Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه پارسینه - علی علیزاده| سالهاست حضور پر رنگ کودکان کار و زباله گردها در سطح شهرهای کلان از جمله تهران، به غیر از آلودگی های بصری، افزایش آلودگی های زیست محیطی و انتشار بیماری در بین آحاد مردم و گسترش سطح بزه در جامعه را به حداکثر خود رسانده است.

در حالیکه این روزها وضعیت شیوع ویروس کرونا و تبعات منفی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انکارناپذیرش در جامع، مشکلات جاری و دغدغه های فعلی مردم را به میزان قابل توجهی افزایش داده، گویی عزمی برای کنترل این ویروس، آنهم در حیاتی ترین نقطه ( انسداد مجاری انتقال)، جز دستورالعمل محدودیت تردد و تعطیلی برای شهروندان وجود ندارد!

گرچه بنظر می رسد همزیستی در کنار زباله گردها وکودکان کار که از قضا بسیاری از آنها، تبعه کشورهای همسایه ایران هستند به امری عادی برای مردم کلانشهرها، تبدیل شده و قدرت و توانی برای ساماندهی و حتی اخراج آنها به دلایل زیادی از جمله سد محکم مافیایی که از آنها حمایت می کند، وجود ندارد، اما نباید از حق گذشت که همین افراد در نقل و انتقال ویروس و بسیاری از بیماریها در بین مردم موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تا دیروز بزرگترین نگرانی مردم از حضور زباله گردها و تفکیک کنندگان گونی به دست زباله در سطح شهر به کثیف کردن و پخش زباله در سطح شهر، آلودگی های زیست محیطی، بزه کاری و خطر آفرینی ، خلق صحنه های ناپسند از جمله شوخی های جنسی، کتکاری و یا حتی قضای حاجت در انظار عمومی محدود می شد، امروز بزرگترین دغدغه مردم انتقال بیماری و ویروس خطرناک و مرگبار در میان مردم و شهروندان، توسط این قشر مهار ناپذیر است که بارها وعده داده شده درباره آنها تصمیم گیری جدی خواهد شد.

در هفته ابتدایی شیوع کرونا در تهران، زهرا صدراعظم نوری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که در اقدامات مدیریت شهری برای پیشگیری از ویروس کرونا آیا به موضوعاتی از جمله کودکان کار و زباله گرد نیز توجه شده است، گفت: در جلساتی که با دستگاه‌های اجرایی و شهرداری تهران داشتیم موارد متعددی را مدیران گزارش دادند.

وی ادامه داد: در این حوزه گزارشاتی داده شد و تاکید ما به عنوان کمیسیون سلامت این بود که در حوزه پسماند خشک و تر و به طور کلی جمع آوری، امحا و دفن رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران مدعی شده: امکانات کافی از جمله دستکش، ماسک، لباس در اختیار این افراد قرار گرفته و مکان‌های اسکان کارگری باید مرتباً ضدعفونی شود، اما تا کنون به شکل عملی یا اقدامی در راستای تحقق این شعار نماینده شورا انجام نشده و یا اینقدر وضعیت ساماندهی این قشر محدود بوده که به چشم نمی آید.

صدراعظم نوری در حالی سخن از  اقدامات خوب و پیشگیرانه ای در حوزه پسماند زده که هم اکنون زباله گردها در تهران، با آزادی هر چه تمام تر تردد و جولان می دهند و بدون دستکش، ماسک و رعایت سایر موارد ابتدایی بهداشتی، دقیقا به آلودگی هایی دامن می زنند که وخامت و تبعات عملکردشان از درجه هشدار هم گذشته است.

در تهران بیش از ۳۵۰۰ محل اسکان و مددسرا برای کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها وجود دارد که در صورت ابتلای یک فرد، می‌تواند به سرعت باعث شیوع بیماری شود. طبق آمار، ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران نیز حاشیه‌نشین هستند؛ جمعیتی با امکانات آموزشی و درمانی نازل و توان جسمی نامناسب به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای.

حال تصور کنید بسیاری از این زباله گردها و تفکیک کنندگان زباله، در میان کوهی از آلودگی های عفونی، بیمارستانی و عادی روزگار سپری می کنند و بی آنکه خود خطری احساس کنند، در میان همدیگر زندگی بدون نگرانی دارند، زاد و ولد می کنند، از محل اسکان و مددسراها به دلیل محدودیت فضا و موارد قانونی بهره ای نمی برند و هر روز هم به تعداد آنها با مهاجرت غیر قانونی از مرزها از جمله افغانستان و پاکستان، اضافه هم می شود.

بی شک بارها درباره ابعاد نگران کننده حضور و زندگی این قشر در سطح جامعه و در مجاورت مردم و خطرات بالقوه آنها برای شهروندان، بارها اطلاع رسانی و هشدار داده شده، با اینحال بنظر می رسد روشنگری، افشاگری و بازگویی چندباره ابعاد خطر افرین و تهدید کننده تردد آزادانه این افراد در سطح جامعه، حتی با حضور سران مافیای قدرتمند تفکیک زباله و در سایه شعارهای دلنواز و همیشگی مقامات مسئول در سازمانها و ارگانهای مختلف، در کمترین حالت می تواند مردم را نسبت به خطری که به شدت و بالقوه تهدیدشان می کند، آگاه تر کرده و نسبت به حقوق اولیه شهروندی و زندگی سلامت آگاه تر کند.

اینکه تا کنون همین افراد به چه میزان در انتقال ویروس کرونا و شیوع سایر بیماریهای عفونی و ویروسی در سطح جامعه، نقش داشته اند، متأسفانه آماری در دست نیست چون اساساً مرجعی برای سنجش و کنترل شرایط سلامت جسمی زباله گردها وجود ندارد، اما بی شک به ذهن بسپارید که این افراد بیشتر از تصور عادی مردم، تهدید کننده سلامتند و در هر نقطه از کلانشهرها، از شمال تا جنوب، شرق تا غرب و در کوچه و پس کوچه ها حضور جدی دارند.

 

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: زباله گردی تفکیک زباله کودکان کار کرونا ویروس کرونا زباله گردها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات حریق در خیابان لاله‌زار تهران+ فیلم

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد: حدود یک ساعت پیش وقوع حریق در یک انبار ۲۰ متری بالای یک مغازه لوستر فروشی سبب بروز دود در خیابان لاله زار شد.

وی افزود: نیروهای آتش نشانی در اسرع وقت همراه با تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شعله زنی صورت گرفته و حریق بلافاصله اطفا شده است همچنین خوشبختانه این حادثه مصدوم و تلفات جانی به همراه نداشته است.

کد خبر 6098041 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خودرو
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • جزییات حریق در خیابان لاله‌زار تهران+ فیلم
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در خیابان لاله‌زار تهران؛ کجا آتش گرفته است؟
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • خودنمایی لوکس‌ترین خودروی خیابان‌های تهران؛ شاهکار ۱۰ میلیاردی! | فیلم
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه
  • سیل و آبگرفتگی در اهواز / ورود آب به برخی منازل / قطع برق