Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@10:53:47 GMT

سلطان ماسک بامرام ایشونه!

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۵۹۸۱

سلطان ماسک بامرام ایشونه!

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور:  در خیابان ناطق نوری کمی بالاتر از ساختمان شهرداری ناحیه۳ جمعیت زیادی در مقابل ورودی مغازه کوچکی جمع شده اند. حالا بعد از انتشار آن فیلم مشهور که در فضای مجازی دست به دست شد، مغازه کالای ساختمانی نعمتی آنقدر معروف شده است که مردم از محله های مختلف تهران برای دریافت ماسک رایگان به باغ فیض می آیند و دست پر برمی گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«امیر نعمتی» متولد سال۱۳۵۷ است و ۳۰سالی می شود که در محله باغ فیض زندگی می کند. قبل از اینکه ماسک های مغازه اش او را معروف کنند، در بین کاسبان و معتمدان محله به اخلاق نیک و خوشرویی شهره بود. پشت پیشخوان مغازه ایستاده است. مردی با صدای بلند می گوید: «یک بسته پیچ و رول پلاک بده لطفاً و ۲تا ماسک.» کاسب جوان با دقت بسته ماسک ها را باز می کند و به مشتری می دهد. این چند روز، نعمتی هر کالایی که می فروشد ماسک رایگان هم روی آن می گذارد.  

قدردانی دفتر رهبر معظم انقلاب حالم را عوض کرد

از دعای خیر مردم تا بنری که هیئت امنای مسجد جامع باغ فیض و بسیج محله به پاس تشکر از اخلاق و انسانیتش روی شیشه مغازه نصب کرده اند و آن قاب و گل هایی که شهردار ناحیه۳ منطقه۵ برای قدردانی آورده اند، همه و همه یک طرف و آن تلفن و خسته نباشید ویژه  طرف دیگر. نعمتی روایت این کار نیک را اینگونه بیان می کند: «همه قدردانی کردند، اما یک تشکر خیلی زیاد به دلم نشست و حالم را عوض کرد. خستگی و فشار کار این چند روز را سبک کرد و استرس انگ زدن و برچسب چسباندن را از بین برد. درست فردای روزی که فیلم پخش شد، از دفتر رهبر معظم انقلاب تماس گرفتند و تشکر کردند. خوشحال شدم که حواسشان به همه چیز است و اینقدر راحت واکنش نشان می دهند. از اول قرار نبود اینقدر همه چیز پرسر وصدا پیش برود. آن فیلم را یکی از دوستان به شوخی گرفت. گفتم فیلم نگیر؛ برایمان دردسر درست نکن. درهرحال من کار خاصی نکردم. یک رفتار ساده و طبیعی انسانی را انجام دادم. حالا نمی دانم چرا این روزها این رفتارهای ساده و عادی این قدر عجیب شده است.»

انباری که به روی مردم باز شد

وقتی از ماسک هزار تومانی که حالا ۳۰هزار تومان هم فروخته می شود حرف می زند، انگار آتش به جانش افتاده است. دست روی دست می کوبد و می گوید: «به خدا قسم این ماسکی که این روزها احتکار می کنند و نایاب شده است، همین چند هفته قبل، بهترینش را دانه ای هزار تومان می خریدم و اگر چند جعبه لازم داشتم، با چک ۶، ۷ماهه هم برایم به سرعت برق و باد می فرستادند.»

سپس ادامه می دهد: «خیلی ها می پرسند تو چرا ۱۰هزار ماسک در مغازه داشتی؟ احتکار کرده بودی؟ در جواب باید بگویم من شغلم فروش این وسایل است. فروش رنگ، چسب و وسایل ساختمانی. رنگ کاری که رنگ می برد، ماسک هم می برد. همیشه برای کارم چند بسته ای در مغازه داشتم. بعضی ها می بردند و پس می آوردند و بعضی اوقات هم در مغازه می ماند و مشتری نداشت. ماجرای ویروس کرونا و نایاب شدن ماسک که پیش آمد، من هم در انبار را باز کردم و گفتم خدایا به نیت تو یا علی(ع).»

ماسک نباشد، بعض ها فحش می دهند

روزهایی که برخی افراد ناجوانمردانه درهای انبارها را بسته اند، نعمتی جوانمردانه  از گوشه دنج مغازه کوچکش پای شرف و انسانیتش مانده است. ۱۰هزار ماسک که تمام شد، خودش پول گذاشت و دوباره ماسک خرید تا پیش مردم خجالت زده نباشد. می گوید: «چند روز پیش ۳هزار ماسک را ۱۲میلیون تومان خریدم. مردم می آیند و ماسک می خواهند. حالا دیگر نمی توانم بگویم ندارم. متأسفانه بعضی ها هم کم لطفی می کنند. دیروز مردی از ماشین شاسی بلند میلیاردی اش پیاده شد و ماسک خواست. ماسک هایم تمام شده بود. گفتم فعلاً ندارم. این را که شنید هرچه فحش بود نثارم کرد. البته این مدت فحش و ناسزا هم زیاد شنیده ام. واقعیتش این است که دلم نمی خواست آن فیلم اینگونه سر و صدا کند. دلم نمی خواهد مردم فکر نادرست کنند. اصلاً قضیه به شهرت و تعریف و تمجید مربوط نبود. می خواستم هوای دلم را خوب کنم.»

و به سنگینی کار نیکش پاداش می گیرد

حال دلش حسابی خوب است. حال دوست و رفقایش هم خوب است. می گویند:‌ «آقا امیر مرد است. آدم حسابی است.» نعمتی سرخ و سفید می شود و می گوید: «‌این محله اهالی بامرام زیاد دارد. همین آقا که کنارم ایستاده است گفت: از کارتم یک میلیون تومان پول بکش می خواهم جنس بگیرم. کارت را که کشیدم گفت: جنس نمی خواهم برو ماسک بخر. مغازه خالی نماند.»
پشت خنده هایش بغضی قدیمی سرباز می کند؛ آنجا که می گوید: «خیلی کوچک بودم که پدرم را ازدست دادم. هیچ چیزی از پدر به یاد ندارم. این روزها یکی از آشنایان زنگ زد و گفت: امیر! پدرت را در خواب دیدم. خیلی شاد و خوشحال بود. گفتم: خدایا شکرت.»
خداحافظی مان گره می خورد به صدای نجوای مناجاتی که از مناره های امامزادگان حمیده خاتون(س) و سید جعفر(ع) ‌باغ فیض پخش می شود و صوت دلنشین قاری قرآن که به جان می نشیند: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (سوره الزلزله)»

کد خبر 488541 برچسب‌ها نیکوکاری منطقه ۵ همشهری محله كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیکوکاری منطقه ۵ همشهری محله كرونا در ايران باغ فیض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس

به گزارش خبرآنلاین،اگر خوش شانس باشید می‌توانید در ارتفاعات کمتر تصرف شده زاگرس و البرز عقاب طلایی را در حال پرواز ببینید. این گونه هزاران سال است که در سراسر قلمرواش در نیمکره شمالی زمین، موجودی دست‌نیافتنی، اسطوره‌ وار و باشکوه است.

همشهری در خبری نوشتکهم‌اکنون حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند. در ایران در رده پرندگان، درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی و اردک مرمری در معرض خطر انقراض هستند. البته عقاب طلایی در مقیاس جهانی و بر اساس نظر کارشناسی IUCN در معرض خطر نیست. اما وضعیت این گونه و همه پرندگان شکاری در ایران تعریف چندانی ندارد.

عقاب طلایی در ایران:

عقاب طلایی گونه‌ای روزگرد است که در زیستگاه‌های کوهستانی ایران زندگی می‌کند و بیشتر به عنوان پرنده‌ای مهاجر شناخته می‌شود و خیلی کم به صورت بومی یا تولیدمثل کننده دیده می‌شود. این گونه شباهت زیادی به عقاب شاهی دارد و از دور وقتی در آسمان به لکه‌ای در حال پرواز می‌ماند، شبیه سارگپه هم می‌تواند باشد.

رژیم غذایی: انواع پستانداران نظیر خرگوش، سنجاب، روباه، سگ، دام سبک، موش، جرد، انواع پرندگان مانند کبک، قرقاول، غاز، حواصیلو ... و انواع خزندگان مانند لاکپشت، مار، مارمولک و...

ویژگی‌های شاخص جسمانی: طول بال آنها بین ۱۸۵ تا ۲۲۰ سانتی متر نرها و ماده‌ها از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما ماده ها بسیار بزرگتر از نرها هستند. وزن ماده بین ۳.۹ تا ۶.۱ کیلوگرم و وزن نر ۳ تا ۴.۴ کیلو گرم است.

مخاطرات: تقریباً تمام تهدیدات عقاب‌های طلایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌های انسانی مربوط است. از جمله: تغییر زیستگاه، آزار و شکار جوجه‌ها، مسمومیت ناشی از مسمومیت طعمه، برخورد با هواپیما و دکل‌های برق، توسعه شهرنشینی، و جمعیت‌های انسانی، کاهش طعمه.

عقاب های جهان

۶۰ گونه عقاب در دنیا

۴۰ گونه عقاب در آفریقا

۱۱ گونه در ایران (عقاب دریایی دم سفید، عقاب دریایی پالاس، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب خادار بزرگ، عقاب خالدار کوچک، عقاب صحرایی، عقاب خاکی، عقاب پرپا، عقاب دوبرادر، عقاب مارخوار)

سرعت متوسط عقاب‌ها: ۶۵ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

۱۴ تا ۲۸ سال : متوسط عمر

آهو و کل‌وبز: بزرگترین حیواناتی که می‌تواند شکار کند

۲۰۰ هزار برابر: قدرت بینایی بعضی از عقاب‌ها نسبت به انسان (توانایی دیدن خرگوش از فاصله ۳ کیلومتری)

۹۰۰ کیلوگرم: وزن آشیانه بعضی از عقاب‌ها

۱۳ تا ۱۸ سانتی متر: طول چنگال های عقاب طلایی

۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار : تعداد تخمینی کل عقاب‌های طلایی منفرد

۶۰ تا ۱۰۰ هزار : تخمین تخمینی جفت‌های زادآور

زیستگاهای جهانی: اوراسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا

زیستگاه‌های ایرانی: مناطق کوهستانی نواحی شمال و غرب کشور

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900321

دیگر خبرها

  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • بوی خون و تعفن در میدان بهمن | وجود کابلهای فشار قوی مردم اطراف راه آهن را آزار می دهد
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • تعویض‌هایی که بلای جان پرسپولیس شد