Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفتادمین جشنواره فیلم برلین به فیلم «محمد رسول‌اف»، فیلمساز مجرم ایرانی جایزه داد و صندلی‌اش را خالی گذاشت؛ درست همان کاری که برای جعفر پناهی کرد؛ چون برای جشنواره برلین نام کارگردان از اثرش مهمتر است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، شب گذشته جوایز هفتادمین جشنواره فیلم برلین موسوم به «بریناله» اهدا شد و «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسول‌اف جایزه خرس طلایی را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلمساز ۴۷ ساله که به جرم تبلیغ علیه ایران ممنوع‌الخروج شده است، در این رویداد حضور نداشت و به همین دلیل، یک صندلی خالی همراه با نامش در جشنواره قرار داشت؛ میزانسنی از برلیناله که پیش‌تر نیز درباره جعفر پناهی دیده بودیم.

«شیطان وجود ندارد» فیلمی ۴ اپیزودی است و داستان مأموران اعدام را روایت می‌کند که هرکدام متأثر از اقدامشان هستند.

رسول‌اف درباره فیلمش گفته است: «موضوع فیلم اعدام نیست. فیلم درباره پذیرش مسئولیت اعمالمان در یک زمینه استبدادی است. این‌که وقتی ساختار جبّار و ظالم تک تک ما را مجبور به اعمالی می‌کند که می‌دانیم برخلاف اخلاق و رفتار انسانی است، تصمیم فردی ما در هنگام عمل کردن یا نکردن به این دستورها چیست؟ »

او مدعی است بخش زیادی از هر ۴ داستان فیلم، از مسیر تجربه‌های شخصی‌اش یا قرار گرفتن در موقعیت‌هایی سؤال‌برانگیز به وجود آمده است: «مثلا داستان اپیزود اول فیلم را وقتی نوشتم که هنگام عبور از خیابان  یکی از بازجوهای سال ۸۸ خودم را دیدم، بی‌آن که او مرا ببیند... و حس کردم چقدر این آدم معمولی است، چقدر این آدم شبیه همه آدم‌هایی است که در خیابان می‌بینی، هیچ هیولایی نیست، هیچ شیطانی نیست.» نام فیلم هم از همین موضوع گرته‌برداری شده است.

رسول‌اف ادعاهای واهی دیگری هم می‌کند: «بعد از اولین تجربه زندان باوجود عدم میل باطنی‌ام برای مهاجرت، مجبور شدم از خانواده‌ام بخواهم از ایران بروند، تا از وحشت اذیت و آزار آنها رها شوم.»

او پس از دریافت این جایزه، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: موضوع فیلم توجه به نه گفتن در مقابل یک قدرت استبدادی است، و فیلم می‌گوید این شرایط فقط توسط خود مردم می‌تواند تغییر کند. این جایزه متعلق به همه سینمای مستقل ایران است که تلاش می‌کنند شرایط را به نفع اندیشه‌های مستقل تغییردهند.

 


باران رسول‌اف، دختر محمد رسول‌اف و بازیگر فیلم «شیطان وجود ندارد» پس از دریافت خرس طلا به نیابت از پدرش

 

رسول‌اف طی سال جاری ۳ فیلم «هاچ‌بک قرمز»، «مادر-پسر» و «شیطان وجود ندارد» را نوشته و تهیه‌کنندگی کرده است که فقط کارگردانی یک اثر بر عهده خودش بوده است. موضوعی که برای تهیه‌کنندگان پیشکسوت و تجاری سینمای ایران هم ممکن نیست؛ اما یک سینماگر ـ که به اذعان خودش «متهم امنیتی» است ـ به راحتی در ایران بدون دریافت مجوزهای لازم ـ نظیر پروانه ساخت و اجازه فیلمبرداری‌ ـ فعالیت می‌کند و توانایی تأمین هزینه‌های ۳ فیلم را در یک سال دارد!

او خودش می‌گوید: «من همواره این شانس را داشته‌ام که فیلم‌هایم در بیرون ایران نمایش داده شوند و تا الان ۲۵ کشور فیلم «شیطان وجود ندارد» را برای پخش خریداری کرده‌اند.» موضوعی که برای کمتر فیلمساز ایرانی امکان‌پذیر است. اما حمایت (فاند) شهرداری هامبورگ و جشنواره سیاسی فیلم برلین این امتیاز را برای یک سینماگر متهم فراهم می‌آورد.

این سیاست‌زدگی به حدی آشکار است که به نوشته رادیوفردا، ساعتی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه نشستی درباره «شیطان وجود ندارد» با حضور شماری از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ ایران و مشارکت آنلاین رسول‌اف در جشنواره برگزار می‌شود. خبرنگار رادیوفردا مهر تأییدی بر سیاست‌زدگی برلیناله می‌زند و در گفتار متن خود می‌گوید: هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین با حضور فیلمسازان ایرانی یا ایرانی‌تبار و ساخته‌های جسارت‌آمیز آن‌ها با مضامین نگا‌ه‌های نظارتی حکومت، انتقاد از مذهب و همجنس‌گرایی برگزار شده است.

امتیاز منتقدان به فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین، مؤید دیگری بر سیاسی‌بودن این رویداد به ظاهر هنری است؛ آنجا که فیلم رسول‌اف در میانه‌های جدول امتیازدهی منتقدان قرار دارد، اما خرس طلایی جشنواره را دریافت می‌کند و فیلم قوی‌تری همچون «هرگز به ندرت، گاهی همیشه» به خرس نقره‌ای بسنده می‌کند.

این در حالی است که فیلم «شیطان وجود ندارد» در سایت معتبر متاکریتیک، امتیاز ۷۹ را کسب کرده است و منتقدانی همچون لی مارشال (اسکرین دیلی) و دبورا یانگ (هالیوود ریپورتر) امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ را به این فیلم داده‌اند. اما فیلم «هرگز به ندرت، گاهی همیشه» در متاکریتیک، امتیاز ۹۲ را کسب کرده است و سه منتقد از جمله «اندرو بارکر» (ورایتی) امتیاز ۱۰۰ را به این فیلم اختصاص داده‌اند؛ تا مشخص شود اعطای جایزه به فیلم محمد رسول‌اف نه بر مبنای ارزش که بر اساس سیاست‌‌زدگی بوده است.

عجیب اینکه «خانه سینما» دریافت جایزه رسول‌اف را به او تبریک گفته؛ فیلمسازی که به قوانین حاکم بر کشور پایبند نیست. این در حالی است که در ماده ۱ اساسنامه خانه سینما آمده که «در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» تأسیس شده است. البته خانه سینما پیش‌تر هم خطاب به ریاست قوه قضائیه نوشته بود: «خواهان توجه به پرونده جناب آقای محمد رسول‌اف هستیم و یقین داریم همکاران ما نیز حرمت و حیثیت سینمای ایران را در همه مراحل کاری رعایت می‌کنند.»

باید از مدیرعامل و هیأت‌مدیره خانه سینما پرسید آیا «شیطان وجود ندارد» با موضوع اعدام و ظالم جلوه دادن نظام اسلامی، حرمت سینمای ایران را رعایت کرده است؟! یا صرفاً به قصد خوش‌رقصی برای جشنواره‌های سیاست‌زده و دریافت حمایت‌های ویژه مادی و معنوی ساخته شده است؟

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره فیلم برلین کارگردان جعفر پناهی محمد رسول اف برلیناله شیطان وجود ندارد جشنواره فیلم برلین شیطان وجود ندارد محمد رسول اف خانه سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک

معاون صدای شبکه خاوران گفت: هیات داوران پس از برگزاری نشست نهایی، نامزد دریافت جایزه در موضوعات مختلف بخش ویژه جشنواره را معرفی کردند که صدای خاوران با حضور پر رنگ در این جشنواره موفق شد در ۴ بخش اثر برگزیده داشته باشد. 

کامیابی افزود: در بخش اصلی این جشنواره عقیله پاک با اثر چریک پیر نامزد دریافت جایزه مقاومت و هانیه پیرامی با اثر آوای کار نامزد دریافت جایزه پاسداشت زبان پارسی شدند. 

وی گفت: در بخش ویژه جشنوراه هم مهدی امیر آبادی زاده با اثر گلچین با موضوع شعار سال و فاطمه زهرا روزی با اثر نماینده آقا نامزد دریافت جایزه مشارکت اجتماعی شدند. 

کامیابی گفت: بیش از ۴۰۰ اثر از سراسر کشور به سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک ارسال شد که صدای خاوران بیشترین آثار راه یافته را در بین مراکز استان‌ها دارد.

اختتامیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خشکه مقدس هایی که تیرهای کمان شیطان هستند؛ خوارج امروز کیستند؟ (فیلم)
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است