Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت گفت: واردات لازم انجام شده و از نظر کالای اساسی هیچ مشکلی نداریم و دولت بازار را از گوشت و مرغ اشباع کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری امروز گفت: انشالله بر این رنج جامعه، غلبه می کنیم. کرونا مسئله اول کشور و اول دولت است. البته این موضوع همه دنیا را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت ایران از ابتدا قطعی شدن اولین تست، کرونا را به دور از هر ملاحظه به صورت شفاف اطلاع رسانی کرد. تلاش می کنیم با همکاری مردم، پزشکان و  سازمان های مردمی، سطح سلامت را پس از کرونا ارتقا دهیم و این شرایط سخت را هم پشت سر، بگذاریم. کرونا مثل سارس یک تهدید جهانی است. بیش از 60 کشور درگیر این موضوع شدند ایران جزو شفاف ترین کشورها در این موضوع بوده است و علیرغم کمبودها به مردم خدمات ارائه داده ایم. جان و سلامت مردم را بر همه چیز مقدم دانسته و می دانیم. پس از شوک اولیه نه تنها ما و بلکه کرونا دیگر کشورها را غافل گیر کرد و بر اوضاع مسلط شدیم. اجازه نمیدهیم ویروس و کرونا در زندگی مردم وجود داشته باشد. زندگی اکنون بر صدر سیاست نشسته است. اولویت ما زندگی شهروندان است. دولت از مردم استدعا دارد به توصیه های پزشکی و مسئولین امر توجه کنند. راه ما برای شکست کرونا همراهی، همدلی و همیاری است. دیروز در هیات وزیران موضوع آسیب به کسب و کار مردم، مورد بررسی قرار گرفت. وزرای ذیربط گزارش هایی را ارائه کردند. معاون اقتصادی رئیس جمهور ستادی تشکیل داده و موضوع را بررسی می کند. مقرر شد، سررسید برخی کسب و کارها و وام ها حدودا دو ماه به تاخیر بیافتد. فردا در جلسه شورای پول و اعتبار این موضوع را بررسی و آقای همتی مصوبه را توضیح خواهند داد. درباره استمهلال بدهی های مالیاتی تمهیداتی صورت می گیرد و درباره این موضوع، در جلسه سران سه قوه فردا بررسی های لازم صورت می گیرد. مقرر شد درباره مشکلات بیمه ای تصمیمات حمایتی اتخاذ شود. مقرر شد بیمه سلامت هزینه این بیماری را بپردازد. وزارت خانه های صمت و بهداشت گزارش دادند و برای رفع اقلام بهداشتی، 107 مجوز راه اندازی و تغییر کاربری برای مواد ضد عفونی صادر شده است. تولید ماسک نانو مخصوص پرسنل بیمارستانی به روزی 300 هزار در روز می رسد. کیت تشخیص بیماری کرونا توسط وزارت دفاع ساخته شده است.

او در ادامه گفت: واردات لازم انجام شده و از نظر کالای اساسی هیچ مشکلی نداریم. قیمت گوشت کنترل شد و امروز به تعادل برگشته است. در گوشت گوساله زیادی تولید داریم. دولت بازار را از گوشت و مرغ اشباع کرده است. شوک اولیه خرید ماسک فقط برای ایران نبود در جنوب شرق آسیا هم این اتفاق افتاد. اعلام یک باره بیماری، شوک ایجاد کرد. همچنین مصرف کاذب در کشور ایجاد شد. واردات ماسک هم آغاز شده و ماسک های وارداتی هم می رسد. اتحادیه های پوشاک با  تغییر کاربری و ارائه پارچه به آنها به تولید ماسک کمک خواهند کرد. از جمله تعرفه واردات ماسک را کاهش دادیم. بیش از 700 داروخانه در سراسر کشور تعیین شده است برای فروش محصولات بهداشتی. در کارخانه ها ناظر مستقر کردیم به خصوص کارخانه های تولید الکل و ماسک. خود اتحادیه و صنف همکاری خوبی انجام می دهند. مردم از فروشگاه های آنلاین هم استفاده کنند زیرا عرضه خواهند داشت. الان تولید الکل حدود 400 هزار لیتر است که در اختیار مراکز درمانی و تولیدکنندگان قرار می گیرد و در این زمینه کمبودی در تولید کشور نداریم. توضیح مواد شوینده هم گسترش می یابد. معاون وزیر صمت گفت، توزیع شوینده ها در مراکز تردد صورت می گیرد. درباره احتکار هم دولت تمهیدات لازم را انجام داده و هیچ انباری امروز بدون نظارت نیست. یک میلیون و 200 هزار ماسک به بیمارستان ها و مراکز درمانی تحویل داده شد. همه کشفیات با حواله وزارت بهداشت صورت می گیرد. از ساعت 11 امروز جلسه ای در وزارت صمت هست که واردکنندگان در این جلسه حضور دارند و تقسیم کار می کنند تا به شکل انبوه، کسری ماسک را جبران کنند.

خبر تکمیل می شود ...

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: علی ربیعی کرونا ویروس کرونا صورت می گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری کشور را بیشتر توضیح می‌دهد.

افزایش قیمت‌ها

نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید. این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلو گرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعاً سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

کد خبر 6087470 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود