Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: به مدت ۱۰ روز برخی از سقاخانه‌های بیرجند تعطیل است و تلاش می‌شود تا ۲۲ اسفند مجدد راه‌اندازی شود. ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، کاسه نقره‌ای زنجیر شده به میله فلزی پر آب می‌شود چند جرعه آب که می‌نوشیدی "یاحسین" را بر لب جاری می‌کردی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری سقاخانه‌ها در گذشته در برخی محله‌ها بود و حال و هوای دیگری داشت و بی هیچ چشم داشتی لبهای تشنه را سیراب می‌کرد و مردم طلب مغفرت برای بانی احداث سقاخانه‌ها می‌کردند.

از سال گذشته اوقاف و امور خیریه در خراسان جنوبی چند سقاخانه در بیرجند احداث کرده تا در محلاتی از شهر بیرجند که در گذشته شیر آب برداشت داشته طرح سقانه خانه‌ها از محل درآمد موقوفه آب و لوله بیرجند اجرا شود.

در این مدت مردم از سقاخانه‌های احداثی اوقاف و امور خیریه بیرجند آب مصرف و برداشت می‌کردند اما در چند روز اخیر خبری مبنی بر تعطیل سقاخانه‌ها منتشر شد.

سقاخانه‌های امام رضا(ع) آب آشامیدنی خراسان جنوبی را تأمین می‌کننداصفهان| گذری بر سقاخانه‌های قدیمی استان اصفهان ؛ سقاخانه‌ای با قدمت 3 قرن در شهرضاسقاخانه‌های اصفهان در پیچ و تاب مدرنیته جا ماندند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در شهرستان‌های طبس و بشرویه ساخت سقاخانه شروع شده و سقاخانه طبس تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت الاسلام بخشی‌پور گفت: میزان استقبال مردم از سقاخانه‌ها زیاد است این میزان برداشت موجب شده تا مخازن تعبیه شده باظرفیت 20 هزار لیتر نتواند به‌صورت شبانه‌روزی آب را تامین و تصفیه کند به همین دلیل برخی از شیرها پلمپ شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم آگاهی مردم از هدر رفت آب شیرها توسط مصرف کنندگان باز می‌ماند و اغلب برخی از شیرها خراب و سرقت می‌شود افزود: برای جلوگیری از هدررفت آب درصدد نصب شیرهای الکترونیکی بوده اما به دلیل هزینه بالای خرید و متحمل شدن هزینه گزاف تعمیر به هنگام خرابی از خرید آن صرف‌نظر شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی گفت: برای هر سقاخانه 240 میلیون تومان هزینه شده و چنانچه هر قطعه با مشکل مواجه شود تعمیر و رفع آن مستلزم هزینه است البته یک دلیل دیگر برداشت زیاد آب است که سبب تعطیلی موقت سقاخانه‌ها شده است.

بخشی‌پور با بیان اینکه سقاخانه‌های خیابان نیلوفر و الهیه فعال است افزود: ظرفیت مخازن سقاخانه‌ها 20 هزار لیتر و کمتر از میزان برداشت مردم است و به همین دلیل برخی سقاخانه‌ها به طور موقت تعطیل است. 

وی توجه مردم به صرفه جویی در برداشت و جلوگیری از هدر رفت آب را توصیه و عنوان کرد: ساعت برداشت آب محدود نمی‌شود البته از ساعت 12 شب تا صبح و در هر سقاخانه چند ساعت در روز برداشت آب تعطیل است تا آب تصفیه شود و در سقاخانه مهرشهر از ساعت 17 تا 23 امکان برداشت وجود دارد و بقیه سقاخانه‌ها از هشت صبح تا 12 ظهر فعال است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی ادامه داد: سقاخانه‌های سطح شهر در مهرشهر، بلوار شعبانیه، خیابان انقلاب، پارک ظفر، پارک نیلوفر، معصومیه، شهرک بعثت علی‌آباد و آستانه امامزادگان باقریه احداث شده و برخی نیز در حال تکمیل شدن با پیشرفت 50 درصدی است و هزینه ساخت و بهره‌برداری از این سقاخانه‌ها در مجموع 2 میلیارد تومان بوده است.

بخشی‌پور تصریح کرد: سقاخانه آستانه امام‌زادگان باقریه یک سقاخانه خیرساز و مردمی است و علاوه بر سقاخانه‌های مذکور در فلکه سوم سجادشهر مکانی برای احداث سقاخانه نقطه‌یابی شده و مراحل اولیه شروع کار در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه برخی سقاخانه‌های برداشت آب شیرین در بیرجند تا 10 روز دیگر تعطیل است اظهار داشت: برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت مخازن وجود ندارد چون زیرساخت سقاخانه‌ها از قبل تامین شده و قابلیت افزایش ندارد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی با اشاره به تعداد وقف‌های جدید در استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون 58 وقف جدید در استان به ثبت رسید که بیشترین وقف‌ها با 15 وقف در شهرستان سربیشه است.

انتهای پیام/ 254/ش

R41348/P/S6,56/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خیریه خراسان جنوبی مدیرکل اوقاف سقاخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی این استان به دلیل خشکسالی و افت چاه‌های آبیاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. محمد میری گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی از هزار و ۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.   او با بیان اینکه برداشت گل از اواسط اردیبهشت ماه جاری در مناطق گرمسیر به ترتیب تا سایر مناطق آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی‌تر در استان برداشت شود.   معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.   میری با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در طول دوره برداشت گل محمدی حدود ۴۲۰ هزار نفر روز است، افزود: امسال تولید گل محمدی در خراسان رضوی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن پیش‌بینی شده است.    

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز شد
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • برگزاری مجدد کنکور در زیرکوه
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • اطلاعیه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان شهرستان زیرکوه (از استان خراسان جنوبی)
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • اعلام زمان برگزاری کنکور برای سیل‌زدگان خراسان جنوبی