Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@03:31:14 GMT

این ویروس رسانه‌ای به کمک کرونا می‌آید

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۴۴۸۴

این ویروس رسانه‌ای به کمک کرونا می‌آید

یک محقق آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخته است که رسانه در شیوع گسترده وحشت نسبت به کرونا چه نقشی داشته‌اند.

گروه رسانه؛ سیده راضیه حسینی: «تنها چیزی که واقعا باید از آن بترسیم، خود ترس است.» این جمله مشهور تئودور رزولت، درباره شدت آسیبی است که گسترش ترس و وحشت می‌تواند متوجه یک جامعه کند؛ اتفاقی که در شیوع کرونا شاهد آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در حالیکه شیوع مداوم این ویروس، توجه گسترده‌ی رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرده، این رسانه‌ها در القای ترس عمومی چقدر نقش داشته‌اند؟ یکی از محققین آمریکایی با بررسی 9300 مطلب از 100 رسانه انگلیسی‌زبان مطرح دنیا، به بررسی میزان شیوع ترس در پوشش رسانه‌ای کرونا پرداخته است که یافته‌های تحقیق او را در این گزارش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

این احساس، مسری است

«کاترین چِنگ» که این تحقیق را انجام داده است، فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل و مطالعات توسعه و عضو انجمن روزنامه‌نگاران آمریکایی-آسیایی در آمریکا است. مقالات او در گاردین و فوربس منتشر می‌شود و حدود یک دهه است در مورد نقش احساسات در روزنامه‌نگاری بخصوص در موارد مربوط به پوشش مشکلات و فجایع مطالعه می‌کند. او معتقد است شکل پوشش بحران‌ها توسط رسانه‌ها در زندگی ما تاثیر بزرگی دارد. این تاثیر حتی در مکالمات روزمره و همینطور در احساسات ما به ویژه احساس ترس به وضوح خودش را نشان می‌دهد. «ترس» احساسی است که عموما آن را به‌صورت شخصی تجربه می‌کنیم اما در برخی مواقع،‌ می‌تواند به یک احساس اجتماعی تبدیل شود. این احساس از طریق گروه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، مانند سایر احساسات، مسری است و می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

 

‌توجه 23 برابری رسانه‌ها به کرونا

چِنگ در آخرین پروژه تحقیقاتی خود به بررسی شیوه پوشش کرونا در رسانه‌های مطرح دنیا پرداخته است که طی آن حدود 9300مطلب از 100 رسانه انگلیسی‌زبان مطرح دنیا مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق هم واژه‌های کلیدی که در این مطالب به کار رفته و هم ادبیات مورد استفاده در آن‌ها بررسی شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق شیوع کرونا  نسبت به سایر بیماری‌های ویروسی از جمله ابولا، در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مجله تایم پژوهشی بر روی این موضوع انجام داد که نشان می‌داد در یک ماه اول شیوع ویروس کرونا، ۲۳ برابر بیشتر از مدت مشابه شیوع ویروس ابولا در سال ۲۰۱۸، مقاله‌های انگلیسی منتشر شده است.


کلماتی که وحشت را القا می‌کند

نتایج تحقیق کاترین چنگ نشان می‌دهند احساس ترس نقش برجسته‌ای در پوشش رسانه‌ای ویروس کرونا ایفا کرده است. در ۱۰۶۶ مقاله، از کلماتی مانند «ترس» (FEAR) یا واژه‌های مرتبط با ترسیدن و وحشت استفاده شده بود. این مقاله‌ها علاوه بر استفاده از این واژه‌ها، اغلب با ادبیاتی که ترس و وحشت را القا می‌کرد برای شرح دادن وضعیت بعد از کرونا استفاده شده است. در ۵۰ مقاله از واژه «ویروس کشنده» استفاده شده است؛ این در حالی است که میزان کشندگی کرونا هنوز به‌پای آنفولانزا نرسیده و متخصصان معتقدند تنها برای افراد مسن یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند،‌ احتمال مرگ وجود دارد و فوت‌شدگان نیز از همین دسته هستند.

یک مثال این ازین دست مطالب،‌ مقاله‌ای است که در روزنامه تلگراف برای شرح وضعیت شهر «ووهان» چین استفاده شده است. در این مقاله برای توصیف عکس‌هایی که از این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است،‌ ادبیاتی دلهره‌آور به کار رفته است:  «بیماران ماسک‌پوش در خیابان‌ها غش می‌کنند. صدها نفر از شهروندان ترسیده، در راهروهای باریک بیمارستان، در حالتی که در معرض آلودگی ویروسی از طریق یک‌دیگر قرار دارند، منتظر درمان توسط دکترهایی هستند که با لباس سفید از خود محافظت می‌کنند. یک پزشک برجسته‌ با انبوهی از نگرانی فریاد می‌زند.»



از برخورد نژادی تا تلاش‌هایی کم‌فروغ ضد جریان حاکم

روزنامه‌های مصوری مانند«سان» و «دیلی‌میل»  با توجه به اینکه از عکس‌های بیشتر در کنار مطالب خود استفاده می‌کنند،‌ این ترس بیشتر القا می‌کنند. «سان» مکرراً از این ویروس با عنوان «بیماری کشنده» یاد می‌کند. بسیاری از گزارش‌ها با توجه به مناطقی که تحت تاثیر شیوع بیماری قرار گرفته‌اند، زاویه دید محلی را مورد توجه قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به‌جای صحبت کلی در خصوص شیوع کرونا، به‌طور خاص از مناطقی که ویروس مشاهده شده،‌ گزارش تولید کنند.‌ بسیاری از گزارش‌ها هم روایت‌های خود را بر روی بحث در مورد تاثیر ناگوار شیوع بیماری بر کسب و کارهای متعلق به چینی‌ها، متمرکز کرده‌اند. برای مثال اخبار شامگاهی منچستر، شیوع کرونا را اینگونه گزارش داده است: «ترس از کرونا ، مشاغل را بشدت مورد تاثیر قرار داده است. از زمان شیوع بیماری برخی از سقوط ۵۰ درصدی این کسب‌وکارها گزارش داده اند. بسیاری از چینی‌ها نیز از بدرفتاری‌های نژادی رنج می‌برند»

این در حالی است که در نقاط دیگری از دنیا،‌ برخی روایت‌ها به دنبال خنثی کردن ترس‌ و وحشت و ایجاد اطمینان خاطر بوده‌ند. بعنوان مثال «لی هسین لوینگ»، نخست وزیر سنگاپور، بطور گسترده به لزوم هوشیاری مقابل گسترش هراس اشاره کرده است و می‌گوید: «ترس وقتی مدام تشدید می‌شود،‌ می‌تواند تبدیل به وحشت شود و ما را به انجام کارهایی وادار کند که همه‌چیز را بدتر می‌کند. مانند پخش شایعات، احتکار ماسک‌ها و همچنین مقصر دانستن گروه‌های خاص.»


 

یک مقایسه ساده!

تحقیقات در مورد شیوع بیماری های قبلی، نشان دهنده تاکید مشابهی بر ترس است. در مورد اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، تحقیق یک تاریخ‌دان به نام پاتریک والیس با همراهی یک زبان شناس به اسم بریژیت نرلیج نشان میدهد استعاره اصلی برای توضیح بیماری سارس، عبارت «قاتل» بوده است. در همین راستا، دو تن از محققان رسانه، «پیتر وسترمن» و «نل رویگروک»، اپیدمی آنفولانزا در هلند را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که در پوشش‌های رسانه‌ای از آن تحت‌عنوان «صدای ترس‌آور» از آن یاد شده است. مانند کرونا، شیوع‌ این بیماری‌ها نیز با عدم اطمینان، نگرانی، وحشت و بلاتکلیفی توصیف شدند اما شکل پوشش رسانه‌ای و حجم القای ترس هیچ‌گاه به اندازه کرونا نبوده است.

به‌عنوان نمونه پوشش کرونا را با پوشش رسانه‌ای آنفولانزای فصلی مقایسه کنیم که به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالیانه ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر را به قتل میرساند. از ژانویه ۲۰۲۰ روزنامه های جهانی فقط ۴۸۸ مقاله در مورد انفولانزای فصلی ویروس منتشر کرده اند. در مقایسه با کرونا ویروس، تنها یک دهم این مقالات یعنی در حدود تنها ۳۷ مقاله، با ترس و یا عبارات مشابه انچه در مورد کرونا ویروس بکار رفته است، منتشر شده‌اند.

 


اولویت‌ها را رسانه‌ها تعیین می‌کنند

برجستگی ترس به‌عنوان محوری اساسی در گزارش های مربوط به کرونا ویروس، گویای این حقیقت است که بخش عمده‌ای از پوشش رسانه ای در مورد شیوع این بیماری، در واقع انعکاس ترس عمومی است تا اطلاع رسانی دقیق در مورد آنچه در مورد  کرونا ویروس واقعا رخ می‌دهد.


این درست است که بلاتکلیفی در مواجهه با یک ویروس همه‌گیر می‌تواند ترس گسترده‌ای برای مردم ایجاد کند. بیماری‌های مسری جدید بسیار ترسناکند؛ چرا که غیر قابل پیش‌بینی و ناشناخته‌اند اما نکته‌ای که همه متخصصین رسانه بر روی آن تأکید دارند این است که انتشار اخبار غلط و اطلاعات جعلی علاوه بر تاثیری که بر روی خود انتشار بیشتر ویروس‌ها دارد،‌ احساسات مسری مثل ترس و وحشت را نیز در سطحی گسترده منتشر می‌کند. چرا که در یک جامعه‌ پوشش رسانه‌ای، اولویت بحث‌های اجتماعی را تعیین می‌کند. همه تحقیقات نشان می‌دهند وقتی موضوعات مورد توجه جدی رسانه‌ها قرار می‌گیرند، از طرف اعضای جامعه نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.  به‌عبارت دیگر اخبار شاید به ما نگویند چگونه فکر کنیم، اما به ما می‌گویند که به چه چیزی فکر کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ها ویروس ترس کرونا پوشش رسانه ای شیوع بیماری کرونا ویروس استفاده شده شیوع کرونا بیماری ها رسانه ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۴۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

 

منبع: خبر آنلاین

tags # سریال پایتخت سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ثبت نام نمایندگان رسانه‌ها به منظور پوشش دیدار ایران و ازبکستان
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • کابینه رژیم صهیونیستی با اجماع رای به تعطیلی الجزیره داد
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد