Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@20:09:39 GMT

تبعات ترس از کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۴۵۵۶

تبعات ترس از کرونا

سارگل زراستوند، جراح دندانپزشک، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: این روز‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا، شاهد وسواس بیش از اندازه افراد در سطح جامعه برای بالا بردن بهداشت عمومی هستیم که این وسواس در بهداشت دهان و دندان بیش از قبل شده چرا که اصلی‌ترین مسیر ورود ویروس کرونا به بدن از طریق دهان و گلو است که البته همین امر باعث افزایش رفتار‌های وسواسی در این زمینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: طی چند روز اخیر بار‌ها مشاهده شده که برخی از افراد برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به دهان، روزانه بین ۸ تا ۱۰ بار اقدام به مسواک زدن و استفاده از دهان شویه می‌کنند که استفاده بیش از حد مسواک و خمیردندان‌ها و حتی فلوراید‌ها نه تنها مفید نیست بلکه برای بدن نیز خطرناک است.

این دندانپزشک ادامه داد: باتوجه به اینکه در هر بار مسواک زدن امکان بلع خمیردندان وجود دارد و در نتیجه جذب سیستماتیک فلوراید بالا می‌رود امکان خطرات ناشی از مسمومیت با این عنصر سمی در بدن افزایش می‌یابد، هرچند مصرف فلوراید به سلامت بدن کمک می‌کند، اما در تازه‌ترین تحقیق ثابت‌شده است که مصرف بی‌رویه فلوراید باعث اختلال در تولید مثل، پایین رفتن سطح آی‌کیو (IQ)، صدمه مغزی، آرتروز و شکستگی استخوان در دراز مدت خواهد شد.

وی با بیان اینکه مادران در دوران بارداری بیشتر در معرض این خطر هستند، افزود: مصرف بیش از حد فلوراید در طی دوران شکل گیری و تکامل دندان‌ها در این دوران باعث لکه دار و رنگی شدن دندان‌ها بصورت سفید، زرد یا قهوه‌ای و ناصافی و حفره در مینای دندان شده که فلوروزیس نامیده می‌شود و این مشکلات دندانی تنها به دلیل اصرار بیش از اندازه از خمیر دندان‌ها و دهان شویه‌ها است.

این محقق اضافه کرد: شکی نیست که رعایت بهداشت دهان و دندان در کنترل ویروس کرونا اثر به سزایی دارد، ولی وسواس در بهداشت دهان و دندان و خطر‌هایی که در اثر مصرف زیاد فلوراید وجود دارد را باید جدی گرفت و نباید برای فرار از یک خطر وارد فضای خطرناک‌تر دیگری شد؛ بنابراین توصیه اکید به مصرف آب نمک نمودند و به این نکته اشاره کردند که بهتر است شستشو با آب نمک در ناحیه حلق و دهان و دندان‌ها به صورت روزانه چند بار جایگزین مسواک زدن‌های بیش از حد شود.

این جراح دندانپزشک گفت: هر پدیده در کنار خوبی‌ها دارای نقاط ضعفی است که باید به آن‌ها توجه داشت به طور نمونه مادران بارداری که این روز‌ها به دلیل ترس از کرونا سطح بهداشت دهان و دندان خود را به شکل وسواس گونه‌ای! و بیش از حد مجاز بالا برده اند باید بدانند که مصرف مکمل‌های حاوی فلوراید توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای مادران باردار ممنوع اعلام شده، اگرچه این مکمل‌ها برای جنین به هیچ وجه خطرناک نیست، اما در سال‌های اخیر برخی محققان ثابت کرده‌اند که فلوراید از راه جفت به جنین منتقل می‌شود، اما مقدار فلوراید منتقل شده نامشخص است، ولی در کل به روی جوانه‌های دندانی در حال شکل گیری جنین تأثیر می‌گذارد.

زراستوند خاطرنشان کرد: روش صحیح مسواک زدن بدون ساییدن مینای دندان و حتی‌الامکان استفاده از مسواک‌های نرم آن هم بدون استفاده از خمیر دندان در صورتی که وسواس زیاد دارید برای جلوگیری از آسیب زدن به لثه‌ها و مینای دندان تا متوقف شدن ویروس کرونا پیشنهاد می‌شود ضمن اینکه استفاده از دهان شویه‌های حاوی الکل باید نهایتاً دو وعده در روز باشد و نباید در این زمینه زیاده روی داشت.

کد خبر ۴۸۶۸۲۵۸

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مسواک زدن پارسی خبر بهداشت دهان ویروس کرونا بهداشت دهان و دندان مسواک زدن بیش از حد دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس

ایسنا/فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری‌های دهان و دندان را به عنوان شایع ترین بیماری غیرواگیر برشمرد و از اجرای پویش سلامت دهان و دندان، با هدف ارتقای آگاهی عمومی از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد.

عباس رضاییان‌زاده امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه ضمن یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم» گفت: پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت، با هدف افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت سلامت دهان و دندان برگزار می‌شود.

وی از بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایع‌ترین نوع بیماری‌های غیرواگیر نام برد و افزود: بیماری‌های دهان و دندان با سایر بیماری‌های غیرواگیر عوامل خطر مشترک دارد و نقش آن‌ها در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های گوارشی، زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن در هنگام تولد مشخص شده است.

رضائیان‌زاده با اشاره به روزشمار پویش سلامت دهان و دندان افزود: ۱۷ اردیبهشت به عنوان نخستین روز این پویش با شعار «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت با شعار «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک » و ۱۹ اردیبهشت نیز با شعار «نقش سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت دهان و دندان» گرامی داشته می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عواملی موثر در بیماری‌های ناحیه دهان و دندان، می‌تواند در دیگر قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کند، به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وی ضمن دعوت از مردم برای  شرکت در این پویش گفت: در طول اجرای این پویش و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها، برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های کودکان، دانش‌آموزان و سایر شهروندان اجرا می‌شود که مهم‌ترین هدف آن معرفی عوامل خطر و چگونگی مراقبت از سلامت دهان و دندان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان کودک
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • پویش سلامت دهان و دندان