Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه و «عبدالرحمن الاحیرش» معاون نخست وزیر و «عبدالهادی الحویج» وزیر خارجه دولت شرق لیبی روز یکشنبه در دمشق با یکدیگر دیدار کردند.

دو طرف در این دیدار بر ازسرگیری روابط دوجانبه و گسترش همکاری ها برای مقابله با تهدیدهای مشترک از جمله اقدامات ترکیه در نقض حاکمیت دو کشور تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوریه و دولت شرق لیبی همچنین توافقنامه بازگشایی اماکن دیپلماتیک و کنسولگری در دو کشور و هماهنگی در اتخاذ مواضع مشترک در محافل منطقه ای و جهانی را امضا کردند.

دو طرف همچنین خواستار همکای های بیشتر برای مقابله با دخالت های ترکیه در امور داخلی سوریه و لیبی شدند.

کارشناسان معتقدند افزایش تنش ها میان سوریه و ترکیه در پی عملیات آزادسازی استان ادلب از سوی ارتش سوریه و افزایش اختلافات میان آنکارا و مسکو در این خصوص از یک سو و اعلام حمایت رسمی ترکیه از دولت وفاق ملی در طرابلس (به عنوان رقیب دولت شرق لیبی) از سوی دیگر باعث نزدیک شدن مواضع سوریه و دولت شرق لیبی حول مقابله با ترکیه شده است.

در روزهای اخیر تلاش های سوریه برای آزادسازی آخرین پایگاه تروریست های مورد حمایت ترکیه خشم آنکارا را در پی داشته است و درگیری های نظامی میان ترکیه و سوریه در استان ادلب را به بالاترین سطح خود رسانده است.

ترکیه به عنوان حامی اصلی دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) بارها ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای ارتش ملی به عنوان حامی دولت مستقر در شرق این کشور را به بحرانی کردن اوضاع لیبی متهم کرده است. در همین حال ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر «فایز السراج»  رییس دولت وفاق ملی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

طبق توافق نظامی ترکیه می تواند در صورت درخواست طرابلس به ارتش و پلیس لیبی کمک نظامی کند؛  این اقدام جدید ترکیه در شرق مدیترانه باعث ایجاد تنش میان این کشور با یونان، مصر و سایر کشورها شده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق با محوریت نیروهای ارتش ملی و فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و دولت مستقر در غرب لیبی با محوریت دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج تقسیم شده است

روسیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و مصر از نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند و در مقابل ترکیه، قطر، آمریکا و کشورهای غربی حامی دولت وفاق ملی لیبی هستند.

منبع: خبرگزاری رسمی (سانا) برچسب‌ها سوریه دمشق طرابلس لیبی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه دمشق طرابلس لیبی ترکیه سوریه سوریه لیبی ترکیه سوریه لیبی ترکیه سوریه لیبی سوریه ترکیه سوریه ترکیه لیبی سوریه لیبی ترکیه سوریه ترکیه ترکیه سوریه ترکیه لیبی لیبی ترکیه لیبی ترکیه ترکیه لیبی ترکیه مصر لیبی لیبی روسیه عربستان امارات اردن مصر لیبی ترکیه آمریکا لیبی سوریه دمشق طرابلس لیبی ترکیه دولت شرق لیبی دولت وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تاکید اینکه موضع کشورش از زمان ظهور مساله فلسطین در سال ۱۹۴۸ ثابت بوده است، افزود که با وجود شرایطی که سوریه از سر گذرانده است، یک لحظه یا تحت هر شرایطی که بوده موضعش دچار تزلزل نشده است.

وی تصریح کرد هر آنچه می‌تواند در حد امکانات موجود ارائه کند، بدون هیچ تردیدی در اختیار فلسطینی‌ها یا هر مقاومتی در برابر رژیم صهیونیستی قرار خواهد داد.

اسد همچنین خاطرنشان کرد که موضع دمشق در قبال مقاومت، «به عنوان یک مفهوم یا عمل، تغییر نخواهد کرد، بلکه تثبیت‌تر خواهد شد».

وی اشاره کرد رویداد‌ها ثابت کرده است که هر کسی که تصمیمی ندارد هیچ امیدی به آینده ندارد و هر که صاحب قدرت نباشد در این دنیا ارزشی ندارد و هر که در دفاع از وطن مقاومت نکند، در درجه اول لایق وطن نیست.

اسد در سخنرانی خود در نشست گسترده کمیته مرکزی حزب بعث سوسیالیست عربی که روز شنبه در کاخ کنفرانس در دمشق پایتخت این کشور برگزار شد، تاکید کرد که سوریه «امروز تسلیم نخواهد شد، زیرا ماهیت موضوع تغییر و خود دشمن نیز تغییر نکرده است».

براساس گزارش روزنامه الوطن سوریه، رئیس جمهور سوریه در این زمینه با تاکید بر اینکه «تن‌ها متغیر، رویداد‌ها به شکل بیرونی» است، توضیح داد که کشتار‌ها با رفتار رژیم اشغالگر چه تعداد روند کشتار افزایش یا کاهش یابد، اتفاقی نیست.

اسد همچنین با اشاره به اینکه «سوگیری کورکورانه کشور‌های غربی نسبت به صهیونیسم چیز جدیدی نیست» تاکید کرد: «تا زمانی که وضعیت تغییر نکند و حقوق فلسطینی‌ها و سوری‌ها به دست نیاید، هیچ چیزی موضع ما را حتی به اندازه جابجا کردن یک تار مو تغییر نخواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد که تسلیم، احساس کاذب امنیت، شاید قدرت و گاهی موجودیت می‌دهد، اما اسد توضیح داد که این تا زمانی است که ماموریت لازم به پایان برسد و پس از آن مردم، کشور‌ها و ملت‌ها کنار گذاشته می‌شوند.وقتی از وطن صرف نظر می‌شود این به معنای نابودی و از بین رفتن آنها است.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه جنگ غزه حامیان تقلید از غرب را در جهان عرب و سوریه آشکار کرد، خاطرنشان کرد: ما نشنیدیم که آنها در مورد جنگ غزه صحبت کنند یا به موضع غرب در قبال غزه توجه داشته باشند. حمایت سیاسی از اسرائیل و مشارکت مستقیم نیرو‌های نظامی و امنیتی غربی در جنگ و ارسال اسلحه به اسرائیل رخ داد و ما هیچ حرف و بیانیه و اظهارنظری از آنها نشنیدیم. همچنین نه در مورد دموکراسی مربوط به سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌ها و ... درحالیکه همه این اعتراضات مطابق قانون اساسی و قانون بودند، اما ما حرفی از آنها نشنیدیم.

رئیس جمهور سوریه عنوان فلسطین را مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنوان امروز دانست و افزود: برجسته‌ترین موضوع در این عنوان، بازگشت دوباره مساله فلسطین به منصه ظهور است به گونه‌ای که تاکنون دیده نشده است.

وی افزود: امروز عدالت این موضوع روشن شده است و جنگ غزه حقیقت بسیاری از رژیم‌ها را برملا کرده است و صداقت را در برابر نفاق و دورویی متمایز می‌کند و موضع در قبال مساله فلسطین را به عنوان مرجع در ارزیابی آن مواضع مطرح می‌کند.

اسد ادامه داد: مهمترین مدلی که امروز می‌بینیم، مدل ترکیه (رجب طیب اردوغان)، رئیس جمهور ترکیه است، علیرغم اینکه یک فرد واقعاً باهوش باید این حقیقت ساده را بداند هوش جمعی مردمی قوی‌تر از هر فردی است، اما اردوغان معتقد است که می‌تواند مردم ترکیه را فریب دهد، با زبان خود به اسرائیل حمله کند، اما با دستش از اسرائیل حمایت کند. مردم ترکیه در انتخابات به او درس بزرگی دادند. درس این است که قدرت جایگاه رسمی و حزبی در همذات پنداری با جایگاه مردمی است.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بانکی پور سند روابط جنسی مردان ترکیه با زنان پُرشمار را منتشر کرد | عدد یاد شده به چه معناست؟ +لینک منبع
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟