Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:42:52 GMT

می‌بینی چی‌کار کردی؟ باعث شدی پدرت به گریه بیفته!

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۳۷۵۹

می‌بینی چی‌کار کردی؟ باعث شدی پدرت به گریه بیفته!

اشتباه نکنید داستان­‌های بد فیلمی با شخصیت‌­هایی سیاه، شرور یا بدطینت (همانند آنچه در افسانه‌­ها خوانده‌ایم) نیست، بلکه فیلمی راجع به پدرومادرهایی متعلق به قرن بیست و یکم است که از انسانیت خالی شده‌اند. این موضوع به مراتب از وحشتناک‌­ترین داستان‌­های خیالی هم ترسناک­تر است، چرا که این والدین راه می‌­روند، حرف می‌­زنند، غذا می‌­خورند، تولیدمثل می‌­کنند و گهگاهی بین همه­‌ی این کارها بچه‌­هایشان را به ظالمانه­‌ترین شکل ممکن تنبیه می‌­کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین فیلم برادران اینوچنزو ما را به شهری بی­‌نام در حومه‌­ی شهر رم می‌­برد تا شاهد فروپاشی زندگی بیهوده­‌ی آدم‌­هایی باشیم که ظاهراً هیچ مشکلی ندارد. از آنجا که فیلم روایت سرراستی ندارد -شاید به دلیل پرهیز از روایت توسط شخصیت‌­ها و حفظ فاصله با آنها- در همان ابتدا توسط راوی نامعلومی (با بازی مکس تورتورا) آغاز می‌­شود. تراژدی زمانی اتّفاق می­‌افتد که مخاطب با غم فزاینده‌­ی قربانی هم‌ذاتپنداری می‌کند؛ زیرا فیلمسازان تنها به دنبال این هدف نیستند و با به‌تصویرکشیدن لحظات عادی زندگی شخصیت­‌ها، گاه آنها را تحقیر می‌کنند و به فضایی گروتسک نزدیک می‌شوند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که ریتم فیلم کند است تا مخاطب به درستی و با دقّت شاهد همه­‌ی اتّفاقات رخ داده در فیلم باشد. این ریتم کند، آشکارا سنت دیگر کارگردان ایتالیایی متیو گارونه را به یاد می‌­آورد. (خوب است به یاد بیاوریم برادران اینوچنزو نویسنده‌­ی فیلمنامه‌­ی فیلم مرد سگی ساخته‌­ی متیو گارونه بوده‌اند).

 فیلم آشکارا به تأثیر مخرب رفتارهای والدین به‌عنوان الگوهایی نامناسب برای فرزندانشان می‌­پردازد. برای مثال در جایی از فیلم برونو (با بازی الیو جرمانو) پسرش دنیس (توماسو دی‌کولا) را وادار می­‌کند که سر میز شام نمرات کارنامه‌­اش را که همگی اِی شده، بلند بلند برای همه بخواند؛ اما همین پدر وقتی لقمه‌­ای استیک در دهان پسرش گیر می­‌کند از ارائه‌ی کمک‌های اوّلیه برای پیشگیری از خفه شدن فرزندش عاجز است. این وضعیت گروتسک،آنجا به سر حد خود می‌رسد که مادر ازخودراضیدنیس به او می‌­گوید: «می‌بینی چی‌کار کردی؟ باعث شدی پدرت به گریه بیفته!».

بازی بازیگران کودک فیلم به شکل حیرت‌آوری خوب و حتّی خیره‌کننده است و هر کدام با تفاوت‌­ها و جزئیات ظریفی که در بازی‌شان دیده می‌­شود، تحسین‌برانگیز هستند. دوربین فیلمبردار کهنه‌­کاری همچون پائولو کارنرا به همراه سه طراح صحنه‌­­ی شناخته‌شده‌ی فیلم، فضایی سنگین و فانتزی را در تابستان گرم ایتالیا دور تا دور خانه­‌ای که توسط چمن‌­ها احاطه شده، خلق کرده‌اند. جدای از تکّه تکّه بودن شکل روایت فیلمنامه، که به شکلی مبهم این چهار خانواده را به هم متصل می‌­کند، برادران اینوچنزو اجازه می‌­دهند که صحنه تمامی آنچه را که باید از جانب مخاطب احساس شود، منتقل کند. آنها ما را با این خانواده‌­ها تنها می‌­گذارند و به وسیله‌­ی بزرگنمایی در اعمالی مانند غذا خوردن، صفات حیوانی انسان‌­ها را بیش از پیش برجسته می‌­کنند.

داستان­‌های بد فیلمی است دربا­ره­‌ی ایتالیایی که دیگر هیچ علاقه‌­ای به آینده‌­ی خود نشان نمی‌­دهد. پدران و مادران داستان­‌های بد جدای از آنکه قادر به حل مشکلات شخصی خودشان نیستند، آن حس نظارتگر و مراقبی را که باید در قبال فرزندان‌شان دشته باشند، هم از دست داده­‌اند. فردای جامعه‌­ای که بچه‌­ای را به دلیل خفه شدن با یک تکه استیک سرزنش می‌کند، چه خواهد بود؟ این درست همان لحظه‌­ای است که مخاطب برای تک تک کودکان این فیلم تأسّف میخورد و به انتظارات والدین‌شان خواهد خندید. این فیلم بیش از هر چیز، داستان بزرگترهایی است که سراسر وجودشان را ابتذال و خرابی فرا گرفته اما اجازه‌­ی هیچ گونه اشتباهی را به فرزندانشان نمی‌­دهند.

برچسب‌ها نقد فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نقد فیلم ایتالیا نقد فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان شفافیت؛ قسمت اول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اولین قسمت از «داستان شفافیت»، سرنوشت طرح‌های موسوم به شفافیت را در مجلس دهم و ماه‌های ابتدایی مجلس یازدهم روایت می‌کند.

ابراهیم اسدی بیدمشکی گزارش می‌دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • درخواست تلخ و گریه‌آور کودکان سیل زده سیستان بلوچستان | فیلم
  • بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد
  • این روزها همه گریه می‌کنند، بخصوص گلرها!
  • گریه پورحمیدی در رختکن بند نمی‌آمد!