Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:18:22 GMT

۱۲ محوطه تاریخی در آذربایجان‌غربی تعیین حریم می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۸۳۹۲

۱۲ محوطه تاریخی در آذربایجان‌غربی تعیین حریم می‌شود

جلیل جباری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش ساخت‌وساز و لزوم ساماندهی و حفاظت از آثار تاریخی، طرح تعیین حریم آثار باستانی محوطه‌های شناسایی شده در سطح استان با همکاری شهرداری و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعیین حریم باعث جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه‌های تاریخی و فراهم شدن شرایط مطلوب صیانت از این عرصه‌های ارزشمند می‌شود، اضافه کرد: هر سال بالغ بر ۶ میلیارد ریال برای تحقق این هدف در استان هزینه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طرح تعیین حریم این محوطه‌های مهم تاریخی از سوی گروه پژوهشگران و باستان‌شناسان انجام خواهد شد و هر شهری که مشارکت شورا و شهرداری در آن برای اجرای این طرح بیشتر باشد، اجرای تعیین حریم نیز توسط پژوهشگران سریع‌تر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در خصوص محوطه تاریخی «شایگان» مهاباد هم گفت: این محوطه که در بافت شهری قرار دارد و متاسفانه در سال‌های اخیر تعرضات و آسیب‌هایی دیده و در حال حاضر حدود یک هکتار از آن باقی مانده‌است.

وی افزود: عملیات گمانه‌زنی در این محوطه با مجوز رسمی از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و با همکاری و مساعدت شورای اسلامی شهر و تامین بودجه توسط شهرداری مهاباد هم‌اکنون درحال انجام است.

«جباری»، اظهار داشت: محوطه باستانی شایگان دارای آثاری از دوره‌های مفرغ و هزاره اول پیش از میلاد بوده که در سال ۱۳۴۵ با شماره ۶۰۹ نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی همچنین از مردم این منطقه خواست که درصورت مشاهده هرگونه اقدامی شامل تخریب، تصرف، تجاوز به حریم، ساخت‌وساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی این‌گونه آثار، مراتب را به میراث فرهنگی این شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی منطقه اقدام شود.

با تعیین حریم محوطه‌های تاریخی امکان هرگونه ساخت و ساز و عملیات ساختمان در جوار آنها منوط به تایید و ضوابط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی خواهد بود.

آذربایجان‌غربی دارای یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره‌کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه و مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

برچسب‌ها آذربایجان غربی میراث فرهنگی باستان شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی میراث فرهنگی باستان شناسی آذربایجان غربی میراث فرهنگی باستان شناسی آذربایجان غربی میراث فرهنگی تعیین حریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۸۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود

 مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بنا‌های تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

علیرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه