفته شده برای تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی 5 هزار میلیارد تومان است، اما پولی که برای واردات بنزین و گازوئیل در نظر گرفته شده 140 هزار میلیارد تومان است.

صالحی گفت: ای کاش در مجلس شورای اسلامی 10000 میلیارد تومان از این رقم 140 هزار میلیارد تومانی که سالانه 20 هزار کشته و 200 هزار مجروح جاده‌ای دارد را به حوزه ریلی برای افزایش و بهبود تعمیرات در حوزه خط، ناوگان و علائم اختصاص می‌دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشروی دشمن در تصرف سرزمین ذهن ها/ خرمشهر فرهنگی آزاد شود
  • رفع ایراد ۷۰۰۰ واگن باری بدون ترمز در دولت سیزدهم
  • سگ گردانی در پارک‌ها و بوستان‌های کرج باید ممنوع شود
  • باید معنای مدرن «بدن» و پیوند آن با زیبایی به چالش کشیده شود
  • ماجرای چرایی ساخت مسجد در پارک‌های بزرگ شهر
  • رئیسی: با عملیات وعده صادق، سایه جنگ از کشور برداشته شد/ عده‌ای فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد/ همه باید به قانون حجاب پایبند باشند/ دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه است
  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • مخالفت شدید روزنامه سپاه به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم