Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@22:39:02 GMT

تبعات ترك گفتن «نمی‌دانم» از دیدگاه نهج‌البلاغه

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۶۵۰۱

تبعات ترك گفتن «نمی‌دانم» از دیدگاه نهج‌البلاغه

در حکمت ۸۵ نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) به مطلبی اشاره می‌شود که در جامعه ما نیز این مسئله به چشم می‌خورد و لازم است که در این زمینه فرهنگسازی جهت رفع آن انجام شود و آن موضوع، اظهار نظر در مواردی است که به آن علم نداریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان: در حکمت ۸۵ نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) به مطلبی اشاره می‌شود که در جامعه ما نیز این مسئله به چشم می‌خورد و لازم است که در این زمینه فرهنگسازی جهت رفع آن انجام شود و آن موضوع، اظهار نظر در مواردی است که به آن علم نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطرات ترك گفتن «نمی‌دانم» در کلام امیرالمؤمنین(ع)به گزارش ایکنا از همدان، در حکمت ۸۵ نهج‌البلاغه آمده است: وَ قَالَ (علیه‌السلام): مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ و فرمود (ع): هر كه از گفتن «نمی‌دانم» سرباز زند به هلاكت رسد.

امام علی(ع) در این گفتار حکیمانه سخنى را که در حکمت ۸۲ آمده بود به‌صورت جالب دیگرى بیان می‌کند و می‌فرماید «کسى که جمله «نمی‌دانم» را ترک کند مواضع آسیب‌پذیر خود را در معرض ضربه‌هاى خطرناک (مخالفان) قرار داده است».

اشاره به این‌که با این کار خود را به هلاکت مى‌افکند و این هلاکت ممکن است جنبه دنیوى داشته باشد در آنجا که سخنان نسنجیده و خطرآفرین است و یا جنبه اخروى، در آنجا که سخنانش لطمه به حیثیت و آبروى اشخاص وارد می‌کند یا مردم را به گمراهى می‌کشاند.

«مقاتل» جمع «مقتل» است. ارباب لغت آن را به مواضعى از بدن که اگر ضربه بر آن وارد شود حیات انسان به مخاطره می‌افتد تفسیر کرده‌اند، مانند سر و سینه و امثال آن.

ابن ابى الحدید در شرح این سخن حکیمانه داستان جالبى از بوذرجمهر نقل می‌کند که زنى نزد او آمد و از مسئله‌ای سؤال کرد. بوذرجمهر گفت: نمی‌دانم. زن عصبانى شد. گفت: پادشاه هرسال آلاف و الوفى به تو می‌دهد که بگویى نمی‌دانم؟ بوذرجمهر گفت: آنچه را به من می‌دهد در برابر چیزهایى است که می‌دانم و اگر می‌خواست در برابر آنچه نمی‌دانم چیزى به من بدهد تمام بیت‌المال او نیز کفایت نمی‌کرد (اشاره به این‌که مسائلى را که ما نمی‌دانیم بسیار بیشتر از آن است که می‌دانیم).

مرحوم مغنیه در فى ظلال نهج‌البلاغه از کتاب «الحکمة الخالده» نقل می‌کند که دانشمندى می‌گفت: گفتن «لا أدرى» (نمی‌دانم) را یاد بگیرید، چراکه اگر بگویید نمی‌دانم به شما تعلیم می‌دهند تا بدانید و اگر بگویید می‌دانم از شما سؤال می‌کنند و نمی‌دانید و رسوا می‌شوید. سپس می‌افزاید: احدى از یاران رسول خدا(ص) ادعا نکرد که همه‌چیز را می‌داند و به‌طور مطلق نگفت: «سلونى» (از من بپرسید) به‌جز على بن ابى طالب(ع).

در همین رابطه ضرب‌المثلی نقل‌شده است که آن نیز محتواى کلام امام را دارد «مَقْتَلُ الرَّجُلِ بَیْنَ فَکَّیْهِ» موضع آسیب‌پذیر انسان در میان دو فک او قرار دارد (یعنى زبان او مایه هلاکت او می‌شود).

مرحوم شوشترى از قتاده (فقیه معروف اهل سنت) نقل مى‌کند که روزى ادعا کرد که من هر چه را تابه‌حال شنیده‌ام یا به حافظه سپرده‌ام هرگز فراموش نکرده‌ام. بعدازاین سخن به خدمتکارش گفت: کفش مرا بیاور بپوشم. خدمتکار گفت: کفش شما در پاى شماست (وى از آن ادعا و این عمل سخت شرمنده شد).

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایکنا

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مهارت نه گفتن امام علی ع نهج البلاغه نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا

اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند; به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

امام علی (ع) از دیدگاه اهل‌سنت+فیلم

.

این سخن را با حدیثى از امام باقر(علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر; به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج 2، ص 137، ح 1)

-----------------
منبع:
(پیام امام امیرالمؤمنین (ع) «شرح آیت الله مکارم شیرازی بر نهج‌البلاغه»)

انتهای‌‌پیام/

دیگر خبرها

  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم
  • بشاگرد مدال افتخار ایران
  • شکایت پرسپولیس از دو پرسپولیسی | تبعات اقدام علیه درویش
  • به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا