Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-04@08:59:33 GMT

کرونا و التهاب فراگیر آن در جهان

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۲۶۶۰

کرونا و التهاب فراگیر آن در جهان

سیر صعودی ابتلا به کرونا در ایران همچنان ادامه دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت تا ۱۰ اسفند ۱۳۹۸خورشیدی ۵۹۳ تَن مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۴۳ تَن فوت کرده‌اند. این آمار در حالی منتشر شد که طبق آمار جهانی نیز شیوع کرونا در شیب صعودی نموداری قرار دارد و شمار تلفات قربانیان این ویروس در جهان تا تاریخ فوق به ۲ هزار ۹۲۲ تَن افزایش یافته اند بر طبق این آمار ایتالیا با ۲۱ فوتی، کره جنوبی با ۱۶ فوتی، ژاپن با ۱۰ فوتی،هنگ‌کنگ با ۲ فوتی،فرانسه با ۲ فوتی، فیلیپین با یک فوتی و تایوان با یک فوتی بعد از چین و ایران در رده‌های بعدی این نمودار قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ندانیان نیازمند حمایت‌های ویژه پیشگیری از کرونا هستند
خبرگزاری برنا در گزارشی به گفت و گو با سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران پرداخته و آورد:خبرگزاری برنا: عموم مردم و ادارات برای کارکنان خود تمهیداتی جهت پیشگیری از ویروس کرونا اتخاذ می‌کنند اما برخی اقشار مانند زندانیان، کارتن خواب‌ها و کودکان کار و خیابان نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. مکان ملاقات با زندانیان از مکان های پرتردد و در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا است، برخی افراد در آنجا ممکن است ناقل باشند و بسیاری افراد ممکن است شک نکنند که ناقل هستند و می توان تمهیداتی در این جهت اتخاذ کرد. شاید بتوان طبق اختیارات، قوانین و ضوابط، امکان مرخصی موقت برخی زندانیان فراهم شود؛ اگر فردی مرتکب جرمی می شود، ارتکاب جرم نباید دسترسی به سایر حقوق او را تحت شعاع قرار دهد. سازمان زندان ها و قوه قضائیه تدابیر لازم را جهت پیشگیری از کرونا در زندان ها اتخاذ کردند اما نگرانی خانواده ها نیز قابل توجه است و طبیعتا در این شرایط، مدیران زندان ها و کادر مرتبط حوزه سلامت مانند کارکنان حوزه بهداشت و درمان زندان ها می توانند در پیشگیری از کرونا نقش داشته باشند؛ مددکاران اجتماعی سازمان زندان ها نیز می توانند حلقه ارتباط خانواده و زندانیان باشند تا نگرانی ها خانواده ها در این زمینه کمتر باشد. از سوی دیگر عموم مردم نسبت به ویروس کرونا حساسیت دارند و مراقبت های اولیه را انجام می دهند اما بهداشت فردی برخی اقشار مانند کارتن خواب ها خوب نیست و بهداشت محیط رعایت نمی شود و از سوی دیگر این افراد پایبند رعایت اصول بهداشتی نیستند. این افراد دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ندارند و لازم است که تدابیر خاص برای آنها اندیشیده شود؛ کودکان کار و خیابان نیازمند توجه خاص هستند تا نادانسته عاملی برای انتقال این ویروس به دیگران نشوند.
۳۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند
خبرگزاری ایلنا در گزارشی به گفت و گو با سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرداخته و می نویسد: ۵۲ بیمار مشکوک به کرونا در مازندران پس از انجام آزمایشات لازم، ترخیص و راهی منازل خود شدند. در حال حاضر ۳۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های سراسر استان مازندران بستری هستند. آزمایش ۱۲ بیمار به کرونا ویروس در مازندران قطعی شده که در مجموع مبتلایان قطعی در مازندران به ۳۷ نفر رسیده است. موسوی در خصوص آمار فوتی ها افزود:سه نفر هم تاکنون در مازندران بر اثر بیماری کرونا جان باختند. وضعیت عرضه مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها و لوازم بهداشتی استان بهبود می‌یابد اما استفاده از ماسک برای همگان ضرورتی ندارد. موسوی با اشاره به اینکه تمامی بیمارستان‌های استان خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌دهند، گفت:همچنین ۵ مرکز ارجاعی در دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران و دو مرکز ارجاعی در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به بیماران مشکوک به کرونا ویروس خدمات فوق تخصصی ویژه ارائه می‌دهند.
موج طنازی با ویروس مسئله ساز
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: تقریبا تمام کشورها در حال مبارزه با کرونا ویروسی هستند که از لحظه شیوع آن تاکنون جان بسیاری را گرفته است. اما در کشورمان کمی ماجرا فرق دارد. نه اینکه در ایران اقدامات بهداشتی و هشدارهای مسئولان در مبارزه با این ویروس صورت نگرفته باشد، بلکه تفاوت در نحوه برخورد برخی از مردم با این مسئله است. این تفاوت چیزی جز ساختن جوک و طنازی در مورد کرونا ویروس که این روزها در فضای مجازی (چه در قالب جوک و چه در قالب تصاویر و فیلم‌های طنزگونه) به کرات دیده می‌شود، نیست. در واقع بعید است که سوژه‌ای در صدر اخبار و صحبت‌های روز دنیا یا ایران باشد و مردم خلاق ما در راه طنازی و لطیفه‌سازی برای آن سوژه اقدامی نکرده باشند. اگرچه کرونا ویروس یک مسئله جدی است و نگرانی‌هایی بابت آن وجود دارد و از سوی دیگر این مسئله همیشه مطرح بوده که نباید در موقعیت‌های بحرانی شوخی کرد، اما این بار شاید چنین شوخی‌هایی کمی از ترس و استرسی که بابت کرونا ویروس به جان مردم افتاده بکاهد. جوک به معنای اینکه دیگران را درنظر بگیریم و آنها را موضوع خنداندن دیگران قرار دهیم، در تاریخ ایران جنبه سیاسی داشته و پررنگ هم بوده است.» جوک‌سازی عموما در طبقه متوسط و طبقه پایین جامعه شکل می‌گیرد، «به لحاظ جامعه‌شناختی، مردمی که از لحاظ قدرت و ثروت و یا ارتباط با دارندگان این دو محرکه در اقلیت بودند، از جوک و لطیفه به عنوان ابزاری برای رویارویی استفاده می‌کردند» اما با گذشت زمان، جوک‌ها از مسائل سیاسی پا را فراتر گذاشته تا اینکه امروز شاهد ورود آن به مشکلات اجتماعی هستیم و مسائلی همچون ویروس خطرناک کرونا را نیز در برگرفته است. پس می‌توان دید تا چه حد جوک‌ها می‌توانند در مسائل مختلف نفوذ کرده و توسعه یابند و حتی هویت‌سازی کنند.
ویروس کرونا از چه چیز هایی می ترسد؟
خبرگزاری برنا در گزارشی آورد: مدت زمان حیات ویروس کرونا به میزان رطوبت، دمای هوا و همچنین، نور مستقیم خورشید بستگی دارد. دانشمندان مدت زمان بقای ویروس کرونا را در سطوح گوناگون ارزیابی کرده‌اند:متخصصان امریکایی دریافته اند که ویروس کرونا برای مدت زمان طولانی، می تواند بر روی مقوا و پلاستیک زنده بماند، اما طی تقریبا دو ساعت، بر روی فولاد و مس از بین می رود. علت بقای این ویروس، ادامه حیاتش در کشتی Diamond Princess بوده است. اما با این وجود، نباید از بسته های ارسالی از چین چندان هراسی داشت، زیرا مدت زمان ارسال این بسته ها طولانی است و طی این مدت نیز این ویروس از بین می رود. براساس ارزیابی های سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر در چین بر اثر ویروس کرونا ۲ الی ۴ درصد است. در این کشور، ۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۲۷۰۰ نفر نیز فوت کرده اند. در ۴۶ کشور دیگر در جهان، در حدود ۳۷۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده اند و ۵۷ نفر فوت کرده اند. در مجموع، ویروس کرونا قادر به حیات در فضای باز نیست. اما، این ویروس قادر است، در آب تا نه روز و در مکان های خنک و یا یخ زده تا چندین سال زنده بماند. پرتوی فرا بنفش، محلول های حلال چربی و مواد شوینده قوی می توانند، طی چند دقیقه این ویروس را از میان بردارند. مواد ضد عفونی کننده دشمن اصلی ویروس کرونا هستند. سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست و الکل را توصیه می کند. مدت زمان حیات ویروس کرونا به میزان رطوبت، دمای هوا و همچنین، نور مستقیم خورشید بستگی دارد. این ویروس برای سالمندان بسیار خطرناک است. ۱۴.۸ درصد از میزان مرگ و میر در اثر این ویروس از میان سالخوردگان بوده است. در میان کودکان زیر ۹ سال هیچ مورد از مرگ و میر ثبت نشده است. البته، دو مورد از مبتلا شدن نوزادان به این ویروس به ثبت رسیده که آنان نیز از مادرانش به این ویروس مبتلا شده اند. تا سن ۳۹ سال، میزان مرگ و میر فقط ۰.۲ درصد بوده و با افزایش سن، این رقم بالاتر می رود: این میزان برای افراد ۴۰ ساله به بالا (۰.۴ درصد)، برای افراد ۵۰ سال به بالا (۱.۳ درصد) و از افراد ۷۰ سال به بالا (۸ درصد) است. میزان مرگ و میر در میان مردان بیشتر از زنان است - ۲.۸ درصد در برابر ۱.۷ درصد. بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابتی و بیماری های مزمن تنفسی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
کرونا و ضرورت تعلیق فیلترینگ تلگرام
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم حجت‌الله عباسی کارشناس مدیریت رسانه نوشت: دال مرکزی چالش کروناویروس، حضور شهروندان در اجتماعات و فضای عمومی بوده و همه دال های دیگر را ذیل آن ساماندهی می‌کند. اجتماعات فرصتی برای سرایت و نقل و انتقال گسترده این ویروس بوده و البته پادزهر آن کاهش حضور مردم در مجامع و فضاهای عمومی است. این بلای خانمانسوز سایه زیانبار خود را بر امور زندگی، کسب و کار و سواد آموزی انداخته است. در این وانفسا قریب به دو سال است که پیام رسان تلگرام با ابزار فیلترینگ به کما رفته و بسیاری از مشاغل خرد و کسب و کارهای مجازی را به حاشیه رانده است. صفوف لشگر بیکاران را فشرده کرده و مشکلات ریز و درشتی را روی دست شهروندان تلنبار کرده است. در عصر فناوری اطلاعات مشاغل خرد از دوسو زیر ضربات کوبنده قرار گرفته‌اند؛ با ظهور استارت‌آپ‌های بزرگ مشاغل خرد نابود شده اند و از سوی دیگر تیغ فیلترینگ رمق چندانی برای کسب و کار های مجازی باقی نگذاشته است. قصه پرغصه فیلترینگ تلگرام دستاورد مثبتی نداشت. از فردای فیلترینگ شهروندان بر استفاده از این پیام رسان جدی‌تر شدند و به هیچ وجه حاضر به ترک فضای دوم زندگی خود نشدند. حتی به قیمت استفاده از فیلترشکن و اجازه دسترسی مالکان این نرم افزارها به فایل های شخصی خود، این ریسک را به جان خریدند و همچنان بر مواضع خود پافشاری کردند. برای کاهش خسارات ناشی از کرونا، ضرورت دارد دولت بدون فرصت سوزی به کمک مردم بشتابد و با پیگیری تعلیق فیلترینگ تلگرام و شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک، گامی کوچک در کاهش خسارات ناشی از این بحران اجتماعی بر دارد. تعلیق تلگرام می تواند جان دوباره ای به مشاغل و کسب وکارهای آنلاین بخشیده و خسارات واحدهای تجاری را کمتر کند. پیام رسان تلگرام با قابلیت های منحصربفرد خود می تواند به مدد واحدهای دانشگاهی بیاید. واحدهای دانشگاهی استخوان دار و مطرح کشور معمولا از زیرساخت های فناوری اطلاعات خوبی بهره مند هستند و مشکلی برای راه اندازی سیستم آموزشی آنلاین و سیستم وب کنفرانس پیشرفته ندارند. اما بسیاری از واحدهای دانشگاهی برای راه اندازی کلاس های مجازی مشکل جدی دارند و بطور یقین پیام رسان تلگرام می تواند به اجرای بخشی از فعالیت های آموزشی چنین واحدهایی کمک کند. تلگرام می تواند در روند مبارزه با کروناویروس سهم مهمی ایفا کند. علاوه بر کمک به پیشبرد آموزش عمومی، اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغات بهداشتی و پرکردن خلا بی اعتمادی به رسانه‌های رسمی کشور، می تواند در تشکیل کلاس های مجازی دانشگاهی و ارائه طرح درس، نکات مهم درس، خلاصه درس، متون آموزشی ضروری، عکس، اینفوگرافیک، فایل صوتی و تصویری و بسیاری از خدمات دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
قم قرنطینه شد گلستان رکورد زد
روزنامه آرمان ملی در گزراشی دیگر نوشت: سیر صعودی ابتلا به کرونا در کشور ادامه دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت تا روز شنبه (۱۰ اسفند) ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۴۳ نفر فوت کرده‌اند. از روز جمعه تا شنبه نیز طبق آمار وزارت بهداشت و درمان ۵۲ نفر در استان تهران، ۲۱ نفر در استان قم، ۱۷ نفر در گیلان، ۲۲ نفر در گلستان، ۱۲ نفر در اصفهان، ۱۸ نفر در مرکزی، ۱۲ نفر در مازندران، یک نفر در خراسان رضوی، یک نفر در ایلام، هشت نفر در فارس، شش نفر در آذربایجان شرقی، سه نفر در اردبیل، هشت نفر در البرز، چهار نفر در سمنان، پنج نفر در کردستان، شش نفر در قزوین، چهار نفر در خوزستان، یک نفر در سیستان و بلوچستان و چهار نفر یزد به این ویروس مبتلا شده‌اند. اما خبر خوب در آمار این وزارتخانه بهبود وضعیت ۱۲۳ بیمار است که از بیمارستان ترخیص شده‌اند. این آمار در حالی منتشر شد که طبق آمار جهانی نیز شیوع کرونا در شیب صعودی نموداری قرار دارد و شمار تلفات قربانیان کروناویروس در جهان تا روز شنبه به ۲۹۲۲ تن افزایش یافت. در آمار جهانی روز گذشته ایتالیا با ۲۱ فوتی، کره جنوبی با ۱۶ فوتی، ژاپن با ۱۰ فوتی، هنگ‌کنگ با دو فوتی، فرانسه با دو فوتی، فیلیپین با یک فوتی و تایوان با یک فوتی بعد از چین و ایران در رده‌های بعدی این نمودار قرار گرفتند. از سوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش صعودی کروناویروس در سه استان خبر داد و گفت: افزایش آمار در گلستان نشان می‌دهد که این استان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کووید ۱۹ (کرونا) است. همچنین در استان اصفهان و با توجه به نزدیکی به کاشان، به‌نظر می‌آید که تعداد مبتلایان در کاشان هم با یک شیب تند صعودی رو به افزایش است. همچنین در استان مرکزی هم با توجه به نزدیکی به قم به‌نظر می‌آید که تعداد موارد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در حال افزایش است. وی در واکنش به انتقاداتی که در مورد قرنطینه برخی از شهرهای کشور مطرح شده نیز اظهار کرد: قرنطینه یک شهر به‌طور کامل، در پروتکل‌های بین‌المللی جایی ندارد. از سوی دیگر ساختار اجتماعی، مدیریتی، سیاسی و اقتصادی ما هم انطباقی با قرنطینه کامل شهری ندارد، این تجربه لزوما موفقی هم نیست لذا این واژه که این روزها خیلی دست به دست می‌شود، اولین مخالفانش همان‌ها خواهند بود که هم اکنون از آن صحبت می‌کنند با این حال تاکید می‌کنیم که هیچ‌شهری تعطیل نخواهد شد.
ویروس مهلک شایعه
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: مدرسه‌ها تعطیل هستند و خیابان‌های رشت و لنگرود خلوت. شیوع کرونا در کشور عامل شکل‌گیری این تناقض نبود، بلکه «میان تعطیلی مدرسه‌ها» و «خیابان‌های خلوت رشت و لنگرود» جای یک جمله دیگر خالی است: «شایعه»؛ تعطیلی مدارس در هفته گذشته خانواده‌های بسیاری را عازم گیلان و مازندران کرد، شیوع کرونا در گیلان بالا رفت و حالا خیابان‌های رشت و گیلان در سکوت فرو رفته‌اند و هرازچندگاهی صدای بلند آژیر آمبولانس به گوش می‌رسد و دیگر هیچ. رساتر از صدای آژیر صدای شایعات است، شایعاتی که اواخر هفته گذشته با انتشار چند دقیقه فیلمی منتسب به حفر گور برای دفن برادران موسیقیدان لنگرودی منتشر شد. یکی از اقوام این دو برادر به «اعتماد» می‌گوید که برخلاف تمام شایعات هراس‌آوری که در کوچه و خیابان‌های لنگرود و رشت دست به دست می‌شود، مرگ برادر دوم از کرونا نبود و جواب تست کرونا منفی است، علاوه بر آن کندن گورهای دسته‌جمعی نیز همان سرنوشتی را دارد که دیگر شایعات دارند. اما چرا شایعات در سخت‌ترین روزهای گیلان نیز دست از سر مردم برنمی‌دارند؟ حسن نمکدوست، استاد روزنامه‌نگاری پیش از این گفته بود که «خبر، شایعه را کم می‌کند؛ دروغ گفتن بی‌اعتمادی را؛ اطلاع‌ داشتن احتیاط را بیشتر می‌کند؛ بی‌خبری، شایعه را زیاد.» حالا که اعداد رسمی هم حتی خبرهای خوشی از وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در شهرهای استان گیلان نمی‌دهند، حالا که کادر پزشکی در بیمارستان‌های این استان نیز از سایه شوم این ویروس در امان نیستند، پرستاران، پزشکان، داروسازان و نزدیکان آنها می‌گویند که اجازه صحبت ندارند و حتی فعالیت آنها در شبکه‌های مجازی رصد می‌شود. در حالی که روز گذشته نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در استان گیلان از نیاز این استان به پزشک عمومی و پرستار برای مقابله با کرونا خبر داد، این پرسش مطرح می‌شود که پشت درهای قرنطینه چه داستانی در جریان است و چرا شفافیت و صحبت صادقانه از وضعیت با ترس و ممنوعیت عجین شده است. این گزارش شرح روزهای پر تب و تابی است که به مردم دو شهر رشت و لنگرود گذشته است؛ شرح شیوع شایعات پشت درهای بسته وارد نشوید ۶۰ کیلومتری رشت بود که نیروهای هلال‌احمر فرمان ایست به اتومبیل آقا محمود دادند، آقا محمود تا شیشه ماشین را پایین داد، پسر جوانی با ماسک در فاصله یک متری ماشین ایستاد و از او پرسید که چرا عازم رشت است و بهتر است برگردد. آقا محمود انتظار داشت که همراه این سوال‌ها از علایم بیماری هم از او پرس‌وجو شود اما پسرجوان بعد از اینکه شنید آقا محمود صاحب کارخانه‌ای در رشت است و برای سرکشی به کار از تهران عازم رشت شده، بار دیگر هشدار خود را تکرار کرد و گفت که اوضاع رشت از تهران بدتر است، بیمارستان‌ها پر شده‌اند از بیمار و تخت‌های بیمارستان رازی پر شده است، بیمارهای جدید را یا در راهروهای بیمارستان بستری می‌کنند یا به تهران و قزوین می‌فرستند. «اوضاع خوب نیست، لطفا برگردید.» پسر جوان چند بار دیگر این جمله را تکرار کرد آقا محمود هم می‌دانست که معاون پرستاری وزارت بهداشت فراخوانی برای حضور داوطلبانه پرستاران داده است، فراخوان دعوت از پزشکان و متخصصان بازنشسته گیلانی برای حضور در بیمارستان‌ها را هم خوانده است و وقتی به اجبار کار پایش را روی پدال گاز فشار ‌داد، زیر لب از خود ‌پرسید که آخرین باری که چنین فراخوانی به گوشش رسیده بود، چقدر دور است.

جهاد وزارت بهداشت و بانک مرکزی زیر تیغ کوتاهی وزارت ارتباطات
روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: روزنامه کیهان: جهاد وزارت بهداشت و بانک مرکزی در مقابله با ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن در سلامت جسمی و اقتصاد کشور، در حالی است که رهاشدگی فضای مجازی و کوتاهی وزارت ارتباطات باعث شده است تا حاشیه‌ها و شایعاتی که پررنگ‌تر از متن شده‌اند، مانع بازگشت آرامش به جامعه شوند.با شیوع جهانی ویروس کرونا، بازار شایعات و اخبار جعلی روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. در مواجهه با این مهمان ناخوانده، از یکسو وزارت بهداشت با تمام ظرفیت‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی خود پا به میدان مبارزه گذاشته و از سوی دیگر بانک مرکزی نیز برای کنترل بازار و ارز و به حداقل رساندن تبعات اقتصادی ناشی از شوک‌های روانی کرونا، مشغول تلاش است، اما بازار شایعات مانع بازگشت آرامش به جامعه می‌شود؛ شایعاتی که در بستر کوتاهی و بی‌توجهی وزارت ارتباطات و رهاشدگی فضای مجازی روزبه‌روز بر گسترده آن افزوده می‌شودگفتنی است در آشفته‌بازار شایعات کرونایی، رسانه‌ها و شبکه‌های ضدانقلاب نیز فرصت عرض‌اندام پیدا کرده و با جعل خبر، شایعه‌سازی و آمارسازی درصدد هراس‌افکنی، القای پنهان‌کاری و ناکارآمدی جمهوری اسلامی در موضوع کرونا هستند. همین دو روز پیش (شامگاه جمعه) بود که شایعه کرونایی در بندرعباس حادثه‌ساز شد. ماجرا ازاین‌قرار بود که در شبکه‌های مجازی شایعه شده بود که بیماران مبتلا به کرونایی را در درمانگاه کوچک و بدون تجهیزات یک شهرک در بندرعباس قرنطینه کرده‌اند. به دنبال این شایعه بی‌پایه و اساس بود که تعدادی از اهالی شهرک توحید بندرعباس، درمانگاه مزبور در این منطقه را به آتش کشیدند! مورد دیگر از شایعات اخیر، فایل صوتی منتسب به ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در مورد آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ویروس کرونا (با اعداد نجومی) بود. جالب‌توجه آنکه این فایل صوتی، دیروز شنبه از سوی مشاور وزیر بهداشت تکذیب شد. علیرضا وهاب‌زاده مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توییتی نوشت «صدایی که با عنوان گفت‌وگوی دکتر حریرچی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، صحت ندارد و کاملاً ساختگی  است.»سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا درباره فایل جعلی منتشرشده منتسب به معاون وزیر بهداشت، با تأکید بر جعلی بودن آن خاطرنشان کرد: این فایل توسط کارشناسان پلیس فتا در مرکز ادله دیجیتال این پلیس بررسی و مشخص شد توسط یک پایگاه خبری در کشور آلبانی(مرکز جدید منافقین) تولید و در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است.
پروازهای مستقیم از ووهان به آمریکا!
روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: با وجود سانسور گسترده اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در آمریکا از سوی بالاترین سطوح امنیتی این کشور، «سی‌دی‌سی» موسوم به مرکز پیشگیری کرونا، ابتلای ۶۰ نفر به این ویروس را تایید کرده است که ۴۵ مورد مربوط به مسافرانی است که از شهر ووهان چین آمده‌اند. اما یکی از تکان‌دهنده‌ترین حقایق، فعال بودن خط هوایی مستقیم بین ووهان و مهم‌ترین شهرهای غرب و شرق ایالات متحده یعنی لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو و  نیویورک است. بر اساس آخرین گزارش‌ها پروازهای مستقیم خط هوایی «چین جنوبی» (چاینا ساوترن ایرلاین) بین فرودگاه بین‌المللی تیانهو شهر ووهان ـ مبدأ شیوع ویروس کرونا در چین و جهان‌ـ با فرودگاه جان اف‌کندی نیویورک که از اوایل تابستان ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده و به خاطر ارزان بودن، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، تا ماه میلادی‌گذشته (فوریه) همچنان برقرار بوده است! اگرچه ۳خط هوایی آمریکن، دلتا و یونایتد پروازهای مستقیم خود از خاک آمریکا به چین را متوقف کرده‌اند اما هنوز هیچ اعلانی مبنی بر متوقف شدن کامل پروازهای خطوط هوایی چین به ایالات متحده گزارش نشده است و فروش آنلاین بلیت‌های پروازهای میان ووهان و دیگر شهرهای چین و شهرهای پرجمعیت آمریکا ادامه دارد. طبق اعلام کمیسیون بهداشت ملی جمهوری خلق چین، اولین مورد ابتلای به ویروس کووید- ۱۹ مربوط به اول دسامبر (آخرین ماه) ۲۰۱۹ در بازار ماهی ووهان، مرکز ایالت هوبی و مهم‌ترین هاب حمل‌ونقل در مرکز چین مربوط می‌شود. به عبارت دیگر ۳ ماه پس از شیوع این ویروس خطرناک، هنوز هزاران مسافر و ناقل بالقوه از طریق پروازهای روزانه چاینا ساوترن ایرلاین به صورت مستقیم بین این شهر و قلب تجاری آمریکا در حال تردد هستند. البته این تنها بخش کوچکی از ۶۱ خط هوایی مستقیم روزانه و هفتگی (بدون توقف) بین شهرهای مختلف چین با ۱۴ شهر ایالات متحده شامل نیویورک، واشنگتن، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس، بوستون، هیوستون، سن‌خوزه، هونولولو (هاوایی)، شیکاگو، لاس وگاس، سیاتل، آتلانتا، دیترویت و دالاس است.
پیشتازی در مبارزه با کرونا
خبرگزاری فارس در گزارشی به گفت و گو با حسن رستم‌زاد رئیس شورای تأمین آستارا پرداخته و آورد:در بیمارستان شهید بهشتی آستارا با کمک شبکه بهداشت و کادر پزشکان و پرستاران از بیماران مشکوک به آنفلوآنزا و کرونا مراقبت‌های درمانی خوبی صورت می‌گیرد. این شهرستان جزء شهرستان‌هایی است که به‌لحاظ پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا با کمترین تنش مواجه بوده، اما به لحاظ تجهیزات و اقلام بهداشتی و ضدعفونی مانند سایر نقاط کشور در مضیقه هستیم. وی با بیان اینکه از ۵۰ بیمار مشکوک به آنفلوآنزا و کرونا تاکنون ۲۰ نفر بهبودیافته و به آغوش خانواده برگشته‌اند، گفت: در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان آستارا با کمک شبکه بهداشت و کادر پزشکان و پرستاران از بیماران مشکوک به آنفلوآنزا و کرونا مراقبت‌های درمانی خوبی صورت می‌گیرد. تاکنون هیچ مرگ ناشی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا و کرونا در سطح شهرستان مشاهده و گزارش نشده است. به‌گفته رستم‌زاد، از همان اوایل شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، شهرستان آستارا از نخستین شهرستان‌ها بود که به موضوع کرونا عکس‌العمل نشان داده و با درخواست بنده و دستور استاندار و حمایت دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، واحد قرنطینه و تب‌سنج دانشگاه علوم پزشکی در پایانه مرزی این شهرستان مستقر شد.   رئیس مجمع سلامت شهرستان آستارا با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ هزار نفر از اتباع آذری و ایرانی متردد از مرز زمینی این شهرستان به لحاظ تب‌سنجی و علائم بیماری کرونا موردپایش قرار گرفته‌اند، گفت: درصورت مشاهده علائم بیماری در اتباع آذری از ورود آن‌ها به کشور خودداری می‌شود. وی با بیان اینکه پایانه باری ایران و جمهوری آذربایجان کاملاً باز بوده و در روز، نزدیک به ۲۵۰ دستگاه کامیون در امر صادرات میوه و تره‌بار از مرز در حال تردد هستند، افزود: جهت پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در پایانه مسافری محدودیت‌هایی از سوی دو کشور اعمال شده است. رستم‌زاد اصل مبارزه با ویروس کرونا را پیش‌گیری و خودمراقبتی دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی هفته جاری را پیک شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام کرده است که مردم با مراقبت‌های بهداشتی و عدم‌ترددهای غیرضرورری در سطح شهر می‌توانند از شیوع ویروس به دیگران جلوگیری کنند. نماینده عالی دولت در شهرستان آستارا ضمن‌قدردانی از روشنگری رسانه‌ها بابت کاهش التهاب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: به مردم توصیه می‌شود اخبار صحیح مربوط به بیماری کرونا را از مراجع رسمی نظیر: صداوسیما، خبرگزاری‌ها و نشریات دنبال کنند.
آیا با شروع فصل گرما شیوع کرونا کمتر می‌شود؟
سایت خبری مشرق در گزارشی نوشت: برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی نسبت به فصلی بودن ویروس کرونا امیدوارند، اما آنها هنوز نمی‌توانند در این باره مطمئن باشند، زیرا از شیوع این ویروس زمان زیادی نگذشته است که دانشمندان شواهد مورد نیاز را برای بررسی این موضوع جمع‌آوری کنند. پل هانتر، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: همه ما باید به تلاش خود ادامه دهیم، باید این ویروس را با دیگر ویروس‌ها و بیماری‌های مشابه که به این روش گسترس می‌یابند، مقایسه کنیم. آنچه متخصصان می‌دانند این است که عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، سرفه و سرماخوردگی دارای تأثیرات فصلی است که می‌توان شیوع این نوع ویروس و بیماری‌ها را پیش بینی و مهار کرد. همچنین مشخص است که شرایط محیطی خاص مانند هوای سرد، رطوبت و نحوه رفتار مردم در طول زمستان بر روند بیماری همه‌گیر و عفونی تأثیرگذار است و انتقال ویروس‌ها را تقویت می‌کند. یک متخصص میکروب‌شناسی سلولی درباره گسترش ویروس‌های عفونی در فصل سرما، گفت: هوای سرد باعث بروز علائم سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا، همچنین باعث تحریک در معابر بینی و مجاری هوایی می‌شود که این علائم ما را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد. بسیاری از عفونت‌های تنفسی از جمله COVID-۱۹، در قطرات سرفه یا عطسه فرد آلوده در هوا پخش می‌شود. به گفته کارشناسانِ بیماری‌های عفونی، وقتی هوا سرد و خشک است، احتمال شناور شدن این قطرات در هوا و آلوده شدن افراد بیشتر است. یکی از سوالاتی که این‌ روزها درباره ویروس کرونا ذهن مردم را درگیر کرده، این است که آیا شیوع COVID-۱۹ در تابستان همان طور که با اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، کمتر می‌شود؟ بسیاری از افراد به از بین رفتن ویروس کرونا با شروع فصل گرما امیدوارند؛ برخی از دانشمندان همچنان در حال گمانه‌زنی هستند که ویروس کرونا در محیط‌های گرم‌تر زنده نمی‌ماند. همچنین تعداد موارد تاییدشده جدید طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که هر روز تعداد بیشتری بیمار از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند، اما نکته قابل توجه این است که هنوز از کاهش تعداد افراد آلوده به این ویروس آماری دیده نشده است. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین، COVID-۱۹ در دمای ۴ درجه سانتیگراد پایدار است و می‌تواند برای چندین سال در ۶۰ درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می‌گوید، در دماهای بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می‌یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می‌گذارد، نه توانایی آلودگی آن.
ویروس کرونا؛ در کمین چه کسانی است؟
باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به گفت و گو با مسعود مردانی عضو کمیته کشوری پرداخته و آورد: بهترین راه پیشگیری از کرونا، خودداری از دست دادن با یکدیگر و شستشوی مکرر دست‌ها است. متأسفانه برخی افراد در هنگام عطسه یا سرفه دست خود را مقابل دهان می‌گیرند و دست آن‌ها آلوده به ذرات تنفسی و آلوده می‌شود، سپس دست خود را به سطوح مترو و اتوبوس زده و منجر به شیوع ویروس می‌شوند. در حال حاضر موارد ابتلا رو به افزایش است و به نظر می‌رسد روزانه نیز شیوع بالاتری داشته باشیم. این ویروس از نظر ژنتیکی جدید است و بسیاری از مردم تجربه برخورد با آن را ندارند، در نتیجه در صورتی که در معرض آن قرار گیرند، احتمال قریب به یقین به آن مبتلا خواهند شد. مهم‌ترین راه انتقال کرونا از طریق دست آلوده و یا انتقال ذرات عطسه، سرفه و آبریزش بینی افراد به دیگران است. قطرات تنفسی در فرد بیمار راه عمده انتقال کرونا به دیگر هموطنان خواهد بود. او در پاسخ به این سوال که چه کسانی در معرض این ویروس هستند، اظهار کرد: همه افراد در معرض ابتلا به کرونا هستند، اما تاکنون مرگ و میر برای کودکان زیر ۱۰ سال گزارش نشده است. افراد بالای ۸۰ سال و بیماران مبتلا به سرطان، بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی، ایدز و افرادی که در حال شیمی درمانی باشند، بیشتر مستعد آسیب و مرگ بر اثر این بیماری هستند.
رفتارهایی که‌ آرامش مردم را به‌هم می‌ریزد
سایت خبری قدس آنلاین در گزارشی نوشت:در حالی که ویروس کرونا به‌همراه ویروس شایعه، جامعه را در یک التهاب فراگیر فرو برده، نمایش تبعیض توسط برخی از سیاسیون بر شدت این درد افزوده است. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا علی‌رغم افزایش بهبودیافتگان، همچنان رشد صعودی دارد و بنابر گفته وزیر بهداشت، هفته جاری هفته سختی خواهد بود و از مردم خواسته شده است در خانه‌ها بمانند. هشدارهای وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول موجب شده است تا مردم در تکاپوی یافتن لوازم بهداشتی همچون ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی‌کننده و دیگر اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده باشند. اما این اقلام در بازار کمیاب و گران شده است و به‌سختی و با قیمتی چند برابر می‌توان آن‌ها را یافت و خریداری کرد، علاوه بر این اقلام، سیر، زنجبیل و لیموشیرین نیز گران شده و در برخی مناطق کمیاب شده است. هشدارهای بهداشتی همچنین موجب شده است تا مردم با مشاهده علائمی همچون تب، سردرد، سرفه‌های شدید و بدن‌درد به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کنند، اما صف مراجعه‌کنندگان و وضعیت پذیرش افراد برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا شرایط سختی را برای مردم به وجود آورده است. در چنین شرایطی که مسئولان، مردم را به آرامش و رعایت هشدارهای بهداشتی توصیه می‌کنند، مردم انتظار دارند که مسئولان نیز امور کشور را به‌پیش ببرند و شرایط یکسانی در مواجهه با ویروس کرونا داشته باشند. اما برخی اخبار و رفتارها از سوی سیاسیون، عجیب و قابل توجه است. یکی از این موارد، تعطیلی جلسات علنی مجلس شورای اسلامی است. تعطیلی مجلس در حالی که بررسی بودجه سال ۹۹ را دستور کار دارد، موجب واکنش بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی شده است و کاربران این شبکه‌ها با انتشار تصاویر و نوشته‌هایی از نمایندگان خواسته‌اند در سخت‌ترین شرایط فعالیت خود را متوقف نکنند و با حفظ مسائل بهداشتی، علاوه بر بررسی بودجه ۹۹، تصمیمات مهمی را برای مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای آن برای جامعه ایران اتخاذ کنند. تعطیل شدن مجلس در شرایطی که مسئولان، مردم را به حفظ آرامش دعوت می‌کنند، برای مردم ناخوشایند است.
لشگرکشی طاعونِ قرن ۲۱
روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی نوشت: هنوز قربانی می‌گیرد. همچنان بدون توجه به موانع، در حرکت است و با تمام قوا از هر سوراخی که فکرش را بکنید داخل می‌شود. آری، این خاصیت ویروس قرن بیست و یکمی است که ما به آن کرونا می‌گوییم. بی‌رحم، لجباز، و البته بی‌سر و صدا؛ دقیقا همانند «چینی‌ها» عمل می‌کند. کشوری که تا قبل از سال ۲۰۰۱ تلاش داشت به هر ترتیب که شده خود را وارد بازار اقتصاد جهانی کند و در این مدت بی سر و صدا و به صورت خزنده و زیر پوستی کارش را پیش بُرد و تا قبل از شیوع «کرونا» به اقتصاد دوم جهان تبدیل شده بود. بسیاری (با صرف نظر از اینکه توهم توطئه دارند یا خیر) معتقدند ویروس کرونا یک ویروس تزریق شده از سوی آمریکایی‌ها است که برای به زانو درآوردند چین طراحی شد. برخی دیگر هم این موضوع را به سُخره می‌گیرند و معتقدند که این حرف‌ها یک توهم نوستالوژیک و برآمده از ذهنیت جنگ سرد است که هیچگونه سندیت و حقیقتی ندارد. اما به نظر این صحبت‌ها تا دو سه هفته پیش جذابیت داشت نه حالا که اکثر کشورهای دنیا (بجز آفریقا) با این ویروس درگیر هستند و حالا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همین روز گذشته بود که اولین مورد مبتلا به کرونا در قطر پیدا شد و به موازات آن دو هتل مجلل در ابوظبی پایتخت امارات پس از آنکه آزمایش کرونا دوچرخه‌سواران ایتالیایی مستقر در این هتل‌ها مثبت اعلام شد، از سوی مقامات بهداشتی امارات بسته شد و هیچ کس حق ورود و خرج از آنها را ندارد. این البته بخش بسیار کوچکی از وضعیت اسف‌باری است که کرونا برای جهان درست کرده استشرکت فناوری و رسانه اجتماعی فیس‌بوک روز گذشته اعلام کرد، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا بزرگترین رویداد سالیانه این شرکت موسوم به اف-۸ را لغو می‌کنددر این مسیر آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث نگرانی شده، تاثیر کرونا بر بازارهای جهانی (اعم از طلا، سکه، نفت  و حتی تکنولوژی) است. در این راستا شرکت فناوری و رسانه اجتماعی فیس‌بوک روز گذشته اعلام کرد، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا بزرگترین رویداد سالیانه این شرکت موسوم به اف-۸ را لغو می‌کند. رئیس کارآفرینی شبکه فیس‌بوک در پیامی که در وبلاگ خود منتشر کرده نوشت: به جای برگزاری رویدادی بزرگ برای توسعه دهندگان، رویدادهایی را به صورت محلی برگزار و محتواهایی را به صورت آنلاین و ویدئویی منتشر می‌کنند. این وضعیت فقط برای فیسبوک پیش نیامده است. چند روز قبل  شنیده شد که شرکت ال‌جی در کره‌جنوبی به دلیل شیوع کرونا کارخانه خود را تعطیل کرده است اما کمی بعد آنرا تکذیب کرد و حتی خبر تعطیلی شرکت ال‌جی در ایران هم تکذیب شد. اما روز گذشته (شنبه، ۱۰ اسفند) گزارشی در رویترز منتشر شده که سخنگوی شرکت ال‌جی دیسپلی در آن صریحاً اعلام کرده است که به دنبال تایید خبر ابتلای یکی از شهروندان شهر گومی در کره جنوبی، به طور موقت و تا اطلاع ثانوی کارخانه تولید نمایشگر گوشی‌های هوشمند خود را تعطیل خواهد کرد.
تمهیدات سازمان پایانه‌ها برای مقابله با کرونا
خبرگزاری ایمنا به بازتاب سخنان رسول عباسی مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور پرداخت و آورد: از زمان انتشار خبر ابتلای هموطنان به ویروس کرونا، اتحادیه سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها با توجه به اهمیت اجرای اقدامات پیشگیرانه در پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها که از اماکن پرتردد شهروندان است با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور مکاتبات مختلفی را با سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها و مدیریت‌های بار و مسافر شهرداری‌ها انجام داده است. راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با ویروس کرونا در پایانه‌های مسافربری، راهنمای ضدعفونی کردن و گند زدایی پایانه‌ها و راهنمای راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با کرونا ویروس در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به شهرداری‌های کشور ابلاغ شد. مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور از ابلاغ دستورالعمل‌های کشوری مرتبط با کوروناویروس جدید و چک لیست پایش ویروس کرونا به مدیریت‌های مرتبط با عرصه حمل و بار و مسافر در شهرداری‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی از شهرداری‌ها و تماس‌های مستمر با آن‌ها با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، عملیات گندزدایی و ضدعفونی پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های با جدیت در حال انجام است. در تلاش هستیم تمامی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب دستگاه‌های مسئول را به شهرداری‌ها ابلاغ کنیم تا با وحدت رویه واحد، زمینه پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها و اعمال نظارت‌های لازم در این زمینه فراهم شود. عملیات ضدعفونی محیطی پایانه‌های مسافربری شهرداری حداقل دومرتبه در طول شبانه روز و همچنین ضدعفونی اتوبوس‌های بین شهری پس از هر سرویس و اطلاع رسانی به مسافران در خصوص رعایت نکات بهداشتی و راه‌های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اجرا می‌شود.
قرنطینه کشتی آلوده به ویروس کرونا ایده اشتباهی بود
خبرگزاری فارس در گزارشی دیگر آورد: نتایج یک بررسی علمی نشان می‌دهد قرنطینه کشتی کروز ژاپنی و جلوگیری از پیاده شدن سرنشینان آن ایده اشتباهی بود و منجر به افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا شد. کشتی تفریحی شاهزاده الماس به علت ابتلای تعدادی از سرنشینان آن به ویروس کرونا بیش از دو هفته قرنطینه شد. بررسی های محققان سوئدی نشان می دهد اگر این کشتی قرنطینه نشده و مسافران آن امکان پیاده شدن پیدا می کردند تعداد مبتلایان نهایی به کرونا به مراتب کمتر می شد. کشتی یادشده که متعلق به ژاپن است به علت ابتلای اولیه ۴۵۴ مسافرش به ویروس کرونا بسیار خبرساز شد. در نهایت آمریکا بیش از ۳۰۰ تن از مسافران این کشتی را که آمریکایی بودند و ۱۴ نفر از آنان مبتلا به ویروس کرونا شده بودند، به آمریکا منتقل کرده و در پایگاه‌های ارتش این کشور قرنطینه کرد. پژوهشگران سوئدی می گویند اگر قرنطینه این افراد در داخل کشتی طولانی نمی شد تعداد مبتلایان به کرونا در این کشتی تا یک چهارم کمتر بود. اما اصرار بر این کار، تعداد مبتلایان به کرونا را چهار برابر کرد. کشتی یادشده که دارای ۳۷۰۰ مسافر بود بعد از رسیدن به بندر یوکوهاما تا ۱۹ فوریه در وضعیت قرنطینه باقی ماند و البته تلاش شد مسافران بیمار از مسافران عادی جدا نگه داشته شوند. در زمان تخلیه تعداد مبتلایان به کرونا در این کشتی به ۶۱۹ نفر رسید. اگر این کار به سرعت و بعد از شناسایی اولین مبتلایان به ویروس کرونا صورت می گرفت تعداد مبتلایان از ۷۰ نفر فراتر نمی رفت.

منبع: ایرنا

منبع: تقریب

کلیدواژه: سازمان های پایانه های مسافربری شهرداری ها مقابله با ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا آنفلوآنزا و کرونا تعداد مبتلایان بیماری های عفونی بیماران مبتلا پیشگیری از کرونا بیمارستان ها شهرستان آستارا میزان مرگ و میر مشکوک به کرونا ویروس کرونا بیمار مشکوک گزارشی نوشت برای مقابله ویروس کرونا وزارت بهداشت مبتلا شده اند کرونا در کشور شیوع کرونا سوی دیگر فوت کرده اند عفونی کننده کرونا ویروس وزیر بهداشت کرونا هستند نشان می دهد یک فوتی آقا محمود بیماری ها کره جنوبی پیام رسان روز گذشته زندان ها مدت زمان منتشر شد فیس بوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۲۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟