Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی کریمی تفرشی (رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور) می‌گوید: رسیدن به نرخ رشد سالانه ۲۲درصدی صادرات غیرنفتی از اهداف اصلی برنامه ششم توسعه صادراتی نیز محسوب می‌شود ازجمله مهم‌ترین بازارهای منطقه برای صادرات موادغذایی ‌ایران سه کشور روسیه، عراق و عمان است.

او درباره روند صادرات ایران می‌گوید: اولین و بزرگ‌ترین واردکننده محصولات صنایع غذایی‌ ایران، عراق است که در بسیاری از محصولات غذایی صادراتی‌ ایران جایگاه نخست را دارا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقاضای واردات عراق همواره چشمگیر بوده و پیوسته واردکننده خالص بزرگ موادغذایی در منطقه بوده است و ‌ایران نیز توانسته سهم مهمی از موادغذایی‌ این کشور را تامین کند و جزو شرکای تجاری طبیعی‌ ایران شناخته می‌شود.

به گفته رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور؛ دومین جایگاه را افغانستان دارد به‌طوری که همواره جزو چهار کشور نخست برای صادرات یکایک محصولات گروه مربوط به صنعت غذا قرار دارد. سومین جایگاه از آن روسیه است.

کریمی تفرشی با بیان این مطلب که گمرک اعلام کرده حدود ۸ روز بود که رانندگان کامیون ایرانی و عراقی در دو طرف مستقر و منتظر تصمیمات کشور عراق بودند، اظهار می‌کند: در آن روزها به دلیل بسته شدن مرز مهران، هزار دستگاه کامیون صادراتی در این مرز متوقف مانده بود که تاکنون ۲۰ دستگاه وارد شده‌اند و سرعت کار نیز عادی است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه که روزانه حدود ۴۰۰ کامیون در مرز بازرگان رد و بدل می‌شود و این تعداد می‌تواند به حدود ۵۰۰ کامیون برسد، می‌افزاید: درهای ورود و خروج مرز بازرگان از طرف دولت ترکیه از روز یکشنبه بسته شده و بنابر گفته سخنگوی گمرک، دلیل بسته شدن این مرز تدابیری برای سلامت اتباع ترکیه بوده است که البته با این کار خود کشور ترکیه نیز بسیار متضرر خواهد شد.

کریمی تفرشی با بیان اینکه آنچه مسلم است باید تدابیر ایمنی در مرزها اندیشیده شود و هر دو طرف کنترل‌های ویژه روزانه داشته باشند، می‌افزاید: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از کشورهای همسایه مرزها را بستند و صادرات غیر نقتی دچار مشکل شده است. واردات و صادرات محصولات بستگی به طولانی بودن حضور ویروس کرونا دارد. اما قطعا این موضوع تبعاتی در اقتصاد ایران خواهد داشت. همانطور که در چین ملاحظه شد اقتصاد چین در عرض یک ماه در آستانه فلج شدن قرار گرفت و مراودات تجاری این کشور قدرتمند اقتصادی متوقف شد. صادرات کالاهای روسی به چین با توجه به شیوع ویروس کرونا، بیش از یک چهارم کاهش یافت و تنها صادرات و واردات کالاهای عمده ادامه دارد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور با اشاره به سخنان نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و اینکه در حال حاضر واردات  یک‌هزار و  ۴۰۰قلم کالا از چین و دیگر کشورها ممنوع است و پیش از این ممنوعیت هم فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد واردات کشور، مصرفی بوده و بالای ۸۰ درصد را کالاهای واسطه‌ای و مرتبط با خطوط تولید تشکیل می‌دادند، می‌افزاید: چین زمانی متوجه بحران کرونا شد که این ویروس به شدت شیوع پیدا کرده بود. اینکه چقدر مدیریت و تدبیر مسئولین در ایران در جلوگیری از شیوع این ویروس در کشور به موقع و اساسی باشد در جلوگیری از بروز یک بحران اقتصادی در کشور می‌تواند موثر باشد. 

کریمی تفرشی می‌افزاید: در شرایطی که در برنامه بودجه سال آینده اتکاء اصلی بودجه بر اقتصاد غیرنفتی پایه‌ریزی شده است باید برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌ای از سوی دولت برای جلوگیری از ضربه به صادرات غیرنفتی در شرایط بروز بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا اندیشیده شود.

وی می‌گوید: بازارهای نفت وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند. تقاضای نفت مهم‌ترین عامل تغییر قیمت آن در ۲۰۱۹ بود. کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان نیز میتواند تاثیر شگرفی بر اقتصاد دنیا و ازجمله ایران بگذارد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور می‌گوید: مقابله جدی با شیوع این بیماری و تدابیر شدید ایمنی که بر سرعت روند جلوگیری از شیوع بیماری بیافزاید و اطلاع رسانی دقیق و شفاف یه مردم باید در دستور کار فوری دولت و مسئولین قرار گیرد.

وی در پایان اظهار می‌کند: آنچه مسلم است کمک به حفظ آرامش در جامعه و کنترل بحران در شرایط فعلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران صادرات غیرنفتی صنعت ویروس خانه صنعت ویروس کرونا کریمی تفرشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۹۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی

مهدی ضیغمی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه خودرو‌های برقی از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه خودرو‌های برقی از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: فعلا عرضه خودرو‌های برقی در همان سامانه قبلی خودرو‌های وارداتی انجام می‌شود.

به گفته وی به زودی سامانه‌ای در زمینه عرضه خودرو‌های وارداتی راه‌اندازی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی
  • تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟