Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:51:13 GMT

پارلمانتاریسم از نوع سوئدی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۵۵۴۱

پارلمانتاریسم از نوع سوئدی

پادشاه یا ملکه در سوئد بیشتر نقش تشریفاتی و نمادین را ایفا کرده و از قدرت سیاسی واقعی برای اداره امور بی‌بهره است. مهمترین وظیفه برای پیشبرد امور در قالب انتخابات به نمایندگان واگذار شده‌است؛ نمایندگانی که در فرایند رای‌گیری و انتخابات، از سوی شهروندان این کشور انتخاب می شوند.

پیشینه دموکراسی در سوئد به ۱۹۲۱ میلادی یعنی حدود یک قرن پیش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۱۹۱۹ مجلس قانونگذاری سوئد در مورد حق شرکت همگانی در انتخابات و آراء یکسان زنان و مردان تصمیم‌گیری کرد. دو سال بعد از این تصمیم، اولین انتخابات پارلمان برگزار شد. در پی انتخابات سال ۱۹۲۱ پنج زن به پارلمان سوئد راه یافتند.

پارلمان سوئد یا همان ریکسداگ وظیفه وضع قوانین را به عهده دارد. ریکسداگ از نمایندگان سیاسی تشکیل شده که مردم سوئد در سطح کشوری انتخاب کرده‌اند. قـدرت سیاسی در سـوئــد به شدت با احـزاب سیاسی در این کشور مرتبط است زیرا نمایندگان مجلس خود به عنــوان نمایندگان احزاب سیاسی انتخــاب می‌شوند.

پارلمـان دارای ۳۴۹ نماینده است که هر چهــار سال یک بار انتخــاب می شونـد. مهــم‌ترین وظایف پارلمان به این شرح است: تصویب قوانین جدید و لغو قوانین قدیمی، تعیین بودجه دولت یعنی تعیین درآمد سالانه دولت (مالیات‌هاو عوارض) و هزینه‌ها، نظارت بر دولت و ادارات دولتی در انجام وظایف آنان و همچنین انتخاب یک نخست‌وزیر که خود سپس دولت را تشکیل می‌دهد.

در ارتباط با زمان و میزان مشارکت در انتخابات پارلمان باید گفت که این انتخابات هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و مشارکت در آن بسیار بالا است به عنوان نمونه در انتخابات پارلمان سال ۲۰۱۸ میلادی، ۸۷.۲ درصد از افرادی که حق رأی داشتند در رأی گیری شرکت کردند. لازم به ذکر است که جمعیت سوئد در آن سال ۱۰ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر بود. انتخابات پارلمان سوئد هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. آخرین انتخابات پارلمان در سال ۲۰۱۸ برگزار شد و انتخابات بعدی در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد.

در پیوند با انتخاب نخست‌وزیر و وزاری کابینه نیز روال کار به این صورت است که رئیس پارلمان فردی را که قرار است نخست وزیر شود، پیشنهاد می‌کند و نمایندگان پارلمان در مجلس به پیشنهاد رئیس پارلمان رأی می‌دهند. ولی رئیس پارلمان قبل از ارائه پیشنهاد خود با احزاب پارلمان گفت وگو می‌کند. در ارتباط با تشکیل کابینه لازم به ذکر است نخست وزیر شخصاً کابینه دولت را تعیین می‌کند. فردی که قرار است وزیر شود باید از حق رأی دادن در انتخابات پارلمان برخوردار باشد. مفهوم این امر آن است که فرد باید تبعه سوئد و به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده‌باشد.

وظایف رئیس پارلمان قابل توجه و پر اهمیت است به طوری که وی امور مجلس را رهبری، سازماندهی و برنامه‌ریزی می‌کند. وقتی مجلس تشکیل جلسه می‌دهد و به بحث و تبادل نظر می‌پردازد و تصمیم اتخاذ می‌کند، رئیس پارلمان ریاست جلسات را برعهده دارد. یک وظیفه مهم دیگر او اداره کردن مذاکرات هنگام تغییر دولت است.

همان طور که پیشتر اشاره شد، پادشاه سوئد که نقش تاریخی و تشریفاتی را داراست، وظایفی نمادین دارد که گشایش مجلس در هر پائیز وظیفه پادشاه سوئد است. در این هنگام سال کار پارلمان آغاز می‌شود. همچنان که اشاره شد، پادشاه شخص اول کشور سوئد است ولی این مقام در درجه نخست جنبه نمایندگی مملکت و تشریفاتی دارد.

در پیوند با ویژگی رای‌دهندگان در انتخابات پارلمان سوئد لازم به یادآوری است برای رأی دادن در انتخابات پارلمان باید فرد تبعه سوئد بوده و به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده‌باشد. اتباع سوئدی که در روز انتخابات به سن ۱۸ سالگی تمام رسیده باشند و در شورای استان و کمون مربوطه ثبت‌نام باشند از حق رأی‌دهی در انتخابات شورای استان و کمون برخوردارند. اتباع کشورهای اتحاد اروپا و همچنین ایسلند و نروژ نیز از حق رأی‌دهی تحت همین شرایط برخوردارند. سایر اتباع خارجی به شرطی از حق رأی‌دهی برخوردارند که نامشان سه سال متوالی قبل از روز انتخابات در آمار ثبت احوال سوئد ثبت بوده باشند.

شرایط و ویژگی نامزدهای انتخاباتی در این کشور تشابه زیادی با ویژگی‌ رای‌دهندگان دارد. برای انتخاب شدن در پارلمان فرد باید از حق رأی‌دهی در انتخابات پارلمان برخوردار باشد. بر اساس عرف سیاسی، نامزد ورود به ریکسداگ باید عضو  یکی از احزاب سیاسی بوده و نام وی در برگه انتخاباتی حزب درج شده‌باشد. عضویت در یک حزب و اشتغال به فعالیت حزبی باعث سهولت در این امر می‌شود. سپس شمار آرای رای دهندگان، نماینده شدن فرد را در پارلمان تعیین خواهد کرد. شهروندان قادر خواهند بود که رای خود را فقط به یک حزب اختصاص دهند یا به حزب و نام یک کاندیدای بخصوص که روی برگه انتخابات ضربدر زده شده باشد

بیان این نکته نیز حائز اهمیت است که پارلمان سوئد از جمله معدود پارلمان‌های جهان به شمار می‌رود که شمار نمایندگان زن در آن به میزان قابل توجهی بالا است و گاهی این رقم به حدود ۴۵ درصد می‌رسد.

برچسب‌ها قاره اروپا سوئد انتخابات پارلمانی پارلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره اروپا سوئد انتخابات پارلمانی پارلمان نروژ قاره اروپا سوئد انتخابات پارلمانی پارلمان انتخابات پارلمان رئیس پارلمان پارلمان سوئد نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۵۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس گفت:بنده به عنوان یک فعال سیاسی از مردم کشور تقاضا می‌کنم که با حضور حداکثری در دور دوم انتخابات نمایندگان را با قدرت راهی خانه ملت کنند تا آنها بتوانند حقوق مردم را قاطعانه پیگیری کنند.

وی افزود: انتخاب همه افرادی که وارد مجلس می‌شوند اهمیت بسزایی دارد چرا که با یک رأی وکلای ملت یه لایحه تصویب و یا یک وزیر استیضاح می‌شود. 

سروری ادامه داد: فرد فرد نمایندگان این توانایی را دارند که سرنوشت بودجه سالیانه را رقم بزنند لذا اکنون مشارکت در انتخاب پانزده درصد نمایندگان مجلس نقش بی بدیلی در آینده کشور دارد از طرفی نماینده‌ای که با رای بالا وارد مجلس می‌شود قدرت و کارایی بیشتری دارد.

مرحله دوم انتخابات مجلس جمعه این هفته  برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خبر مهم شورای نگهبان برای کاندیداهای دور دوم انتخابات
  • ورود جانبدارانه نمایندگان فرماندار به انتخابات مطلقاً ممنوع است
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم