Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:05:50 GMT

جهادگران مجازی، سیلاب را مهار کردند

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۰۸۸۶

جهادگران مجازی، سیلاب را مهار کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه صبح نو نوشت: گروه‌های جهادی دیگر پای ثابت همه بحران‌ها هستند. از سیل و کرونا گرفته تا زلزله و کمک به محرومان؛ هرکدام از این گروه‌های جهادی قصه‌ای دارد. از جایی شروع شده‌اند و با تخصص‌های مختلف کارهای گوناگونی انجام داده‌اند. با این حال اما هدف همه آن‌ها یک چیز است و آن هم کمک به هموطنان خود و محرومیت‌زدایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام محمد صدارت هم یکی از کسانی است که به همت او یک گروه جهادی تشکیل شده و تاکنون چند بحران را در کشور تجربه کرده‌اند. در این گزارش قصه این گروه جهادی را می‌خوانیم.

سیلی که شاید خانه‌های مردم را با خود برده باشد اما امید را با خودش به شهر آورد. امیدی که حاصل کار تمام نیروهای جهادی در منطقه است. در چند سال اخیر که کشور ما با بحران‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم کرد. از زلزله در کرمانشاه گرفته تا سیل در گلستان، از زمین‌لرزه در کوهبنان تا آبگرفتی در کوت‌عبدالله اهواز و سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ نیروهای جهادی اما رکن اصلی کمک‌هایی است که در مواقع بحران برای مردم آسیب دیده انجام می‌شود. گروه‌های جهادی مختلفی با اهداف و تخصص‌های متفاوت در بحران‌ها اقدام به کمک‌رسانی به مردم کرده‌اند. رفته‌رفته در چند سال اخیر تعداد این گروه‌ها بیشتر شده تا جایی که رهبر انقلاب از عمومی کردن این گفتمان جهادی سخن گفتند. بدیهی است که از مهم‌ترین اهداف اجرای این اردوها خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم است. حضور گروه‌های جهاد در مناطق محروم و سیل‌زده سبب می‌شود مردم نیز مشارکت کنند و جهت رفع مشکلات خود پای کار بیایند.
حجت‌الاسلام محمد صدارت؛ روحانی است که این روزها فعالیت‌های جهادی در مناطق بحران‌زده را انجام می‌دهد.

صدارت درباره چگونه آغاز فعالیت‌های خود گفت: «در سیل سیستان‌وبلوچستان خیلی‌ها در قالب گروه‌های جهادی به این مناطق اعزام شدند اما تفاوت گروه‌جهادی که ما تشکیل دادیم این بود فراخوانش را از اعضای فعال شبکه‌های اجتماعی انتخاب کردیم. این گروه جهادی از اوایل امسال و همزمان با سیل خوزستان تشکیل شده و آغاز به‌کار کرد.»

وی ادامه داد: «بعد از سیل خوزستان، به بحران‌های پس از سیل لرستان ورود کردیم. مسجدی که من امام جماعت آن هستم را به‌عنوان قرارگاه خود انتخاب کردیم و اعضای گروه کمک‌های خود را به این مسجد ارسال می‌کردند و پس از آن این کمک‌ها را به پلدختر بردیم. در مسیر بازگشت از پلدختر با مشکل باغات لرستان روبه‌رو شدیم. باغ‌های انجیر شهرستان معمولان دچار خسارت‌های زیادی شده بود که البته این مواجهه بدون برنامه‌ریزی قبلی بود.» صدارت توضیح داد: «گروه‌های جهادی به مناطق دیگر رسیدگی کرده‌بودند و این بخش از مناطق آسیب‌دیده بدون کمک مانده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در آن منطقه مستقر شویم و دوباره در فضای مجازی فراخوان بدهیم. افراد از شهرهای مختلف یکی‌یکی خود را به ما رساندند و یک برنامه ۵۰ روزه برای نجات درختان انجیر این باغ‌ها ایجاد کرده و انجام دادیم.»

نجات باغات موز در بلوچستان

صدارت درباره فعالیت‌های خود در سیل سیستان‌وبلوچستان گفت: «من مدتی برای شناسایی مشکلات به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان رفتم تا دوباره فعالان فضای مجازی را بسیج کنیم برای امدادرسانی در این است.»

این فعال شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: «یکی از مشکلاتی که در استان سیتان‌وبلوچستان وجود داشت باغات موز در بخش زرآباد بود. افراد دیگری که در آنجا رفته بودند و جهاد سبز ما را در لرستان دیده بودند از ما خواستند تا برای باغات موز در این استان هم اقدامی کنیم. یک ماه برای شناسایی باغات و صحبت با کشاورزان وقت گذاشتیم اما چند عامل سبب شد که نتوانیم نیروهای انسانی را راهی زر آباد کنیم.» وی ادامه داد: «اولین عامل دور راه و بعد مسافت بود که از استان‌هایی مانند تهران نزدیک به ۳۰ سال راه بود و همچنین هزینه بسیار بالایی را می‌طلبید. اما هم‌اکنون کاری که برای این باغات انجام می‌دهیم جمع‌آوری کمک‌های مالی است که کشاورزان بتوانند کارگر بگیرند و درختان خود را نجات دهند و برای تعمیرات پمپ‌ها با مشکل مواجه نشوند.»

صدارت در تشریح فعالیت‌های دیگری که در حال انجام است، گفت: «اقدام دیگری که در حال انجام آن هستیم جمع‌آوری مواد بهداشتی برای اهالی این استان است. بخش‌های زیادی از استان سیستان‌وبلوچستان بهداشت عمومی ضعیفی پابرجاست. مردم ازنظر معیشتی دست‌شان خالی است و این روزها مواد بهداشتی و شوینده‌های مختلف را به این مناطق ارسال می‌کنیم تا بتوانند خودشان را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند. همچنین آموزش‌های پیشگیری از کرونا به مردم این مناطق از دیگر برنامه‌هایی است که در دست انجام داریم.»

این روحانی درباره اقدامات خود در آینده نزدیک گفت: «اقدام ویژه‌تری که قصد داریم برای عید نوروز انجام دهیم، ساخت منزل مسکونی و مدرسه در مناطق سیل‌زده است که این روزها برای شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس امکان برگزاری اردوهای جهادی نداریم. منتظر هستیم تا شیوع این ویروس برطرف شود تا سفر سلامت‌تری در این زمینه
داشته باشیم.»

صدارت درباره استفاده از ظرفیت‌های جهادی بومی گفت: «یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که سیل سیستان‌وبلوچستان در نقاط مختلفی از استان رخ داده که هر کدام‌شان ۴ تا ۵ ساعت با یکدیگر فاصله داشتند، گویی که این سیل‌ها ۵‌استان مختلف را درگیر خود کرده است. منطقه‌ای که ما در آن ساکن بودیم در جنوب این استان و نزدیک به استان هرمزگان بود. از طرفی خود استان هرمزگان و کرمان هم تا حدودی درگیر وقوع سیل در استان خود شده بود. به‌طور کلی گروه‌های بومی فعال بودند اما حجم آن‌ها بسیارکمتر از میزان کاری بود که در این استان باید انجام می‌شد. با این وجود در روستای زرآباد کنارک از اهالی بومی آنجا یک گروه جهادی در حال شکل‌گیری است و ما هم‌اکنون فعالیت‌های سیستان‌وبلوچستان را از طریق این افراد دنبال می‌کنیم.»

کد خبر 4867702

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان روزنامه صبح نو سیل گروههای جهادی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه ویروس کرونا مطبوعات ایران صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های ورزشی اینفوگرافیک انتخابات 98 روزنامه صبح نو شهید روزنامه جام جم وزارت بهداشت زنان سیستان وبلوچستان گروه های جهادی گروه جهادی بحران ها گروه ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۰۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهادی پلیس پاسخگو در خرم آباد

 به گزارش خبر گزاری صداوسیمای استان لرستان ؛طرح شمیم خدمت و پلیس پاسخگو برای رسیدگی و بررسی مشکلات مردم در  مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهر خرم آباد بر گرار شد .
همچنین در حاشیه  این طرح ، با کمک تیم پزشکی درمانگاه فدک به مردم این منطقه خدمات رایگان پزشکی ارائه شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • فیلم| اردوی جهادی با عطر شهدا
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • اجرای طرح جهادی پلیس پاسخگو در خرم آباد