Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:59:48 GMT

۴۰ درصد باغ‌های آذربایجان‌غربی فرسوده است

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۲۴۸۳

۴۰ درصد باغ‌های آذربایجان‌غربی فرسوده است

 عزیز امانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: باغ‌های سیب درختی این استان جایگاه خاصی در کشور دارد اما ۴۰ درصد از آن به سن پیری رسیده و در ۶ سال آینده بقیه باغ‌های منطقه هم پیر می‌شود و باید از هم‌اکنون به فکر جایگزین کردن نهال سالم بود.
وی با بیان اینکه پایین بودن هزینه‌های تولید در بخش باغداری مهم است، افزود: پایه‌های جدید می‌تواند جوابگوی نیازهای آینده استان باشد ولی زیرساخت‌های آن باید فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: جهادکشاورزی با همکاری نهادهای مسوول درصدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب‌زنی به نهال جزء برنامه‌های کاری است.
وی افزود: آذربایجان غربی نیازمند وجود تشکل‌هایی در زمینه توزیع نهال‌های مجاز به باغداران است.

امانی با اشاره به اینکه این استان دارای ۲ مرکز کشت بافت است، گفت: ۱.۶ میلیون اصله نهال در این مراکز تولید و حتی به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود. 

وی بیان کرد: نهالستانهای مجوزدار آذربایجان غربی در مجموع ۶۰ نهالستان را شامل می‌شود که در حال حاضر ۴۶ واحد، نهال آماده فروش دارند و علاوه بر تامین نهال های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال های تولیدی خود را به سایر استانهای کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: این استان در تولید گردوی پیوندی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده‌است که اغلب در شهرستان‌های سردشت، اشنویه، ارومیه و خوی تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: به دنبال راه اندازی مرکز نهال گواهی شده در استان هستیم که شهرستان ارومیه و میاندوآب رتبه اول تولید نهال و شهرهای اشنویه و خوی رتبه دوم نهال را در استان دارند.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است و از اوایل سال ۱۳۹۵ کمیته فنی نهال در استان نسبت به بازدیدهای میدانی از نهالستان‌ها و بررسی مدارکو مستندات لازم در سطح استان اقدام کرده‌است.
نبود تسهیلات کم بهره بانکی، نبود اسناد رسمی مالکیت در اغلب اراضی و باغ ها از جمله مشکلات این بخش مهم کشاورزی است.

استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از هفت میلیون اصله نهال استاندارد، یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور به شمار می‌رود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باغستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باغستان عراق وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باغستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان امروز در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشور‌های همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.
 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیگر خبرها

  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • ثبت بیش از ۴۹ میلیون تردد در ورودی و خروجی‌ های آذربایجان ‌غربی
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم