Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه کشور با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان قوی‌تر از گذشته گام برداشته‌اند و با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری در تولید ماسک‌های نانویی پیش‌قدم شده‌اند به طوری که ۶۰۰ شرکت در حوزه زیست‌فناوری در کشور فعال هستند.

 به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شیوع و انتشار ویروس کرونا سبب خسارت‌های قابل ملاحظه جانی و مالی در شهرهای بزرگ و کوچک جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت بحران ناشی از ‌ ویروس کرونا، موضوع مهمی است که می‌توان به وسیله مشاهده سیستماتیک، تجزیه و تحلیل‌ مکان‌های بیماران (منازل و یا محیط کار)، بیمارستان‌ها و کلینک‌ها و توزیع و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در خصوص کاهش آثار، آمادگی لازم، امداد رسانی‌ سریع و بهبودی آن اقدام کرد.

رصد و پایش شیوع بیماران مبتلا به کرونا و همچنین ایجاد آمادگی در حوزه‌های تشخیصی و درمانی، نیازمند اطلاعات مربوط به وضعیت، محل دقیق، نوع و افراد درگیر در بحران کرونا است.

اما در این میان افراد با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند به خود و سایر شهروندان کمک کنند. فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز قوی‌تر از گذشته در این مسیر مردم را همراهی می‌کنند. اکنون که کشور با این بیماری در مبارزه است اهمیت وجود فعالیت دانش‌بنیان‌ها دو چندان است.

ایران یکی از کشورهایی است که فناوری تولید ماسک N۹۵  را در اختیار دارد. این ماسک‌ها به دلیل دارا بودن نانوالیاف، قادر به مهار ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. ماسک‌هایی پر کاربرد برای زمان حال. اکنون این شرکت‌ها با تمام توان خود در حال تولید هستند تا کمبودی که در بازار به وجود آمده است را جبران کنند.

در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره چگونگی تولید ماسک‌های نانویی در کشور با چند نفر از مسؤولین به‌ گفت‌وگو نشست.  

زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان فراهم شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره می‌گوید: در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در ساخت و تأمین ملزومات مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند و اکنون همه بخش‌های کشور از جمله زیست‌بوم نوآوری، عزم خود را برای مقابله با این بیماری جزم کرده‌اند.»

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان کشور، با اشاره به نقش چشم‌گیر زیست فناوری در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: ۶۰۰ شرکت در حوزه زیست‌فناوری در کشور فعال هستند و از این حیث رتبه سوم آسیا را در اختیار داریم و باید زمینه صادرات بیشتر این محصولات را فراهم کنیم.

وی همچینین از توانمندی ساخت ماسک‌های نانوفیلتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی ضمن این که نیاز کشور به الیاف و فیلترهای نانو را تأمین می‌کنند تجهیزات ساخت این محصولات را هم صادر می‌کنند. این شرکت‌ها در تأمین ملزومات پزشکی نقشی مهم دارند و همه بسیج شده‌اند تا کشور را در مقابله با بیماری کرونا یاری کنند.

ستاری با اشاره به اینکه در تمامی حوزه‌ها تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان داریم، می‌گوید: اخیراً قرارداد حدود پنج میلیون ماسک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده است؛ این ماسک‌ها برای کادر پزشکی درمانی استفاده می‌شود تا آنان در این بحث مشکل خاصی پیدا نکنند.

تولید روزانه ۲۰ هزار «ماسک نانویی» توسط شرکت‌ دانش‌بنیان ​

و اما اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره ادامه می‌دهد: ماسک نانویی یا فیلتردار یکی از حوزه‌های پرمصرف این روزهای کشور در شرایط خاص است. خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان بسیار خوب که در سال‌های گذشته در حوزه تولید ماسک نانویی N95 و N99 با حمایت و کمک معاونت علمی فعالیت داشته توانسته ظرفیت تولید را به حداقل سه برابر افزایش دهد که تقریبا روزی ۲۰ هزار ماسک نانویی در این شرکت تولید می‌شود که بتوانند سریعا افزایش مقیاس دهند که بتوانیم بخشی از نیازهای کشور را فراهم کنیم. 

وی می‌گوید: معاونت علمی سعی کرده همه نوآوری‌ها و فناوری‌هایی که توسط محقیقن، دانشمندان ایرانی و شرکت‌های استارتاپی پیشنهاد می‌شود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا بتوانیم در حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با ویروس کرونا به صورت جدی وارد شویم. 

تولید روزانه هزار ماسک نانویی در مشهد

در ادامه گفت‌‌وگویی با سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم که وی معتقد است: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم، دستگاه‌هایی که قرار بود به خارج از کشور صادر شود را از بسته‌بندی باز کردیم و به سوله‌ها بازگرداندیم و در حال تولید ماسک‌های مدیای نانویی با کیفیت برای کادر درمانی بیمارستان‌ها هستیم. 

وی می‌گوید: سعی می‌کنیم با هماهنگی که بین مجموعه‌هایی که ماشین‌آلات را در اختیار دارند بتوانیم تولید مدیای ماسک نانو را به روزانه ۲۰۰ هزار و هفته آینده به ۳۰۰ هزار ماسک برسانیم.  تمام تلاش ما این است که با تمام ظرفیت حتی مجموعه‌هایی که در حوزه‌های دیگر کار می‌کردند را وارد فضای آماده‌سازی مدیای نانویی ماسک کنیم. 

سرکار می‌افزاید: در حال حاضر مدیایی تولیدی در تهران روزانه حدود ۷۰ هزار ماسک است و حدود هزار ماسک نانویی در مشهد تولید می‌شود که امیدواریم تا ۱۰ روز آینده تولید به ۳۰۰ هزار مدیا برسد. با خط تولید شرکت‌هایی که فیلترهای نانویی تولید می‌کردند مذاکراتی صورت گرفت و این شرکت‌ها تغییر کاربری دادند و ماسک مدیای نانویی تولید کردند که ظرفیتی حدود ۱۰۰ هزار ماسک دارد که  امیدواریم ظرفیت بیش از این افزایش یابد.  تلاش می‌کنیم دو دستگاه دیگر وارد خط تولید کنیم و بتوانیم به تولید روزانه ۳۰۰ هزار ماسک نانویی دست پیدا کنیم. 

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌افزاید: خوشبختانه در شرایط بحرانی کشور به هیچ جا وابسته نیستیم و تعداد معدودی از کشورها این قابلیت را دارند و فقط کشورهای آمریکا،  اروپا و ایران توان ساخت این ماسک‌ها را دارند. حتی کشورهای ژاپن، انگلیس و آلمان هم توان تولید ندارند و دستگاه‌های ما به قدری با کیفیت هستند که به کشورهای کره جنوبی، مالزی، چک و همه کشورها فروخته‌ایم به طوری که از کشورهای مختلفی برای خرید خط تولید صنعتی نانو الیاف برای تولید ماسک‌های نانویی و بستن قرارداد به کشور مراجعه کرده‌اند. 

وی می‌گوید: ماسک‌هایی که تولید می‌کنیم خاص، نانویی و با قدرت فیلتراسیون بالا هستند و اولویت استفاده با کادر درمانی، پزشکان و پرستاران بیمارستان‌‌هایی است که با افراد مشکوک یا مبتلا درگیر هستند. ویروس کرونا در هوا وجود ندارد به طوری که این ویروس بر روی سطوح می‌نشیند و با شستن دست‌ها و رعایت بهداشت می‌توان پیشگیری کرد و ضرورتی برای استفاده از ماسک وجود ندارد. فرد زمانی می‌تواند از ماسک استفاده کند که در مکان‌های پرازدحام تردد داشته باشد.  

 

سرکار می‌افزاید: در حال حاضر در تمام دنیا کمبود ماسک وجود دارد. به طور مثال اگر در جبهه‌ای جنگ است شما بگویید چرا جلیقه ضدگلوله برای مردم در شهرها وجود ندارد در حالی که اولویت با افرادی است که در خط مقدم جبهه مبارزه می‌کنند؛‌ بنابراین جلیقه ضدگلوله را در خیابان‌ها و شهرها در اختیار مردم قرار می‌دهند که مورد استفاده قرار بگیرد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ماسک نانو علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری شرکت های دانش بنیان تولید ماسک زیست فناوری حال حاضر حوزه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۷۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • گلایه از وضعیت شتاب‌دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می‌کند