میبینی چیکار کردی؟ باعث شدی پدرت به گریه بیفته!
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۳۷۵۹
اشتباه نکنید داستانهای بد فیلمی با شخصیتهایی سیاه، شرور یا بدطینت (همانند آنچه در افسانهها خواندهایم) نیست، بلکه فیلمی راجع به پدرومادرهایی متعلق به قرن بیست و یکم است که از انسانیت خالی شدهاند. این موضوع به مراتب از وحشتناکترین داستانهای خیالی هم ترسناکتر است، چرا که این والدین راه میروند، حرف میزنند، غذا میخورند، تولیدمثل میکنند و گهگاهی بین همهی این کارها بچههایشان را به ظالمانهترین شکل ممکن تنبیه میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دومین فیلم برادران اینوچنزو ما را به شهری بینام در حومهی شهر رم میبرد تا شاهد فروپاشی زندگی بیهودهی آدمهایی باشیم که ظاهراً هیچ مشکلی ندارد. از آنجا که فیلم روایت سرراستی ندارد -شاید به دلیل پرهیز از روایت توسط شخصیتها و حفظ فاصله با آنها- در همان ابتدا توسط راوی نامعلومی (با بازی مکس تورتورا) آغاز میشود. تراژدی زمانی اتّفاق میافتد که مخاطب با غم فزایندهی قربانی همذاتپنداری میکند؛ زیرا فیلمسازان تنها به دنبال این هدف نیستند و با بهتصویرکشیدن لحظات عادی زندگی شخصیتها، گاه آنها را تحقیر میکنند و به فضایی گروتسک نزدیک میشوند. به این ترتیب میتوان انتظار داشت که ریتم فیلم کند است تا مخاطب به درستی و با دقّت شاهد همهی اتّفاقات رخ داده در فیلم باشد. این ریتم کند، آشکارا سنت دیگر کارگردان ایتالیایی متیو گارونه را به یاد میآورد. (خوب است به یاد بیاوریم برادران اینوچنزو نویسندهی فیلمنامهی فیلم مرد سگی ساختهی متیو گارونه بودهاند).
فیلم آشکارا به تأثیر مخرب رفتارهای والدین بهعنوان الگوهایی نامناسب برای فرزندانشان میپردازد. برای مثال در جایی از فیلم برونو (با بازی الیو جرمانو) پسرش دنیس (توماسو دیکولا) را وادار میکند که سر میز شام نمرات کارنامهاش را که همگی اِی شده، بلند بلند برای همه بخواند؛ اما همین پدر وقتی لقمهای استیک در دهان پسرش گیر میکند از ارائهی کمکهای اوّلیه برای پیشگیری از خفه شدن فرزندش عاجز است. این وضعیت گروتسک،آنجا به سر حد خود میرسد که مادر ازخودراضیدنیس به او میگوید: «میبینی چیکار کردی؟ باعث شدی پدرت به گریه بیفته!».
بازی بازیگران کودک فیلم به شکل حیرتآوری خوب و حتّی خیرهکننده است و هر کدام با تفاوتها و جزئیات ظریفی که در بازیشان دیده میشود، تحسینبرانگیز هستند. دوربین فیلمبردار کهنهکاری همچون پائولو کارنرا به همراه سه طراح صحنهی شناختهشدهی فیلم، فضایی سنگین و فانتزی را در تابستان گرم ایتالیا دور تا دور خانهای که توسط چمنها احاطه شده، خلق کردهاند. جدای از تکّه تکّه بودن شکل روایت فیلمنامه، که به شکلی مبهم این چهار خانواده را به هم متصل میکند، برادران اینوچنزو اجازه میدهند که صحنه تمامی آنچه را که باید از جانب مخاطب احساس شود، منتقل کند. آنها ما را با این خانوادهها تنها میگذارند و به وسیلهی بزرگنمایی در اعمالی مانند غذا خوردن، صفات حیوانی انسانها را بیش از پیش برجسته میکنند.
داستانهای بد فیلمی است دربارهی ایتالیایی که دیگر هیچ علاقهای به آیندهی خود نشان نمیدهد. پدران و مادران داستانهای بد جدای از آنکه قادر به حل مشکلات شخصی خودشان نیستند، آن حس نظارتگر و مراقبی را که باید در قبال فرزندانشان دشته باشند، هم از دست دادهاند. فردای جامعهای که بچهای را به دلیل خفه شدن با یک تکه استیک سرزنش میکند، چه خواهد بود؟ این درست همان لحظهای است که مخاطب برای تک تک کودکان این فیلم تأسّف میخورد و به انتظارات والدینشان خواهد خندید. این فیلم بیش از هر چیز، داستان بزرگترهایی است که سراسر وجودشان را ابتذال و خرابی فرا گرفته اما اجازهی هیچ گونه اشتباهی را به فرزندانشان نمیدهند.
برچسبها نقد فیلممنبع: ایرنا
کلیدواژه: نقد فیلم ایتالیا نقد فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان شفافیت؛ قسمت اول
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اولین قسمت از «داستان شفافیت»، سرنوشت طرحهای موسوم به شفافیت را در مجلس دهم و ماههای ابتدایی مجلس یازدهم روایت میکند.
ابراهیم اسدی بیدمشکی گزارش میدهد:
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی