Web Analytics Made Easy - Statcounter

با آنکه این روزها خبرهای متعددی از حمله گسترده ملخ‌های صحرایی به مناطق جنوبی کشور، منتشر شده است اما ظواهر امر نشان می‌دهد مسئولان چاره‌اندیشی را به بعد از وقوع مشکل موکول کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، "باغات و مزارع جنوب کشور مقصد نهایی ملخ های صحرایی شبه جزیره عربستان" این تیتر برای چندمین بار در سال 98 لرزه بر اندام کشاورزان انداخته و استرس و اضطراب ناشی از نابودی دسترنج یک ساله‌شان خواب را از چشمان آن ها ربوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج جدید ریزش ملخ ها با دفعات پیشین تفاوتی فاحش دارد چرا که بنابرگزارش های فائو حمله جدید ملخ ها بسیار گسترده تر از حملات قبلی بوده و مزارع و باغات کل کشور را تهدید می کند.

سعید برخوری در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بار دیگر استان کرمان در هفته جاری مورد هجوم ملخ ها قرار می گیرد، در حال حاضر مزارع و باغات استان هرمزگان میزبان این ملخ ها هستند، به زودی  این ملخ ها به مناطق جنوبی استان کرمان وارد می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان افزود:  با توجه به حمله احتمالی ملخ ها این سازمان اقدام به خرید سم برای مبارزه کرده است، البته نحوه مقابله بستگی به حجم حمله ملخ ها به مزارع و باغات دارد.

عدم تخصیص اعتبار کافی امکان مبارزه با ملخ ها را محدود کرده است

وی ابراز کرد: متاسفانه با وجود هشدارهای فراوان میزان اعتبار تخصیص یافته برای مقابله با حمله ملخ ها بسیار کم است از رو سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان تا زمانی که اعتبار داشته باشد به مبارزه ادامه می دهد و در صورت پایان اعتبار دیگر قادر به ادامه مبارزه نخواهیم بود.

برخوری بیان کرد: منابع مالی ما برای مبارزه با لشکر ملخ ها محدود است، تاکنون مبلغی جزئی برای آغاز مبارزه دریافت شده که مسلما برای انجام یک مبارزه کامل کافی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در ارتباط با پرداخت خسارات احتمالی ناشی از حمله ملخ ها به کشاورزان توسط دولت عنوان کرد: بهتر است که دولت به جای پرداخت خسارت به کشاورزان همان مبلغ را برای مبارزه با ملخ ها و جلوگیری از بروز خسارت اختصاص دهد.

وی یادآور شد: میزان و نحوه درگیر شدن کشاورزان با ملخ ها بستگی به گستردگی حمله و نوع مقابله با آن ها دارد، سال گذشته اعتباراتی برای مبارزه با ملخ ها در نظر گرفته شد و ما توانستیم همه باغات و مزارع استان را از گزند این آفت حفظ کنیم.

ریزش گسترده ملخ های صحرایی باغات و مزارع سراسر کشور را تهدید می کند

برخوری تاکید کرد: بر اساس گزارش فائو به نظر می رسد حمله ملخ ها در بازه زمانی کنونی وسیع تر از گذشته باشد از این رو نه تنها استان کرمان بلکه مزارع و باغات سراسر کشور را تهدید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: شرایط جوی در کنترل حمله ملخ ها بسیار اثر گذار است به گونه ای که بارش یک روزه باران می تواند سبب تشدید حمله و هجوم هوای گرم باعث کنترل حمله ملخ ها می شود.

وی تصریح کرد: از مسئولان استانی درخواست می کنم در این شرایط بحرانی کنار ما ایستاده و با تامین اعتبار به کنترل شرایط کمک کنند چرا که میزان ریزش ملخ درسال جاری بیشتر است و به طبع آن با بالا رفتن هزینه های مبارزه و محدودیت منابع ما کنترل شرایط سخت تر می شود.

نیاز فوری جهاد کشاورزی جنوب استان به سم و تجهیزات سمپاشی برای مقابله با ملخ ها

برخوردی بیان کرد: جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیاز مبرمی به خودرو، سم و سمپاش دارد که تنها با تخصیص اعتبار تامین می شوند از این رو لازم است که پیش از وقوع بحران تصمیمی اساسی اتخاذ شود.

به دنبال بیان وضعیت نامناسب سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان توسط ریاست این سازمان به سراغ مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان رفتیم تا از تصمیمات اتخاذ شده در ستاد بحران استان با خبر شویم.

سعیدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسئله هجوم ملخ ها به جنوب استان در ستاد بحران استان مطرح و مقرر شد با مدیریت های سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان و همکاری دستگاه های اجرایی استان تمهیدات لازم برای مقابله با این هجوم اندیشیده شده از این رو لازم است سازمان های تابعه  نسبت به تهیه سم و دستگاه های سمپاش اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: رصد مداوم مزارع و باغات استان توسط سازمان های مذکور در حال انجام است تا در صورت ریزش ملخ ها به سرعت وارد عمل شده و با این آفت بزرگ مقابله کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در ارتباط با تخصیص منابع اندک به سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: استانداری مبلغ محدودی را برای مقابله با ملخ ها اختصاص داده است، این سازمان ها باید درخواست منابع بیشتری از سازمان جهاد کشاورزی کنند چرا که تسهیلات لازم برای مقابله با آفاتی همچون ملخ توسط دولت به سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات داده می شود.

لزوم همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی

سعیدی بیان کرد: با توجه به اینکه حجم توده ها و ریزش ملخ ها گسترده است، کشاورزان باید به کمک سازمان جهاد کشاورزی آمده و از باغات و مزارع خود حفاظت کنند تا آسیب کمتری گریبان گیر آن ها شود.

وی ابراز کرد: بر اساس پیش بینی سازمان فائو و وزارت جهاد کشاورزی ریزش ملخ ها نسبت به دوره قبل بسیار بیشتر است و احتمال اینکه سراسر کشور را درگیر کند وجود دارد.

به گزارش راه آرمان، بنا به گفته کارشناسان، پیش بینی سازمان فائو و سازمان جهاد کشاورزی، جنوب کشور ظرف چند روز آینده درگیری سنگینی با دسته های بزرگ ملخ های صحرایی شبه‌ جزیره عربستان و آفریقا دارد.

مسئولان به جای آنکه پیش از وقوع حادثه چاره اندیشی کنند همه چیز را به بعد از شکل گیری بحران موکول کرده اند، در شرایطی که کشور درگیر شیوع ویروس کورونا است مهم ترین اقدام جلوگیری از بحرانی جدید در کشور است.

اختصاص تسهیلات برای مبارزه با ملخ هایی که دسترنج یک ساله کشاورزان را غارت می کنند اقدامی اساسی است چرا که یک مبارزه کارآمد نیازمند مبالغ قابل توجه برای خریداری سم و تجهیزات سمپاشی است.

امیدواریم مسئولان نوش دارو پس از مرگ سهراب نشوند و مقابله با ملخ ها را پیش از بروز خسارات هنگفت در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مبارزه با ملخ ها ملخ های صحرایی برای مقابله برای مبارزه باغات و مزارع مزارع و باغات بحران استان حمله ملخ ها ریزش ملخ ها ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، ایوب فصاحت در نخستین نشست منطقه‌ای روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، تقویت همگرایی و مشارکت در سرعت‌بخشی به استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی را ضروری دانست و افزود: موضوع نظام صنفی کشاورزی مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است.

وی ساماندهی، توانمندسازی و حمایت از تشکل‌های صنفی تخصصی و محصولی را یکی از برنامه‌های راهبردی سازمان مرکزی طی سال جاری برشمرد و اظهارداشت: در این خصوص استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی باید با اهتمام جمعی و پیگیری بیشتر صورت گیرد تا این راهبرد به نتیجه منتهی شود.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تقویت همگرایی، تعامل و مشارکت امور، وفق قوانین و مقررات میان تمامی ارکان مرتبط در خصوص استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی در سطح مجموعه وزارتخانه و پرهیز از پرداختن به مسایل واگرا کننده را خواستار شد.

فصاحت بیان کرد: دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران مستقر در سازمان مرکزی تعاون روستایی، نهایت تلاش خود را معطوف به سرعت بخشیدن به موضوع استقرار ساختار جدید خواهد کرد و مجموعه سازمان مرکزی نیز پشتیبانی‌های لازم را در این راستا خواهد داشت و از خرداد ماه امسال نیز این موضوع یکی از موارد مورد پیگیری سازمان در سفر‌های استانی است.

نظام صنفی مهمترین رکن بخش غیردولتی حوزه کشاورزی است

جانعلی بهزادنسب مشاور عالی و دستیار وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: پروژه نظام صنفی کشاورزی از منظر وزارتخانه و شخص وزیر جهادکشاورزی به عنوان مهمترین رکن بخش غیردولتی حوزه کشاورزی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی؛ اهتمام در استقرار این ساختار جدید و تسریع در نهایی شدن روند انتخابات اتحادیه‌های صنفی کشاورزی و اتاق‌های اصناف در شهرستان‌ها، انتخابات اتاق‌های شهرستان و انتخاب هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی ایران را ضروری دانست.

وفق قوانین و مقررات مسئولیت اصلی اجرای استقرار ساختار جدید نظام صنفی است

مسعود عدل‌طلب دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد به تشریح و تبیین فرآیند اجرای آیین‌نامه و استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی پرداخت و گفت: وفق قوانین و مقررات، مسوولیت اصلی اجرای استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی در سطح استان با شخص رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان است و مدیران تعاون روستایی استان‌ها به عنوان دبیر کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان در روند استقرار وظیفه‌مندی دارند.

بنابر این گزارش، در این نشست پس از بررسی موردی عملکرد و تعهد استان‌ها، روسای سازمان جهادکشاورزی و نمایندگان اتاق‌های اصناف و نظام‌های صنفی کشاورزی استان‌های حاضر، به طرح چالش‌های اجرایی در روند تشکیل اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف و مسایل حد نصاب‌ها در برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها و صدور پروانه‌های کسب کشاورزی پرداختند و در ادامه پیشنهاد‌های بهبود امور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین مقرر شد، براساس برنامه‌ریزی انجام شده جلسات هماهنگی منطقه‌ای به منظور تسریع و تسهیل در روند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی با روسای سازمان جهادکشاورزی سایر استان‌های کشور طی ماه جاری برگزار شود.

نخستین جلسه وبیناری منطقه‌ای تسریع در فرآیند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی بنا به دعوت و هماهنگی دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی با حضور سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مشاور عالی و دستیار وزیر جهاد کشاورزی، نماینده حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، مدیران سازمان تعاون روستایی و نمایندگان نظام‌های صنفی کشاورزی استان‌های تهران، مازندران، گلستان، سمنان، قم، البرز و گیلان و همچنین روسا و کارشناسان ادارات دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها