Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحشت واضطراب و استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا امروز تنها چیزی است که فضای ذهن همه مردم را اشغال کرده است .

خبرگزاری برنالرستان –گروه اجتماعی : وحشت واضطراب و استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا امروز تنها چیزی است که فضای ذهن همه مردم را اشغال  کرده است .

مهمان ناخوانده ای که بساط مهمانی ها را جمع کرده و مثل یک غول گرسنه می خواهد همه آنسان ها میان ها میزبانش شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته متخصصین کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها و زیرمجموعه کرونا ویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری همچون سارس ، مرس و کووید19 را شامل می شود.

این ویروس ها بطور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند و تاکنون 7کرونا ویروس انسانی کشف شده است که آخرین نوع ان ها در دسامبر2019 در شهر ووهان چین با همه گیری در انسان با علایمی نظیر تب ، سرفه ، تنگی نفس ، بدن درد ، گلودرد ، آبریزش بینی ، سردرد ، تهوع و اسهال شیوع پیدا کرده است .

این ویروس نیز مدتی است که مهمان ناخوانده کشور ما شده است به طوریکه تمامی مردم را تحت عوامل استرس زای  خود قرار داده است و تقریبا تمامی فعالیت های آنان را مختل کرده و زمینه نارضایتی عموم مردم را فراهم آورده است .این ویروس را می توان یک ویروس گرسنه و تیره بخت نامید .صفت گرسنه را بخاطر اینکه این ویروس علاقه زیادی به منتشر کردن سریع خود در میان افراد دارد روی این ویروس می توان نامید و بدین ترتیب این ویروس سیری ناپذیر است و علاقه زیادی به سرایت دادن خود در میان همگان دارد و از ان جهت صفت تیره بخت را می توان بر ان نام نهاد که با رعایت نکات ساده بهداشتی می توان به جنگ این ویروس نسبتا خطرناک رفت و آن را ریشه کن کرد یعنی به تعبیر عامیانه با رعایت ساده ترین نکات بهداشتی تیر ویروس کرونا به سنگ برخورد می کند و در نتیجه هیچ گونه تلفاتی نخواهیم داشت .

 آنچه که در این روزها بسیار مهم است مدیریت استرس برای مقابله با ویروس کرونا است . گمانه زنی های ناشی از شیوع گسترده این ویروس موجی از نگرانی و اضطراب را به جامعه و افراد تحمیل کرده است.

 در واقع با رفتن به میان مردم در همان لحظه می توان متوجه شدم که چه  ترس عجیبی برمردم غلبه کرده است  وبیهوده نیست اگر بپذیریم که شاید  همین هیجانات منفی سبب شود تا  سیستم ایمنی بدن افراد  پایین آمده  و در نتیجه زمینه  برای ورود این مهمان ناخوانده بیشتر فراهم شود .

یک  کارشناس علوم اجتماعی و روانشناسی در خصوص مقابله با استرس و کاهش عوامل روانی این بحران معتقد است : شیوع  ویروس کرونا نگران کننده است و نیاز به توجه و مراقبت هم دارد اما نگرانی زمانی است که ما اطلاعات کافی در مورد شناخت این ویروس نداشته باشیم اما آنچه که همه ما شاهد آن هستیم این است که آگاهی ها و اطلاع رسانی ها به موقع و درستی برای شناخت این ویروس از جمله علائم و نشانه ها ، راه های انتقال ، روش های پیشگیری ، مراقبت های اولیه ، طول دوره بیماری و روش های درمان آن در اختیار مردم قرار گرفته است و در نتیجه نگرانی به طور طبیعی نباید بیش ازحد وجود داشته باشد . زیرا همین احساس نگرانی بیش از حد به منزله تهدید سیستم ایمنی بدن است و آن را تضعیف می کند و در نتیجه مقاومت ما  را در برابر بیماری ها کاهش می دهد و سلامت روح ، بهداشت و روان را به مخاطره می اندازد .

افشین میرزا پور می افزاید: بعضی ازمردم عقیده دارند که این بیماری خطرناک است و به طور طبیعی استرس زا است . من هم خدمت این عزیزان عرض می کنم  که نکته مهم و اصلی این است که استرس و اضطراب بهینه عاقلانه است و منظور از اضطراب بهینه این است که افراط و تفریط نداشته باشیم یعنی سطحی معقولی از استرس را داشته باشیم یعنی هم فعالیت های خود را تعطیل نکنیم و هم اینکه نسبت به شیوع این بیماری بی تفاوت نباشیم که در نتیجه این بی تفاوتی سبب سرایت این بیماری می شود.

این کارشناس حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی با بیان اینکه ویروس گرسنه و تیره بخت به ویروس کرونا بسیار جالب وبه جا است ، می گوید : ویروس گرسنه وتیره بخت اصطلاح جالبی است و همین اصطلاح با تعریف بنده همخوانی دارد و آن اینکه باید تمامی هیجانات منفی و استرس زای خود را کنترل و مدیریت کنیم و با رعایت چندین نکات این ویروس را ریشه کن کنیم .

میرزا پور افزایش آرامش ،پرهیز از شایعات که باعث افزایش اضطراب و نگرانی می شوند ،داشتن تغذیه سالم،مهیا کردن محلی امن از لحاظ بهداشتی و روانی ،صحبت کردن با افراد متخصص( روانشناس ، مشاور) که می توانند کمک بسزایی در کاهش و مدیریت استرس داشته باشند ،رعایت نکات بهداشتی از جمله شستن دست ها به دفعات ، دست ندادن ، روبوسی نکردن ، قرار نگرفتن در مجامع عمومی و غیره را راهکارهایی برای مقابله با ویروس کرونا عنوان می کند و یادآورمی شود: با بکار بستن این اقدامات ساده و ابتدایی هرچه سریعتر می توانیم از این بحران سراسری به خیر و خوشی عبور کنیم.

گزارش  : عاطفه صادقیخبرگزاری برنالرستان

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تیره بخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور

 روستایی در بازدید از دیمزار‌های استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از ارقام مقاوم ساده‌ترین روش کنترل بیماری زنگ زرد در دیمزار‌ها است و به خاطر بارندگی‌های بهاری امسال شرایط مناسب برای فعالیت‌های عوامل بیماری‌زا به‌ویژه در گندم فراهم است.

وی استفاده از دستورالعمل‌های فنی موسسه و بکارگیری بسته‌های زراعی را در کاهش میزان خسارت عوامل بیماری‌زا و تنش‌های محیطی تاثیرگذار دانست.

روستایی گفت: استفاده از بذر زیاد در واحد سطح در موقع کشت موجب توسعه سریعتر بیماری زنگ زرد در سال‌های مرطوب می‌شود و در موقع بروز تنش خشکی به دلیل رقابت درون بوته‌ای موجب خسارت شدید به مزارع خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ضمن ارزیابی وضعیت و روند رشد مزارع دیم بر توسعه کشت ارقام مقاوم گندم به‌منظور افزایش تنوع ژنتیکی و مقابله با خسارات آفات و بیماری‌ها تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟