Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 870 راس دام سبک و سنگین در زلزله قطور تلف شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه و به نقل از سازمان دامپزشکی آذربایجان غربی، علیرضا رفیعی‌پور اظهار کرد: با توجه به اهمیت رسیدگی به اتفاقات بعد از هر زلزله در بهداشت محیط و سلامت دامها و مردم منطقه، بویژه در شرایط حساس کنونی که شیوع ویروس‌ کرونا دغدغه‌ بسیاری را معطوف رسیدگی به مقابله با این بیماری در کشور کرده، هرگونه غفلت در انجام اقدامات پیشگیرانه به موقع در روستاهای زلزله زده بخش قطور شهرستان خوی، باعث بروز خسارات جبران ناپذیر در منطقه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بر این اساس و در راستای برنامه‌های دامپزشکی جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک و دامی بعد از بروز این قبیل حوادث، همکاران ما در استان در مرحله اول در قالب اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی، جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه احشام تلف شده در روستاهای زلزله‌زده بخش قطور شهرستان خوی را از ساعات ابتدایی وقوع زلزله آغاز کرده‌اند که این روند همچنان ادامه دارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تا این لحظه ۸۵۰ راس دام سبک و 20 راس دام سنگین تلف شده‌اند که شاید این آمار با توجه به ادامه روند بررسی منطقه، طی روزهای آینده افزایش پیدا کند.

رفیعی‌پور گفت: چنانچه در بحث پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای دامی و مشترک انسان و دام در روستاهای زلزله زده بخش قطور در شهرستان خوی، غفلتی صورت گیرد و برخی اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام نگردد، می‌تواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیر شود.

وی با بیان اینکه تیم‌های واکنش سریع و اکیپ‌های اعزامی توسط اداره کل دامپزشکی استان در روستاهای زلزله‌زده بخش قطور حضور دارند تا با اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری های مشترک میان انسان و دام جلوگیری کنند، گفت: اولویت اول این اداره کل در منطقه جمع‌آوری و دفن اصولی لاشه دامهای تلف شده است که به نحو مطلوب با تلاش های شبانه‌روزی اکیپ های دامپزشکی استان، دفن بهداشتی لاشه احشام تلف شده در روستاهای زلزله زده انجام شده و یا در حال انجام است.

رفیعی‌پور بر لزوم امدادرسانی فوری به دامداران زلزله زده در حوزه دامپزشکی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف تأکید کرد و افزود: پس از زلزله به جهت ایجاد شرایط ویژه و کاهش سطح بهداشت در مناطق متأثر از زلزله، احتمال وقوع بیماری‌های دامی افزایش می‌یابد.

رفیعی‌پور در ادامه به سایر اقدامات دامپزشکی در مناطق زلزله‌زده علاوه بر دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده اشاره کرد که از جمله این اقدامات واکسیناسیون دامهای موجود در منطقه جهت پیشگیری از بروز بیماریهای واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به منظور جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری عفونی در مناطق زلزله زده، از دامداران منطقه درخواست کرد با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند تا هرچه سریع‌تر عملیات دفن بهداشتی لاشه‌های احشام تلف شده به اتمام برسد.

لازم به ذکر است در حالی که این روزها تمام توجهات معطوف به موضوع ویروس‌کرونا در کشور است، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر در ساعت ۹:۲۲ صبح روز 4 اسفندماه جاری، حوالی شهر قطور خوی در شمال استان آذربایجان‌غربی را لرزاند که علاوه بر مصدومیت اهالی، موجب تلف شدن صدها رأس دام و تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی تعدادی از منازل در ۴۳ روستای شهرستان‌های سلماس و خوی شد.


انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زلزله آذربایجان غربی بهداشت محیط سبک دفن بهداشتی لاشه سازمان دامپزشکی شیوع بیماری رفیعی پور تلف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره

ایسنا/ایلام رئیس دامپزشکی شهرستان بدره از انجام واکسیناسیون ۴ هزار و ۶۲۵ راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره طی اردوی جهادی خبر داد.

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

«بهمن محمدی» به ایسنا اظهار کرد: رزمایش جهادی دامپزشکی طی فروردین ماه در منطقه زرانگوش بدره برگزار شده است.

وی گفت: در این طرح چهار هزار و ۶۲۵  راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی، ۴۰۰ راس علیه بیماری آبله بزی، ۷۴۳ رأس علیه بیماری بروسلوز بز و بزغاله واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی بدره تصریح کرد: مشاوره‌های بهداشتی و معاینه رایگان در دام‌های بازدید شده انجام  گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام