Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه افغانستانی نوشت ضمایم توافقنامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان از حکومت افغانستان پنهان نگه ‌داشته شده و جزییات آن نیز به اطلاع حکومت افغانستان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، توافقنامه‌ای که 3 روز پیش توسط نمایندگان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان در قطر امضا شد، شامل ضمیمه‌های پنهانی است که چگونگی اجرای توافقات دو طرف در آن تشریح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع دولتی به روزنامه ۸صبح گفت، با آنکه حکومت افغانستان خواستار جزییات این توافقنامه از سوی آمریکا شده است، اما ضمایم این موافقت تاکنون با حکومت در میان گذاشته نشده است.

به گفته این منبع، از آن‌جایی که محدوده اجرای محتوای توافقنامه آمریکا با طالبان، جغرافیای افغانستان است، نیاز بود جزییات کامل آن با مقامات ارشد حکومت افغانستان در میان گذاشته می‌شد.

این منبع افزود: ضمایم توافقنامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان از حکومت افغانستان پنهان نگه ‌داشته شده و جزییات آن نیز به اطلاع حکومت افغانستان نرسیده است.

به گفته او، با وجود این‌که حکومت افغانستان خواستار همه‌ جزییات توافقنامه آمریکا با طالبان شده، اما دو طرف حاضر نشده‌اند ضمایم آن را حتی با اشرف غنی در میان بگذارند.

این منبع آگاه با اشاره به نگرانی حکومت افغانستان، تصریح کرد که اطلاع‌نداشتن دولت افغانستان از جزییات این توافقنامه می‌تواند شک و تردیدهایی حکومت و مردم افغانستان را نسبت به چگونگی معامله انجام شده، میان دوطرف به وجود بیاورد.

از سوی دیگر نیز حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان روز گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون ملی این کشور از وجود نگرانی‌ها درباره محتوای توافقنامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان سخن گفت.

محب بدون اشاره به جزییات این نگرانی‌ها، عامل به میان آمدن این نگرانی‌ها را گروه طالبان خواند و از این گروه خواست تا جزییات کامل معامله‌های صورت گرفته‌ با طرف آمریکایی و پاکستان را با حکومت افغانستان در میان بگذارند.

به گفته محب، نمایندگان طالبان با استفاده از امکانات پاکستانی وارد دوحه شده‌ و مذاکرات رسمی‌ خود را با خلیل‌زاد آغاز کرده‌اند.

این در حالی است که مایک پامپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت که متن توافقنامه صلح با گروه طالبان دو «عنصر اجرایی» دارد که جزو اسناد محرم نظامی به شمار می‌رود و برای حفاظت از نیروهای آمریکایی مهم است.

وزیر امور خارجه آمریکا هرچند در مورد ضمایم محرمانه این توافقنامه جزییات بیشتری نداده، اما تأکید کرده است که این سندها در اختیار اعضای کنگره آمریکا قرار خواهد گرفت.

با این حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که یکی از دلایل فاش نشدن ضمایم این توافقنامه می‌تواند تغییر موضع طالبان باشد.

در جریان نبودن دولت افغانستان از ضمایم توافقنامه امضا شده توسط نمایندگان آمریکا و گروه طالبان، اختلاف دیدگاهی را میان حکومت افغانستان و گروه طالبان به میان آورده است. بر اساس این توافق، آمریکا متعهد شده نیروهای نظامی‌ خود را از افغانستان خارج کند، مشروط بر آنکه گروه طالبان رابطه‌ خود را با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله سازمان القاعده قطع کنند.

همچنین گروه طالبان با استناد به متن و جزییات پنهانی این توافقنامه اعلام کردند که آزادی حدود پنج هزار زندانی این گروه از زندان‌های حکومت افغانستان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.

حکومت افغانستان اما با استناد به متن بیانیه مشترک کابل و واشنگتن می‌گوید که آمریکا تنها تسهیل‌کننده آزادی زندانیان دو طرف است. اشرف غنی روز یک‌شنبه، یازدهم حوت در یک نشست خبری در کابل گفت که بر اساس توافقی که میان آمریکا و گروه طالبان صورت گرفته است، رهایی زندانیان گروه طالبان از پیش‌شرط‌های آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیست.

غنی همچنین رهایی زندانیان گروه طالبان را منوط به تصمیم جمعی مردم افغانستان خواند و گفت، حکومت افغانستان هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان گروه طالبان نکرده است.

اعضای هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان اما گفته‌اند که توافقنامه با آمریکا امضا شده و ایالات متحده قرار است این زندانی‌ها را از زندان‌های افغانستان آزاد کند.

بحث کاهش خشونت از موارد دیگری است که از سوی حکومت و گروه طالبان به‌صورت‌های متفاوت توضیح داده شده است. اشرف غنی پس از امضای توافقنامه آمریکا با طالبان، در یک بیانیه مشترک با آمریکا و ناتو، گفت که دوره کاهش خشونت‌ها ادامه خواهد یافت تا این که به یک آتش‌بس دایمی در سراسر کشور منجر شود. گروه طالبان اما روز گذشته (دوشنبه، دوازدهم حوت)‌ با رد این اظهارات غنی گفته‌ است که مرحله کاهش خشونت‌ها پایان یافت و آنها عملیات نظامی‌ خود را در برابر نیروهای نظامی‌ افغانستان آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: توافقنامه آمریکا آمریکا و گروه طالبان ایالات متحده آمریکا توافقنامه آمریکا حکومت افغانستان توافقنامه صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حزب التحریر به طالبان

دفتر مطبوعاتی «حزب التحریر» در افغانستان در بیانیه‌ای ضمن تأیید بازداشت اعضای این گروه در ولایت‌های مختلف توسط طالبان نوشت: چنین فشارهایی حزب التحریر و اعضای آن را از ادامه دعوت و تلاش برای اقامه خلافت منصرف نمی‌کند.

این گروه در ادامه نیز از طالبان انتقاد کرد که اعضایش شامل عفو و آزادسازی زندانیان به‌مناسبت عید فطر قرار نگرفتند.

اواخر فروردین گذشته نیز حزب التحریر در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگو و شماری از اعضای این گروه طی دو ماه گذشته به‌جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی خبر داده بود.

اداره اطلاعات طالبان دو سال قبل نیز فعالیت حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم را در افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

حزب ‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت