Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-از سال‌ها پیش خودروهای شخصی به عنوان متهم ردیف اول آلودگی شهرها معرفی می‌شدند؛ این در حالی است که موارد دیگری مثل کارخانه‌های صنعتی از جمله دیگر عوامل آلوده کننده هوا هستند که تاثیرشان بر آلودگی هوا بیشتر است اما هیچ وقت حرفی از آن‌ها به میان نمی‌آید. مدیران شهری همیشه در پی راهی برای کم کردن رفت و آمدها به واسطه طرح‌های مختلف بودند و به همین دلیل هم طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خودروها اجرایی شد اما هیچ یک از این موارد نتوانست از آلودگی هوای تهران بکاهد

اگر بار ترافیک کم نبود امروز با یک بحران رو به رو بودیم

در روزهای اخیر شاهد بودیم که با وجود اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور رفت و آمدها با کاهش چشم گیری رو به رو شده است و خیابان‌ها تقریبا خلوت هستند اما باز هم آلودگی هوا بسیار بیشتر از حد مجاز است و شهر تقریبا در مه دود فرو رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال اینجاست که حالا مسئولان قرار است آلودگی هوا را به گردن چه کسی بیاندازند؟
>آدرس اشتباه
سنگینی مقررات مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا همواره بر دوش خودروهای شخصی بوده است؛ اما طی روزهای اخیر در پی شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌های تهران تعطیل شدند و میزان تردد خودروها هم در سطح شهر کاهش یافته است، نقشه‌های ترافیکی نشان از کاهش تردد خودروهای سواری دارد و بیشتر معابر شهر به رنگ سبز است،با این حال اما شاخص آلودگی هوا به جای آن که روند نزولی داشته باشد، روند صعودی دارد و سامانه هواشناسی نیز شاخص آلودگی هوا را ۱۵۰ واحد نشان می‌دهد. این وضعیت می‌تواند حامل این پیام باشد که تاثیر آلایندگی خودروهای سواری بر آلودگی هوا نه تنها آدرس خیلی دقیقی نیست، بلکه متهم ردیف اول هم نیست.
>طرح ترافیک بی تاثیر
اجرای طرح ترافیک در شهر تهران طی سالیان دراز همواره برای خودروهای سواری بوده است و تنها آن‌ها بودند که برای ورود به محدوده‌های ترافیکی در سطح شهر باید پول یا به قول مدیران عوارض پرداخت می‌کردند، در حالی که موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از پرداخت این پول معاف بودند. تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک در دو سال اخیر انتقاداتی را در پی داشت که از آن جمله می‌توان به بی تاثیری آن بر کاهش آلودگی هوا و هدف گذاری آن برای کسب درآمد بیشتر اشاره کرد. با این حال با توجه به وضعیت ترافیکی تهران و شاخص آلودگی هوا طی روزهای جاری در می‌یابیم که ارتباط معناداری بین کاهش تردد خودروهای سواری و آلودگی هوای تهران وجود ندارد و این موضوع غیر قابل انکار است.
>علت آلودگی هوا از دید مسئولین
مدیرعامل کنترل کیفیت هوای شهر تهران علت آلودگی هوای چند روز اخیر شهر تهران را علی‌رغم کاهش تردد خودروها در سطح شهر این طور مطرح کرد:«طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد طی دو روز اخیر میزان وزش باد در شهر تهران به ویژه در برخی ساعات صفر بوده و بیشترین شدتی که داشته به سه متر بر ثانیه رسیده است که باد بسیار کمی برای تهویه هوا محسوب می‌شود.»
حسین شهیدزاده افزود:«به همین دلیل هرچه آلودگی تولید شده، در شهر باقیمانده و خارج نشده است؛ با این حال فراموش نکنیم که 60.8درصد یعنی حدود 61 درصد آلودگی PM (ذرات کمتر از دو و نیم میکرون) منابع متحرک است و حدود 40 درصد مربوط به منابع خانگی، صنعت و... است. هرچند تا حدودی تردد خودروها کم شده بود اما معنی آن این نیست که باید با کاهش تردد آلودگی رفع شود چرا که ما نیازمند باد نیز هستیم که طی این دو روز آن را نداشته‌ایم البته در برخی معابر شهر تهران نیز ترافیک کم نبود به عنوان مثال در مسیر بهشت زهرا(س) یا در محدوده خیابان سهروردی ترافیک سنگینی را شاهد بودیم.»
شهیدزاده در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بر آلودگی هوای تهران اظهار کرد: «حدود یک ماه گذشته استفاده از سوخت مازوت وجود داشت اما سازمان محیط زیست به موضوع ورود کرد و جلوی آن گرفته شد اما از اینکه باز هم چنین امری صورت گرفته است یا خیر، خبر ندارم! زیرا شرکت کنترل کیفیت بر عوامل خارج از شهر تهران نظارتی ندارد البته دفعات قبل یعنی زمانی که گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌شد شاخص SO2 بالا می‌رفت اما در این مقطع آلاینده مذکور افزایش چندانی نداشته است. SO2 یکی از آلایندگی‌هایی است که از گوگرد موجود در سوخت ایجاد می‌شود؛ اگر گوگرد موجود در گازوئیل و مازوتی که استفاده می‌شود، زیاد باشد غلظت SO2 در هوا افزایش می‌یابد اما در چند روز اخیر این آلاینده افزایش زیادی نداشته است.»
>علت آلودگی هوا از دید کارشناسان
محمد درویش فعال محیط زیست در خصوص علت آلودگی هوا در روزهای اخیر به آفتاب یزد گفت:«در روزهای اخیر به این دلیل که با یک جریان هوای ساکن در تهران رو به رو هستیم و به شدت سرعت باد کاهش پیدا کرده است شاهدیم که آلودگی هوا افزایش یافته است؛ این روزها با اینکه شاهدیم مراکز آموزشی، سینماها، مراکز فرهنگی و خیلی از دیگر مراکز تعطیل شده‌اند انتظار می‌رفت که میزان آلودگی هوا هم کاهش پیدا کند اما با سکون هوا و کاهش میزان باد هم مواجه بودیم و از طرف دیگر هم بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از وسایل حمل و نقل عمومی کمتر استفاده کنند، به همین دلیل هم می‌بینیم این وسایل به شدت این روزها خلوت است و در عوض خودروهای تک‌سرنشین به شدت افزایش پیدا کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد که تردد وسایل حمل‌ونقل موتوری کاهش پیدا کرده باشد اما نکته این است که چون باد کم است تجمع آلودگی‌ها ادامه دارد ضمن اینکه ما با برداشت شدید شن و ماسه در اطراف تهران مواجه هستیم که این موضوع هم به افزایش آلودگی هوا به خصوص در منطقه شهریار می‌افزاید. علاوه بر آن اغلب کارخانه‌ها و نیرو گاه‌ها در حال حاضر از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که این موضوع هم به شدت بر میزان آلودگی گوگرد در هوای تهران اضافه می‌کند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا آلودگی بیشتر از آن حدی باشد که باید وجود داشته باشد.»
او در رابطه با دلایل آلودگی هوای شهر تهران می‌گوید:«طی مطالعه جامعی که معاونت حمل و نقل استراتژیک شهرداری تهران انجام داد اعلام کرد که 82 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل متحرک است که عبارت است از کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها و سواری‌ها؛ این پژوهشی است که صورت گرفته و نمی‌توان آن را تکذیب کرد مگر اینکه دوباره پژوهشی صورت بگیرد که این معادله را تغییر دهد. الان اگر ترافیک مثل قبل بود وضعیت شهر تهران به شدت بحرانی می‌شد. الان که آلودگی در خیلی از مناطق زیر 160 است به این دلیل است که میزان بار ترافیک کم است وگر نه به دلیل نبود باد امروز با معضل به شدت جدی رو به رو می‌شدیم.»
به نظر می‌رسد این بار هم تقصیر آلودگی هوای شهر تهران بر گردن کاهش میزان باد در پایتخت است و مسئولین در این خصوص باز هم بی تقصیر هستند، این در حالی است که اگر در شرایط عادی به سر می‌بردیم امروز با یک فاجعه در پایتخت رو به رو بودیم و باز هم باید دعا می‌کردیم که بادی بوزد و یا باران ببارد تا از شر آلودگی هوا در امان باشیم. این طور که مشخص است اگر ویروس کرونا کسی را نکشد آلودگی هوا حتما خواهد کشت چرا که به گفته مسئولین شهری روزانه ۱۵نفر در پایتخت به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این ویروسی است که سالهاست در کشور ما جان انسان‌ها را می‌گیرد اما هیچ کس در پی رفع آن نیست.

آفتاب یزد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آلودگی هوای تهران خودروهای سواری علت آلودگی هوا تردد خودروها روزهای اخیر طرح ترافیک شهر تهران کاهش تردد رو به رو باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت

 شهریار افندی‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت از بزرگراه آزادگان در مناطق ۱۸ و ۱۹ به عنوان معابر پرترددی که نیاز بیشتری به ایمن‌سازی و رسیدگی داشتند، آغاز شده است. 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح ایمنی بزرگراه‌ها و پیش‌بینی تدابیر و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات افزود: از طریق مناطق ۱۸ و ۱۹ نسبت به احصای کاستی‌ها و کمبود‌های بزرگراه آزادگان اقدام کرده و پس از بررسی دقیق آنها، تجهیزات موردنیاز را مشخص و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم انجام شد.

 افندی‌زاده اظهار کرد: خط کشی محوری، ممتد، منقطع و بستر جناغی ها، مرمت و نوسازی گاردریل‌ها، نصب تابلو‌های خطرنما برای آشکارسازی و نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن‌تانک و استوانه، از اقدام‌هایی است که در محدوده مناطق ۱۸ و ۱۹ شهرداری تهران انجام شده است. 

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با بیان اینکه مناطقی که محور آزادگان در محدوده آن قرار دارد، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای افزایش سطح خدمات و ایمن‌سازی است، تصریح کرد: در این طرح که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده، بیش از ۱۲ گروه اجرایی در حال فعالیت هستند و ۲۴ نقطه از جناغی‌ها با استفاده از ۴۴ قطعه کاشن‌تانک و ۱۲۰ عدد استوانه ایمن‌سازی و حدود ۱۵۰ شاخه گاردریل مرمت و تعویض شده است.

افندی‌زاده ادامه داد: نصب بیش از ۱۰۰ عدد تابلوی خطرنما ۶۰*۲۰ و حدود ۶۴ هزار متر خط‌کشی منقطع و ۴۲ هزار متر خط‌کشی ممتد از دیگر اقداماتی بود که در راستای ایجاد ایمنی بیشتر در بزرگراه آزادگان انجام شده است. 

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یادآور شد؛ در نظر است با تعیین اولویت بزرگراه‌ها و با مشارکت پلیس و شهرداری‌های مناطق، این طرح در تمام شبکه بزرگراهی تهران اجرا شود. 

 گفتنی است؛ بزرگراه آزادگان، از شاهراه‌های شهر تهران است که به دلیل طول تقریبی ۵۹ کیلومتری، تردد روزافزون خودرو‌های سبک و سنگین، دسترسی‌های بسیار، سرعت بالای وسایل نقلیه و تعداد زیاد سرقت تجهیزات، ایمن‌سازی آن همیشه از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌ های پایتخت برای کاهش تصادفات؛ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت برای کاهش تصادفات/ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است
  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق