Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیپلمات با سابقه کشور با بیان اینکه سال ۲۰۲۳ بعنوان نقطه پایان توافقنامه برجام پیش بینی شده و بنابراین می‌توانیم گام‌های دیگر برداریم، گفت: ما هنوز از برجام خروج نکرده‌ایم و باید به این مسئله توجه داشته باشیم. ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزرای تسنیم، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق کشورمان در افغانستان و ایتالیا،  برجام را در کما توصیف کرد و افزود: «اروپایی‌ها بعد از اجرای گام پنجم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران روی مکانیزم ماشه به نوعی یک شو اجرا کردند اما خودشان هم می‌دانستند حق با ایران است و حتی در ادمه خبرسازی درباره مکانیزم ماشه کار خاصی انجام ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی در مصاحبه با «رادیو گفت وگو» با بیان اینکه اروپا بخوبی می داند ایران تعهدات را عملیاتی و مدیر کل آژانس نیز آن را تایید کرده است، ادامه داد: «اروپایی ها حتی اینستکس را نیز فعال نکردند. حتی سفارت سوئیس نمایشی درباره اینستکس جدید اجرا کرد و پمپئو نیز ادعاهایی مطرح کرد که با رعایت ملاحظات بشری اجازه دادیم این کانال فعال شود ولی در مجموع وضعیت برجام رو به کما و اروپایی ها در موقعیت آچمز قرار دارند.»

ظهره وند اروپا را بدهکار ایران دانست و با اشاره به حداکثر بهره برداری اتحادیه اروپا از تحریم های ثانویه اظهار کرد: «اروپایی ها هم اینک آچمز شده‌اند. هم از جنبه ای در نوعی آبرو ریزی به سر می برند و هم نخواهند توانست خلأ نبود امریکا را در برجام پر کنند.»

این دیپلمات با سابقه کشور شرایط کنونی را به نفع ایران و به ضرر اروپا دانست و ادامه داد: «ایران با 5 گام متوازن کننده، بخشی از ظرفیت های از دست رفته را احیا کرده که موقعیت و شرایط برای چانه زنی های احتمالی در هر نوع مذاکره‌ای [با طرف اروپایی] برای ایران ارتقا یابد؛ البته شخصا معتقدم این گام آخری نیست و می توان گام های دیگری نیز برداشت.»

ظهره وند یادآور شد: «عده ای به هر دلیلی اعلام کرده‌اند گام پنجم ایران گام آخر است ولی اینگونه نیست؛ ما هنوز از برجام خروج نکرده ایم و باید به این مسئله توجه داشته باشیم. از طرفی فرایند برجام بگونه ای است که می توان تا 2023 همچنان گام های کاهش تعهدات دیگری برداشت.»

این عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در مصاحبه با رادیو گفت وگو افزود: «سال 2023 بعنوان نقطه پایان توافقنامه برجام پیش بینی شده و بنابراین می‌توانیم گام های دیگر برداریم اما امروز ضرورتی ندارد زیر میز بزنیم و اعلام کنیم از برجام خارج شده‌ایم؛ چون یک چک [هرچند بی محل] در جیب ماست؛ این چک واخواهی شده ولی هیچ عقل سلیمی اقدام به سوزاندن آن نمی‌کند.»

ظهره وند خاطرنشان کرد: «فراموش نکنیم طرف مقابل زمانی برسر برجام های دو و سه و چهار نیز بحث می کرد و امروز اگر آن ها را در همین برجام یک نگه داریم، یک هنر دیپلماتیک و مذاکراتی به خرج داده‌ایم و این چک در این راستا قابل استفاده و به نفع منافع ملی ایران کارآمد است.»

انتهای پیام/

R1016169/P/S8,90,95/CT12 واژه های کاربردی مرتبط برجام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برجام برجام اروپایی ها ظهره وند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۹۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که تمامی خدمه این کشتی با انجام تعهدات توافق شده آزاد خواهند گشت.

ایرج الهی، سفیر ایران در هند از سوی دیگر تاکید داشته که خدمه هندی کشتی توقیف شده بازداشت نبوده و می‌توانند به هند بازگردند.

وزارت خارجه هند همچنین تاکید داشت از طریق نمایندگی این کشور در تهران با خدمه هندی کشتی توقیف شده در ارتباط بوده و درحال تضمین سلامتی آنها هستند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاریخ ۲۵ فروردین ماه، یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد.

این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کرد و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن بوده که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست