Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@12:41:06 GMT

ماهواره پیام ۲ را ۹۱ دانشمند می‌سازند

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۳۳۳۶

ماهواره پیام ۲ را ۹۱ دانشمند می‌سازند

سید مصطفی صفوی عضو حقیقی شورای عالی فضایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه ماهواره پیام ۲ در قالب سیستم فرستنده و گیرنده مخابراتی طراحی می شود،گفت: برای نخستین بار در کشور ایران ماهواره پیام ۲  در قالب سیستم فرستنده و گیرنده مخابراتی برباند فرکانس x بند طراحی و ساخته می‌شود این در حالی است که این اتفاق تا کنون رخ نداده است و به عنوان یک چالش بزرگ تحقیقاتی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*  مهم ترین کارکرد اصلی این ماهواره سنجشی تصویربرداری

وی اجرای طراحی‌ مفهومی در چهار حوزه توسعه تکنولوژی و فناوری در ساخت ماهواره پیام ۲ را از دیگر ویژگی‌های آن دانست و افزود: مهم ترین کارکرد اصلی این ماهواره سنجشی تصویربرداری بوده و مدار آن از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر است همچنین «پیام1» ماهواره قبلی این دانشگاه با درجه قدرت تفکیک ۴۰ متر بود اما اکنون ماهواره سنجشی پیام 2 با درجه قدرت رزو لوشن تفکیک یک متر خواهد بود که به عنوان چالش بزرگ تحقیقاتی محسوب می‌شود.

* ماهواره پیام ۲ را ۹۱ دانشمند می سازند

صفوی تصریح کرد: ساخت این ماهواره‌ توسط ۹۱ دانشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاز اول با کادر تخصصی ۱۱ نفر از اعضای هیأت علمی و ۸۰ انشجوی مقاطع ارشد و دکتری انجام می‌شود.

*  پیام ۲ از نوع سنجشی و با دقت یک متراست

عضو حقیقی شورای عالی فضایی گفت: در حال حاضرمشخصات فنی ماهواره‌  پیام ۲ از نوع سنجشی و با دقت یک متر از سوی  سازمان فضایی ایران تأیید شده است و هفته آینده ابلاغ ساخت ماهواره انجام می شود. این ماهواره  از سوی محققان و دانشمندان  دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته خواهد شد.

* سازمان فضایی به ۹۰   درصد رشد رسیده است

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران نیز در مصاحبه با فارس گفت:‌ در حال حاضر تولید ماهواره ایران توسط دانشمندان شروع شده است. اکنون در حوزه پیشرفت فضایی در پرتاب ماهواره ما به مدار ۲۵۰ کیلومتری دست پیدا کرده‌ایم. به این معنی که سازمان فضایی به ۹۰  درصد رشد در این حوزه دست یافته است و تنها ۱۰ درصد دیگر فاصله داریم تا به اهداف پرتاب ماهواره برسیم.

* پرتاب موفق ماهواره باید با تکرار انجام شود

وی افزود:‌ برای دست یافتن به ۱۰ درصد از فاصله نهایی تا پرتاب موفق ماهواره باید با تکرار پرتاب ماهواره به آن دست یابیم. در واقع اگر مسیر کشور صنعتی شود ما می‌توانیم این تکنولوژی و خدمات را به کشورهای دیگر ارائه دهیم چرا که ما اعتقاد داریم در عرصه فضا باید کشورها با یکدیگر همکاری کنند زیرا این حوزه هم دانش پیچیده‌ای دارد و هم گران‌قیمت است.

*  آمریکا بخش فضایی کشور ایران را تحریم کرده است

براری تصریح کرد:‌ در حال حاضر کشور آمریکا بخش فضایی کشور ایران را تحریم کرده است. اکنون ما همانند سایر کشورهای دنیا تلاش می‌کنیم تا برنامه فضایی خود را با همکاری مشترک با سایر کشورها توسعه دهیم که این کار باعث می‌شود سرعت پیشرفت ما افزایش یابد چرا که ما اولین همکاری خود را با یکی از کشورها شروع کردیم و ماهواره ساختیم و پس از‌ آن ماهواره را به فضا پرتاب کردیم که اما متأسفانه اعلام کردند ماهواره در فضا ناپدید شده است.

* از دهه ۸۰ به توان داخلی در برنامه‌های فضایی اتکا کردیم

وی ادامه داد: تحریم کشور ما باعث شده برخی از کشورها تمایل به همکاری با ما را نداشته باشند.به طور مثال با یک کشور اروپایی همکاری مشترکی را شروع کرده و یک ماهواره را ساختیم که اکنون آماده پرتاب است اما همچنان این ماهواره در آن کشور وجود دارد و پرتاب نمی‌شود که در این رابطه باید بگویم ایران دیگر از دهه ۸۰ تصمیم گرفته به توان داخلی اتکا کرده و برنامه‌های فضایی خود را انجام دهد. در حال حاضر این ادعا را داریم که دانش فضایی داخل کشور توسط دانشمندان ایرانی نهادینه شده و به بلوغ رسیده است. به طوری که در حال حاضر اکنون این توانایی در کشور وجود دارد تا ساخت یک ماهواره را در عرض ۹ ماه توسط دانشمندان انجام شود که این به این معنی است که ما تسلط بر دانش ساخت ماهواره را داریم. همچنین دانش در حوزه ماهواره‌بر در مدار ژئو در اختیار متخصصان حوزه فضایی است.

* سال آینده سه تا از ماهواره‌های کشور ایران ماهواره سنجشی است

رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: سال آینده سه تا از ماهواره‌های کشور ایران ماهواره سنجشی است و دو تای دیگر ماهواره مخابراتی هستند. به طوری که ماهواره‌های سنجش از راه دور ماهواره تصویربرداری بوده که همانند ماهواره ظفر دارای سه مأموریت هستند که مأموریت اصلی آنها تصویربرداری از پدیده‌های طبیعی روی زمین است. به طوری که مدت تصویربرداری آنها متفاوت بوده که یکی با قدرت ۱۵ متر و دیگری با قدرت ۵ متر دارند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی دیگر از مأموریت ماهواره‌ها ذخیره داده است که می‌تواند از کل نقاط دنیا یکسری دیتاهایی را دریافت کنند و در نقطه دیگری به مقصد برسانند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ماهواره پیام ۲ ماهواره سنجشی سازمان فضایی حال حاضر کشور ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۳۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از هفت میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدف‌گذاری کردیم که امسال در این زمینه به ۱۴ میلیون خانوار برسیم.

وزیر ارتباطات گفت: رفع فیلتر «گوگل پلی» را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم و امیدوارم در جلسه آتی، بررسی شود.

وزیر ارتباطات امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌چنین امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که رویداد‌های فضایی متعددتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و ظرف یکی-دو ماه آینده، شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود.

زارع‌پور اظهار کرد: برای بار سوم، رفع فیلتر «گوگل پلی» را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم و امیدوارم در جلسه آتی، بررسی شده و رفع فیلتر انجام شود. 

دیگر خبرها

  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد
  • امسال شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود
  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند