Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@00:01:07 GMT

تکامل بینایی نوزاد از تولد تا یک سالگی چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۶۰۴۹

تکامل بینایی نوزاد از تولد تا یک سالگی چگونه است؟

اولین روز‌های بعد از تولد
در این روز‌ها نوزاد تار می‌بیند و فقط می‌تواند اشیایی که در فاصله حدود ۲۵ سانتی متری قرار دارند تشخیص بدهد. یعنی حدود فاصله صورت او تا مادرش در زمان شیرخوردن. البته نوزاد فقط چند ثانیه به صورت مادرش نگاه می‌کند. برای تشویق رشد بصری در هر دو چشم، مادر باید برای شیر دهی از هر دو سینه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صورت هر دو چشم به صورت یکسان برای دیدن تحریک می‌شوند. در این روز‌ها نوزاد همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند. بعد از چند ماه دید رنگی چشم‌ها شروع به رشد می‌کند. دید رنگی نوزاد در حدود ۴ ماهگی کامل می‌شود. در هفته اول اشیا سفید و سیاه برای نوزاد بیشتر از بقیه رنگ‌ها تحریک کننده هستند.

تشخیص از هفته دوم
از هفته دوم تولد به بعد نوزاد می‌تواند کم کم چهره مادر و پدرش را تشخیص بدهد. او چندین ثانیه روی صورت‌ها تمرکز می‌کند. در این حالت باید به او نگاه کنید و با لبخند به این بازی او پاسخ بدهید. البته حتما باید در میدان دید او قرار بگیرید، یعنی همان فاصله ۲۵ سانتی متری. در این زمان نوزاد از اینکه می‌تواند چهره مادرش را ببیند خیلی خوشحال است.
مکث کردن و خیره شدن از هفته سوم
از هفته سوم به بعد نوزاد چهره مادرو پدرش را تشخیص می‌دهد، البته او هنوز هم می‌تواند فقط تا ۲۵ سانتی متری مقابلش را ببیند. با این حال، توجه او در این هفته طولانی‌تر شده است. تا این زمان نوزاد فقط ۳ تا ۴ ثانیه به صورت مادر و پدرش خیره می‌شد، اما در زمان او تا ۱۰ ثانیه می‌تواند نگاه کند و به اصطلاح زل بزند. از این هفته به بعد سیر تکامل بینایی نوزاد خیلی سریعتر می‌شود. بهتر است با صحبت کردن و انجام کار‌های خنده دار و لبخند زدن نزدیک به صورت نوزاد دید او را تحریک کنید. با قرار دادن اسباب بازی‌های خوش رنگ و لعاب در جلوی چشم‌های او می‌توانید به سرعت تکامل بینایی‌اش کمک کنید.
توجه به اشیا در هفته چهارم
نوزاد از هفته چهارم به بعد کم کم به دنیای اطرافش توجه می‌کند. او زمانی که در آغوش مادر و پدر است به اشیای اطرافش نگاه می‌کند و سرش را برای دیدن اشیا می‌چرخاند.
تکامل بینایی نوزاد در یک ماهگی
در این ماه نوزاد می‌تواند چشمهایش را به سمت منابع نور بگرداند. می‌تواند تماس چشمی برقرار کند و اشیا را به صورت افقی و حول محور وسطشان دنبال کند. با اینکه در این ماه منابع نور را دنبال می‌کند، اما چشم‌های نوزاد در ۱ ماهگی خیلی به نور حساس نیستند. به همین دلیل زمان خواب او نگران روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها نباشید. این کارباعث بدخوابی نوزاد نمی‌شود.
بینایی نوزاد در دو تا سه ماهگی
در این سن نوزاد می‌تواند چهره‌ها را به خوبی و کامل تشخیص بدهد. می‌تواند چشمهایش را حرکت بدهد و اشیا را به صورت عمودی و دایره‌ای دنبال کند. حساسیت به نور در او بیشتر می‌شود. دست یا پا‌ها را در واکنش به دیدن اشیا تکان می‌دهد. می‌تواند تماس‌های مشتاقانه چشمی را برای مدت زمان بیشتری برقرار کند. حالا زمان خرید و قرار دادن یک شی متحرک روی گهواره اوست. کودک لم دادن به پشت و خیره شدن به اشیا متحرک را دوست دارد. در این زمان نوزاد زمان صحبت کردن، آواز خواندن و کتاب خواندن به حرکات لب‌های مادرش خیره می‌شود.
بینایی نوزاد در ۳ تا ۶ ماهگی
میدان دید نوزاد در این ماه بیشتر می‌شود و می‌تواند نگاهش را حول محور شی بچرخاند. نوزاد در این سن به دست و پا‌ها و اسباب بازی هایش کنجکاو می‌شود و بیشتر توجه می‌کند. همچنین افتادن و غلت زدن اسباب بازی‌ها را با هیجان بیشتری تعقیب می‌کند. کم کم تمرکزش تقریبا روی سراسر خانه است و دوست دارد به عکس العمل‌ها نگاه کند و چشم‌ها را به طور مستقل از سر حرکت می‌دهد. در این مرحله، نوزاد خیلی بیشتر از قبل به اسباب بازی‌ها و تصاویر علاقمند می‌شود. او به طور مداوم با چیز‌هایی که چشم اندازش را تحریک می‌کنند، درگیر است. مطمئن شوید که اسباب بازی‌های مناسب به اندازه کافی در دسترسش هست. دید رنگی نوزاد در حدود ۴ ماهگی کامل می‌شود.
بینایی نوزاد در ۷ تا ۱۰ ماهگی
نوزاد در این سن به تصاویر علاقه نشان می‌دهد و توجهش به اشیای کوچک و رنگی جلب می‌شود و به آن‌ها دست می‌زند. اشیا نیمه پنهان را می‌شناسد از طریق بخش آشکارش تشخیص می‌دهد.
بینایی نوزاد در ۱۱ تا ۱۲ ماهگی
نوزاد در این سن کاملا می‌تواند تصاویر را تشخیص بدهد. مثلا یک آلبوم عکس جلویش بگذارید به راحتی می‌تواند افرادی را که می‌شناسد با دست نشان بدهد. او می‌تواند از پنجره اشخاص را دیده و بشناسد. می‌تواند در بازی با مادر و پدرش چهره‌ها را به خوبی تشخیص بدهد. دید کاملی در خانه دارد و همه چیز را خوب می‌بیند.       منبع:نی نی سایت

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بینایی نوزاد سلامت نوزاد پارسی خبر بینایی نوزاد اسباب بازی ها تکامل بینایی تشخیص بدهد چشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در 23 سالگی: وینی به رکورد گرت بیل رسید!

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید شب گذشته در چهارچوب رقابت‌های هفته سی و سوم لالیگا در ورزشگاه خانگی رئال سوسیداد به مصاف این تیم رفت و موفق شد با تک گل آردا گولر برابر حریف به پیروزی برسد و سه امتیاز ارزشمند را به دست آورد.

انجام دو بازی پرفشار برابر منچسترسیتی و بارسلونا در هفته گذشته باعث شده بود که کارلو آنچلوتی به صورت جدی به فکر بازی حساس برابر بایرن مونیخ در نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا باشد که قرار است سه‌شنبه شب برگزار شود و به همین دلیل به بسیاری از بازیکنان ترکیب اصلی‌اش در این دیدار استراحت داد.

به همین دلیل بود که وینیسیوس در این بازی از ابتدا در ترکیب اصلی قرار نداشت و روی نیمکت نشسته بود و در دقیقه ۶۸ به دستور مربی ایتالیایی به جای گولر وارد میدان شد و حضورش در این بازی باعث شد که به رکورد جذابی دست پیدا کند.

این ستاره برزیلی حالا در ۲۳ سالگی موفق شده است در 258 بازی با پیراهن رئال به میدان برود و شب گذشته با رکورد گرت بیل از نظر تعداد بازی برای این تیم برابر شد که از یک سو هم نشان می‌دهد این بازیکن ولزی در طول دوران حضورش در سانتیاگو برنابئو تا چه حد از میادین دور بوده است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از تکامل پورشه در طول زمان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • در 23 سالگی: وینی به رکورد گرت بیل رسید!
  • (عکس) تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند