Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آمار مبتلایان به کرونا ویروس در استان مرکزی به ۶۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد جمالیان، امروز یکشنبه 11بهمن در گفتگوی تلویزیونی با شبکه آفتاب اظهار کرد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی ۶۷ نفر است که به تفکیک شهرستانها در اراک ۲۲ مورد، ساوه ۱۳ مورد، دلیجان ۱۰ مورد، محلات ۴ مورد، کمیجان ۴ مورد، خنداب یک مورد، تفرش ۲ مورد، خمین ۴ مورد، آشتیان ۳ مورد و فراهان ۴ مورد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین با اشاره به شیوع آنفلوانزا در کشور گفت: از ابتدای شیوع کرونا ویروس ۴۳۰ مورد مشکوک به ثبت رسیده است که از این تعداد نتیجه آزمایش ابتلا به کرونا ویروس در بین ۶۷ بیمار مثبت بوده و مابقی را آنفلوانزا یا سرماخوردگی عادی تشکیل داده است.

وی از ترخیص سه نفر و بهبودی کامل آنها خبر داد و افزود: هفت مورد از موارد ابتلای به کرونا نیازی به بستری نداشتند و به صورت سرپایی در منزل قرنطینه شدند و روزانه رصد می‌شوند و مابقی مبتلایان پس از اقدامات درمانی و اعلام نتیجه آزمایش منفی از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: هیچ مشکلی در خصوص ظرفیت درمانی مبتلایان در شهرهای استان وجود ندارد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. کلیه بیماران مشکوک در شرایط استاندارد نمونه‌گیری می شوند و آزمایش کرونا در مرکز استان انجام می شود و نتیجه آن در اراک اعلام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کیت تشخیص به میزان لازم در استان وجود دارد و در دو روز گذشته دو دستگاه تشخیصی دیگر به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال خریداری و به دستگاه‌های تشخیصی اضافه شده است که موجب تقویت حفاظت پرسنل شده و سرعت انجام نمونه‌گیری افزایش می‌یابد و هیچ مشکلی از لحاظ نمونه‌گیری و تشخیص در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: سامانه ۳۸۳۹ برای پاسخگویی به مردم استان در نظر گرفته شده و هدف از راه‌اندازی این سامانه پاسخ به سوال‌های پزشکی مردم و رفع تردید آنها در خصوص ابتلا به بیماری است تا از حجم مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه کانون شیوع این بیماری شهر قم بوده است، گفت: هیچ مورد اعزام بیمار از شهر قم به استان وجود ندارد ولی متاسفانه عده ای از بیماران یا از قم به شهرهای استان سفر کرده‌اند یا مردم استان در ارتباط با آنان بوده‌اند.

جمالیان در ادامه به نظارت بیشتر بر توزیع ماسک و موادضدعفونی در سطح استان اشاره کرد و افزود: انتظار ما از مردم این بود که از تردد غیرضروری در معابر و خیابان ها خودداری کنند اما براساس آنچه که می‌بینیم هنوز خیابان‌ها شلوغند و ترددهای غیرضروری وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی رفتارهای اجتماعی و بازخوردهایی که از مردم در قالب بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی مشاهده می شود خستگی را بر تن متولیان سلامت باقی گذاشته و احساس می کنیم که تلاش بیهوده می‌کنیم. از مردم انتظار می‌رود که موضوع در منزل ماندن را جدی بگیرند گرچه کار راحتی نیست اما باید شرایط را درک کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ساوه بر رعایت بهداشت در هنگام خرید نان و نیز تهیه مایحتاج زندگی تاکید کرد و افزود: عدم رهاسازی ماسک‌ها و دفع بهداشتی آنها در یک پلاستیک دربسته و نیز دغدغه‌های ناشی از جمع آوری زباله‌ها از جمله نگرانی‌های مجموعه حوزه سلامت است و نباید اجازه بدهیم هزینه بالایی برای بی‌مبالاتی ناشی از این اقدام پرداخت شود.

وی اوج ازدحام مردم در معابر شهری را بین ساعت ۱۹ تا ۲۱ اعلام کرد و افزود: طبیعتا خروج مردم در این مقطع زمانی از منزل، برای غنی سازی اوقات فراغت آنان صورت می‌گیرد که توصیه می‌شود اگر قصد خروج از منزل را دارند حتما توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

جمالیان خواستار تقویت حس مسئولیت اجتماعی در بین مردم شد و افزود: تذکر به یکدیگر درخصوص رعایت اصول بهداشتی و نیز پرهیز از تجمعات و برگزاری آئین جشن و عزا و ... از جمله موضوعاتی است که باید توسط مردم و با همدلی یکدیگر متذکر شد.

وی از گشت‌های مشترک علوم پزشکی با سازمان تعزیرات حکومتی به منظور نظارت بر قیمت کالای بهداشتی خبر داد و افزود: داروخانه‌ها مقصر گرانی اقلام بهداشتی نیستند و متاسفانه درصد قابل توجهی از شکایات مردمی متوجه داروخانه‌هاست. متاسفانه قیمت کالای بهداشتی چند روزی است گران شده است و داروخانه هم طبق فاکتور خرید اقدام به فروش می‌کند. تا آخر هفته به اندازه کافی ماسک و مواد ضدعفونی در سطح استان توزیع خواهد شد.

جمالیان همچنین از مردم خواست تا هرگونه تخلف در حوزه بهداشتی بویژه فعالیت قلیان‌سراها را با شماره ۱۹۰ اطلاع دهند چرا که دستگاه قضائی و علوم پزشکی در خصوص سلامت مردم کوتاه نخواهد آمد. اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت نکنند در راستای حفظ سلامت عمومی از هر ابزار قهری برای برخورد با متخلفین استفاده خواهیم کرد.

وی از افراد بالای ۶۰ سال بعنوان گروه پرخطر یاد کرد و افزود: توصیه می‌شود این گروه به هیچ وجه از منزل خارج نشوند و حتی فریضه دینی نماز خود را نیز بصورت انفرادی و در منزل اقامه کنند. در هنگام مراجعه به آرایشگاه هم حتما از وسایل شخصی استفاده شود.

وی همچنین گفت: این بیماری از انسان به حیوان منتقل نمی‌شود و ویروس کرونا با پختن مواد غذایی از بین می‌رود، لذا از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست.

رئیس علوم پزشکی اراک در ادامه اظهار امیدواری کرد که تا سال آینده واکسن و درمان این بیماری وارد بازار شود و گفت: در این صورت این بیماری نیز مانند سایر بیماری‌ها کنترل و مدیریت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که این بیماری در کشور ما تا پایان فروردین ماه فروکش کند.

وی همچنین خطاب به مردم گفت: هیچ نگرانی برای حضور مردم در مراکز درمانی وجود ندارد و می‌توانند بدون دغدغه‌ای به درمان سایر بیماری‌ها بپردازند چرا که در درمان مبتلایان به کرونا بیمارستان‌های خاصی ایزوله شدند.

وی گفت: باید تاسف خورد که برخی در حال حاضر اقدام به انجام عمل زیبایی و بینی می‌کنند که در چنین شرایطی هیچ جایگاهی ندارد.

جمالیان از اجرای طرح بازرسی زیستی در برخی نقاط استان نظیر ساوه و آشتیان خبر داد و افزود: این طرح در تمامی ورودی شهرها اجرا و افراد غربالگری می شوند و در صورت مشاهده مبتلایان، در همان نقطه قرنطینه انجام می شود یا به مراکز درمانی اعزام می شوند. این طرح موجب بروز اختلال در تردد جاده ها و ترافیک خواهد شد که از مردم انتظار می‌رود برای حفظ جان مردم استان با سعه صدر همکاری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس استان مرکزی استانی اجتماعی کرونا ویروس وجود ندارد نمونه گیری علوم پزشکی استان وجود ۴ مورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم

امروز مصادف است با سالروز شهادت علامه بزرگوار مرحوم مطهری رضوان الله تعالی علیه که به عنوان روز معلم نامگذاری شده، بدین جهت چند جمله‌ای عرض می‌کنم.

اولاً باید یاد آن شهید بزرگوار همیشه زنده باشد. ارزش وجودی مرحوم مطهری(ره) در این بود که خطر انحرافات، بدعت‌ها و آسیب‌ها و حملاتی که به دین و اعتقادات مردم می‌شد را به موقع تشخیص داده و با آن مقابله می‌کرد و این ویژگی‌ ممتاز یک معلم است.

معلم حقیقی انسان که نظیر و مثلی ندارد خدای تبارک و تعالی است. این عنوان «علّم آدم الاسماء» و علم اسماء که خدای تبارک و تعالی به آدم تعلیم نمود، فقط این نبود که یک اسماء و حقایقی را به آدم نشان داده  باشد، بلکه راه سعادت و شقاوت و اسباب آن را نیز به او نمایانده است. با نگاهی مختصربه قرآن می‌بینیم اسباب سعادت و خوشبختی همین‌طور اسباب خسران و حتی خسران مبین، همه در قرآن بیان گردیده است.

یک معلم واقعی هم باید به این مرحله برسد و همه‌ همّ و تلاش ما و شما نیز باید همین باشد. در این‌صورت است که اطلاق معلم آن هم در حد یک موجبه‌ی جزئیه بر ما مفهوم پیدا می کند.

اگر امروز بخواهیم معلم نمونه قرن را معرفی کنیم باید امام خمینی(ره) را نام ببریم که چگونه بشر را متوجه خطرات جهانی‌ این قرن کرد. امام فقط با طاغوت ایران مقابله نکرد، امام فقط خطر پهلوی را در ایران تشخیص نداد که با آن مقابله کند، امام خطر استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد و همه‌ مردم دنیا را متوجه این خطر بزرگ نمود و راه مقابله با آن را بیان کرد.

امام(ره) خطر اسرائیل و صهیونیزم را برای همه ادیان بیان کرد نه فقط برای اسلام. اسرائیل برای همه ادیان و همه کشورهای اسلامی خطرناک است. امام(ره) همه انسان‌ها و همه علما و دانشمندان مذاهب را به مقابله با خطر اسراییل دعوت نمود و این شاخص بزرگ یک معلم است.

می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که  همه ما مخصوصاً در این زمان، باید مراقب دین و اعتقادات مردم از هجوم بدعت‌ها، خرافات و اشتباهاتی باشیم که عده‌ای بخواهند در دین داخل کنند. چنانچه یک مدرس و استاد حوزه به این مهم توجه داشته باشد او می‌شود معلم واقعی.

همه ما باید به این سمت برویم. گاهی که انسان در خلوت خودش محاسبه می‌کند که کجا وظیفه خودش را درست انجام داده و کجا انجام نداده؟ مشاهده می‌کند که در خیلی از جاها کوتاهی کرده است. باید کاملا مراقب انحرافات بود، متأسفانه در سیمای جمهوری اسلامی مباحثی در سی‌شب از ماه رمضان مطرح گردید که بسیاری از آنها بی‌اساس بود که اکنون من نمی‌خواهم به تفصیل  وارد این موضوع شوم. اینها را چه کسی باید دنبال کند و جواب بدهد، در آخر هم منتهی شد به یک اهانت بسیار شرم‌آور به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) که انسان اگر از این جهالت و از این اهانت دِق کند و بمیرد حق دارد، ولی متأسفانه مطرح شد.

در این سخنرانی‌ها اگر کسی دقت کند گوینده ناخودآگاه به این نتیجه رسیده که دین در هیچ زمانی برای مردم پذیرش ندارد و اولیای دین نمی توانند مردم را جذب دین کنند. آیا این نتیجه با حقیقت دین سازگاری دارد؟ آیا این انحراف نیست؟ مسئولین صدا و سیما اشکالات علمی این مطالب را از حوزه و اندیشمندان مطالبه کنند و عده‌ای کارشناس دینی که لااقل بهره‌ای از اجتهاد دارند را بکار گیرند تا راجع به آن اظهار نظردقیق نمایند. حرف‌های مطرح در آن برنامه پر از اشکال علمی و التقاط و انحراف و تفسیر به رای است، انسان این درد را کجا ببرد؟

«‌هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» را با اینکه آیات بعد آن«الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ...» معنا کرده، معنا می‌کند به کسانی که حسود نیستند، ما به چه دلیلی از جیب خودمان، آیات قرآن و روایات را اینطور تخریب کرده و به ذهن جوانان و جامعه القا کنیم. در علم اصول و قواعد تفسیر واضح است که هر حدیثی که مشابهت لفظی با یک آیه دارد را نمی‌توان در تفسیر آن آیه قرار داد و اساساً حدیث را باید بر اساس ضوابط علم اصول تفسیر نمود در حالیکه در این سخنرانیها بدون توجه به این نکات صحبت شده است.

بنابراین حوزه‌ها باید بیدار باشند. بسیار مایه تأسف است که انسان ببیند یک مسائل انحرافی آن هم در مقدس‌ترین زمان‌ها از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود و متأسفانه در حوزه علمیه احدی به آن پاسخ نمی‌دهد. چرا؟ ما همه دلسوز انقلابیم، پوست و خون و رگ‌مان انقلاب است ولی این انقلاب را ما برای اسلام و احیای مکتب امام صادق(ع) می‌خواهیم. منِ طلبه حق ندارم از جیب خودم مطلبی را مطرح کنم که نه اساس دارد نه دلیل. این دردی است که امروز وجود دارد.

روز معلم نه فقط روز تجلیل از مرحوم علامه مطهری(ره)؛ بلکه باید تجلیل از همه اساتید و فقها و حکما و مفسران  حاضر و درگذشته باشد. کار یک معلم از کار یک طبیب به‌مراتب مهم‌تر و بزرگتر است. آیا روایت «ابٌ علّمک» را به صرف اینکه کسی یک اصطلاحات و اقوالی را بلد باشد و برای شما ذکر کند می‌توان بر او تطبیق داد؟ یا ابٌ علّمک کسی است که موارد خطر را بشناسد و بفهمد و تعلیم دهد؟ وقتی انسان به صنف عالمان توجه ‌کند تنها صنفی که می‌تواند انحراف و بدعت‌ها را تشخیص دهد فقها هستند، چرا فرمودند «‌الفقهاء حصون الاسلام»؟ نگفتند حکما و مفسران. فقه در این روایت به معنای اعم نیست بلکه آنهایی است که آشنا با احکام دین، با حلال و حرام و ضوابط آن هستند که می‌توانند اسلام را حفظ کرده و حصن برای اسلام باشند. ما باید در این مسیر قرار گرفته و پیش رویم.

از این محبت و بزرگواری‌ای که آقایان در مقام تکریم از استاد نسبت به بنده فرمودند متشکرم. بحمدلله آقایان خود از اساتید هستند، من همیشه خدا را نسبت به این لطف و عنایتی که در کنار همه الطاف و نعمش فرموده شاکرم که در مجلس بحث ما عده‌ای قابل توجه حضور دارند که هر یک از اساتید دروس عالی حوزه و اهل دقت و نظر هستند.

دعا می‌کنم خداوند افق‌های بزرگ علمی را به روی همه ما باز کند، گاهی  فکر می‌کنم عمر تمام شد، چه چیز دست ما آمده؟ هیچی! از این صحبت‌ها و تعریف‌هایی هم که می‌شود فریب نباید خورد. اینها همه تخیل است و آدم خیال می‌کند، واقع این است که ما باید با دعا و تضرع، با نماز شب و توسل به ائمه(ع) از خدا بخواهیم وقتی از دنیا می‌رویم دستان ما از علم پر باشد، هر چه که علم انسان بیشتر باشد رتبه او در عالم قیامت و تقربش به خدا بالاتر است، اینکه در قیامت شأن عالم از شهید هم بالاتر است، وجهش همین است، ان شاء‌الله خداوند نصیب همه ما بفرماید.

دیگر خبرها

  • پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند؛ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید
  • پاسخ همتی به انتقاد خبرگزاری دولت
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)