Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@12:45:06 GMT

کاشت ۱۵هزار نهال در بوستان جنگلی سرخه‌حصار

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۸۶۹۵

کاشت ۱۵هزار نهال در بوستان جنگلی سرخه‌حصار

همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: هفته منابع طبیعی نزدیک است و مدیریت شهری منطقه۱۳ به همین مناسبت و در آستانه روز درختکاری، طرح کاشت نهال در بزرگترین بوستان جنگلی شرق تهران را آغاز کرده است. این طرح که با هدف توسعه فضای سبز و ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی در حال اجراست، گام بزرگی در افزایش سرانه فضای سبز این محدوده محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سید مهدی صالح‌زاده» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «توسعه فضای سبز یکی از برنامه‌های مهم شهرداری منطقه در قطب گردشگری شرق تهران یعنی محوطه بوستان جنگلی سرخه‌حصار است.»

۳۰هکتار زیر کاشت گونه‌های مقاوم

یکی از ویژگی‌های اجرای این طرح وسعت آن و کاشت ۱۵هزار نهال و درختچه جدید از گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه است. صالح‌زاده دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به کارکرد فضای سبز در تلطیف هوا و ایجاد فضاهای تفرجگاهی، عملیات کاشت ۱۵هزار اصله نهال در فضایی به مساحت ۳۰هکتار در اراضی توسعه بوستان جنگلی سرخه‌حصار آغاز شده‌ که این نهال‌ها از گونه کاج تهران، لیلکی، بادام کوهی، بنه و زالزالک است و در ضلع جنوب شرقی این بوستان جنگلی کاشته می‌شود.»

به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این عملیات درختکاری تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

آبیاری از مخزن ۱۶۰۰متر مکعبی

بی‌تردید کاشت هزاران نهال در این مجموعه جنگلی نیازمند آبیاری و شبکه آبرسانی ویژه‌ای است. صالح‌زاده درباره تمهیدات مدیریت شهری برای آبیاری درختان محدوده ضلع جنوب‌شرقی بوستان جنگلی سرخه‌حصار می‌گوید: «این محدوده به شبکه آبیاری تحت فشار مخزن «ژئوممبران» هزار و ۶۰۰متر مکعبی مجهز است که حدود ۳هزار متر لوله‌گذاری شده‌ است.»

ریه تنفسی شرق پایتخت اینجاست

بوستان جنگلی سرخه‌حصار که به عنوان ریه تنفسی شرق تهران شناخته می‌شود و درحال تبدیل به قطب گردشگری است، حدود ۵۱۲هکتار وسعت دارد و به بزرگراه‌های‌ شهید یاسینی، شهید دوران و جاده دماوند منتهی می‌شود. این مجموعه جنگلی امکاناتی از جمله نمازخانه، آلاچیق‌های استراحتگاهی، پیست دوچرخه‌سواری، پارک آموزش ترافیک، پیاده راه سلامت، زمین چمن مصنوعی، سرویس‌های بهداشتی و ... دارد و هر روز میزبان مراجعان است.

کد خبر 488599 برچسب‌ها منابع طبیعی فضای سبز گیاهان و درختان شهرداری منطقه ۱۳ محیط زیست جنگل بوستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی فضای سبز گیاهان و درختان شهرداری منطقه ۱۳ محیط زیست جنگل بوستان بوستان جنگلی سرخه حصار فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۸۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند

ناسا پس از دریافت درخواست‌های متعدد، سازمان‌هایی را در سراسر کشور برای دریافت نهال‌هایی که از پرورش دانه‌های سفر کرده به ماه در ماموریت آرتمیس پرورش یافته‌اند، انتخاب کرده است. این نهال‌ها در طول ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در سال ۲۰۲۲ به مدار ماه پرواز کردند.

به گزارش ایسنا، برخی از آن درخت‌ها عبارتند از کاج کندر (Loblolly pine) که یک درخت مخروطی است و به سرعت رشد می‌کند، بومی چنار آمریکای جنوب شرقی ایالات متحده که تا ۶۰۰ سال عمر می‌کند، سکویا‌های غول پیکر که سن آن‌ها به ۳۴۰۰ سال می‌رسد و از بلندترین درختان جهان به شمار می‌روند.

پس از بازگشت به زمین، بذر درختان توسط خدمات جنگلداری وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) پرورش داده شد. از طرف دیگر، بخش مدیریت لجستیک ناسا و دفتر زیرساخت‌های استراتژیک این آژانس به دنبال خانه‌های جدید برای این درختان بودند.

بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید: گروه جدیدی از درختان ماه، روزی در جوامع سراسر آمریکا قد خواهند کشید. ناسا در حال بازگرداندن روح اکتشاف به زمین است، زیرا فضا متعلق به همه است. نسل آرتمیس این نهال‌ها را به ارمغان خواهد آورد که بستری حاصل‌خیز برای الهام و کشف برای آینده خواهد بود.

اولین زنی که با آرتمیس دوم به ماه رفت یکی از اولین درختان را به اشتراک گذاشت

کریستینا کخ (Christina Koch) در سال ۲۰۲۵ تبدیل به اولین زنی خواهد شد که با ماموریت آرتمیس ۲ به ماه می‌رود. همانطور که او برای این ماجراجویی تاریخی آماده می‌شود، یکی از اولین درختانی که از دانه‌ها رشد کرده است را به اشتراک گذاشت. او یک نهال کاج را به ایالت خود در کارولینای شمالی هدیه داد. درختان ماه آرتمیس در عمارت فرماندار کاشته شدند. کخ می‌گوید: کارولینای شمالی به طور محکم ریشه‌های اکتشاف را برای نسل‌های آینده می‌کارد. دبیرستان او در جکسونویل، کارولینای شمالی، یکی دیگر از دریافت‌کنندگان منتخب است.

سال گذشته، ناسا گروه‌های آموزشی و اجتماعی را فراخواند تا برای پرورش درخت ماه درخواست دهند.

ناسا موسسات را بر اساس توانایی آن‌ها برای پرورش گونه‌های درختی متنوع ارزیابی کرد. همچنین بر اساس پتانسیل بهینه‌سازی تجارب آموزشی مرتبط با درختان بررسی شد. اکنون، ناسا گروه‌های منتخب را در پاییز، بهار ۲۰۲۵ و پاییز ۲۰۲۵ اعلام می‌کند. آن‌ها فهرستی را در وبسایت خود قرار می‌دهند که نشان می‌دهد هر گروه کدام درخت‌ها را دریافت کرده و چه زمانی آن‌ها را کاشته است.

رندی مور (Randy Moore) جنگلدار می‌گوید: این درختان ماه چه سفر باورنکردنی داشته‌اند. ما برای آن‌ها هیجان‌زده هستیم که سفر نهایی خود را به سمت خانه‌های دائمی خود در سراسر کشور آغاز کنند. امیدواریم که این درختان برای قرن‌ها برای لذت عموم پابرجا باشند و الهام‌بخش نسل‌های آینده دانشمندان شوند.

همه‌ی این ماجرا‌ها توسط فضانورد ناسا استوارت روزا (Stuart Roosa) در بیش از نیم قرن قبل آغاز شد، زمانی که او دانه‌های درخت را به مدار ماه برد. این دانه‌ها که به درختان ماه آپولو ۱۴ معروف هستند، توسط خدمات جنگلی وزارت کشاورزی ایالات متحده به صورت نهال پرورش داده شدند. آن‌ها با بنا‌های تاریخی و شخصیت‌های ملی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شدند.

دیگر خبرها

  • تصادف کامیون و تیبا در محور گرمسار به سرخه ۶ مصدوم داشت
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • ارزیابی ایمنی بیش از هزار بوستان در تهران
  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود